Onderwerp:

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21680

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
Hallo forumvrienden,

Misschien nieuw, lijkt me niet maar aardig om te proberen.
in een aantal van m'n boompjes zitten wat snoeiwonden die weigeren dicht te groeien.
nu heb ik hetvolgende geprobeert, ik ben aan de gang gegaan met kneedbare meubelwas, ik heb dat spul in drie kleuren liggen van bruin naar creme, door deze kleuren door elkaar te mengen kan ik de kleur van de stam benaderen en het wond(je) dichtstoppen, ik heb nog geen foto's gemaak maar zal dat later zeker doen.
ik vind het zelf heel leuk geslaagd maar wil graag weten wat jullie van dit expiriment vinden :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21683

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
lukte het ook niet door de rand van de wond in te snijden, zodat de boom hier opnieuw callus gaat maken?
als je dat enkele jaren achtereen doet, dan wordt de wond steeds kleiner en is na een aantal jaren gedicht.
ben toch wel benieuwd naar de foto's van je experiment, maar bovengenoemde techniek pas ik altijd succesvol toe.
om welke soort boom gaat het eigenlijk??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21686

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Waarom gebruik je eigenlijk niet gewoon kauwgum...? :blink:

Sorry dat ik dit zeg maar waarom gebruik je niet gewoon het materiaal wat hiervoor gemaakt is. Het is daarvoor bestemd en het werkt goed mits je natuurlijk weet wat je doet. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Voor de prijs hoef je het niet te doen wat je doet er best wel lang mee. Rechtsboven zie je een button 'SHOP' Daar vind je alles voor deze prachtige hobby wat je nodig hebt (ik eis nu wel een bonus van bonsai empire ;) ) Bovendien heb je dan een grotere kans dat je boompjes de behandeling overleven in plaats van dat de wonden uitdrogen en inrotten door het misbruik van verkeerd materiaal.
Jaarlijkse behandeling zoals Dea omschrijft en daarna afdekken met wondpasta werkt perfect.
Doe jezelf (maar vooral je bomen) een plezier en gebruik 'het goede spul'... Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kan-boke.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21689

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja..

Buiten de punten die eerder aangedragen zijn, moet je je afvragen waarom de wonden niet dichtgroeien. Als je bomen hebt die na een jaar of 4 5 nog geen sporen tonen van dicht groeiende snoeiwonden, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je de boom niet voldoende groei toestaat. Zelfs het insnijden is bij nagenoeg alle soorten onnodig. Gewoon lekker de natuur zijn gang laten gaan. De boom goed laten groeien zorgt ervoor dat de oude wonden vanzelf dichtgroeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21692

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
het betreft een Carpinus Coreana, maar ook een Ginkgo en die maken geen Callus aan. 't is een soort was dus kwaad zal 't mijns inzien niet kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21694

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
@leatherback
Maar dan duurt het wel een stuk langer, volgens mij...

@Janes
Een Ginkgo maakt inderdaad geen nieuw cambium aan maar waarom zou je er dan toch meubelwas op smeren...
Bij een Coreana werkt het prima, ik wil graag een foto toevoegen maar op een of andere manier lukt dit niet.

@moderator: krijg ik telkens het bericht: JFolder::create: Kan map niet aanmaken Upload bestand " mislukt.:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kan-boke.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #21700

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
haha, lekker naïef van mij zeg :blush: , nooit geweten dat je ook lichte kleur (witte deksel) cutpaste had, ga ik gelijk bestellen.
ik heb dat donkerbruine en zo'n tube groenig achtig spul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Janes.

Wond maskeren? 10 jaren 10 maanden geleden #22961

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
ik beschouw dit expiriment als mislukt!, toen ik het aanbracht zag het er heel mooi uit omdat ik alle stamkleuren kon benaderen, maar het begint nu toch wel heel raar te glimmen :P , ik zeg wegpulken die hap ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren