Onderwerp:

bonchi 10 jaren 10 maanden geleden #22785

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
2 bonchi projectjes...

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



de plant overhouden en verplaatsen naar een veel kleinere bak is gelukt,nu is het vooral de vorming die ik zal moeten toepassen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

bonchi 10 jaren 10 maanden geleden #22806

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Leuk

ik heb laatst ook 3 peperplantjes van een vriend gekregen die ze een aantal maanden geleden als zaad geplant heeft. Heb je dit boompje zo gekregen door hem in de tuin te planten, dan eerst volwassen te laten worden en dan helemaal teruggesnoeit of is hij vanaf het begin klein gehouden?

Wat ik nu heb staan zijn eigenlijk maar lange stengels die nog alleen maar in de lengte lijken te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 10 maanden geleden #23380

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
zie nu pas je vraag :huh:
dit zijn 2 peperplantjes die ik vorig jaar had gezaaid en in de tuin had geplant.
toen kwam ik ergens een artikeltje tegen over bonchi's en wou het ook eens proberen.
nu had ik eerdere jaren al een paar keer geprobeerd om peperplanten te overwinteren,maar da was me nie gelukt,afgelopen winter wel :woohoo:
en van de acht planten heb ik deze 2 weerhouden voor een bonchi test.
ze hebben dus eerst in vollegrond gestaan , zijn niet klein gehouden.
het is dus eerst zaak om planten de winter door te krijgen.
het is dus ook de bedoeling dat je je pepers eerst een seizoen lang zo goed mogelijk laat groeien zodat ze een dikkere stam krijgen,dan terugsnoeien en binnenhalen extra licht helpt ook.
welke pepersoort heb je??(het mooist zijn de kleine sierpeper soorten he)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

bonchi 10 jaren 10 maanden geleden #23398

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
De soorten blijf ik je nog even schuldig, dit omdat ik ze gekregen heb en deze gast nu op vakantie is. Ik heb het hem nog gevraagd maar hij kan het niet uit zijn hoofd vertellen helaas.

Ben ook maar alvast aan het proberen. Ze staan dus in een pot die je bij bijna elk plantje bij het tuincentrum krijgt. ZOn zwarte plastieke. Wat me wel reuzemeeviel is de groeisnelheid, ik dacht dat gaat nog lang duren alleen stonden de planten een week terug al bijna een meter hoog.

Ik heb ze nu wel de nek afgeknipt in de hoop dat er wat takken zullen/gingen groeien. Of dit gaat gebeuren vraag ik me af. Het is voor mij ook proberen en kijken wat het doet. Ondanks dat ik ze laat gezaait heb stonden er toch wel bloempjes 2 weken terug. Deze wel meteen verwijderd voor het geval hij energie ging gebruiken om al pepertjes te maken.

Ik zal de soorten binnenkort eens planten hier met een fotootje, let wel de zaden zijn eerder op hitte-categorie gekocht als op sier. Het kan dus best zijn dat ik gruwelijke creaties krijg maar dat zien we dan wel weer mits ze de winter doorkomen natuurlijk. :-)

Toch nog keibedankt voor je reaktie en idd, ze zien er keileuk uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Menno.

bonchi 10 jaren 10 maanden geleden #23406

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
gruwelijk,pepers??? denk het toch nie hoor :silly:
zet je plant zo grootmogelijk(pot,of liever nog vollegrond)
en de bloemetjes mogen best blijven hoor,we zijn al juli....das voor als ze in het voorjaar te vroeg bloemetjes maken.
post es een foto?
mesten met tomatenmest en goed aan de groei houden is het belangrijkste,staan ze binnen of buiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 9 maanden geleden #23507

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
:P

Op dit moment staan ze buiten, in het begin stonden ze binnen op de vensterbank. Nu staan ze lekker buiten in de volle zon, heb ze nu met die hete dagen op plek staan waar in de middagzon schaduw staat. Maar zo gauw het weer onder de 24 komt gaan ze weer terug met de gezichtjes vol in het zuiden. Tenminste dat is wel mijn planning. Ze lijken het in mijn eigen ogen ook redelijk te doen met mijn niveau-0 kennis :blink:


Eerste foto is vandaag genomen en de tweede een aantal dagen terug.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 9 maanden geleden #23509

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Tweede foto was te groot, maar zag er ongeveer hetzelfde eruit. Alleen een klein aantal blaadjes minder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 9 maanden geleden #23510

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
leuke plantjes,die rechtse zou zo op het eerste gezicht wel eens een sierpepersoort kunnen zijn(,maar zeker ben je pas als je vruchtjes hebt)
zie ik daar een acer palmatum op de achtergrond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 9 maanden geleden #23511

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Dankje.

De soorten zal ik nog eens posten als mijn kameraad terug is van de vakantie. Hij weet nog welke nummers bij welke soort horen.

Ja dat is een Acer Palmatum Red Wine als ik me niet vergis. Gekocht bij een tuincentrum, een van de eerste toen ik het (weer) in mijn bol kreeg om met 'Bonsai' te beginnen een jaar terug. Beetje een probeerseltje toen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonchi 10 jaren 9 maanden geleden #23512

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
geef depeperkes maar voldoende mest(tomatenmest is heel goed)laat de bloemetjes staan en zet ze als ze groter worden in een grotere pot,(10 liter of meer)
er hangen nu alweer wat peperkes aan de mijne,(volgens mij heb is het de santa fé grande,zaadjes uit een winkelpeper gehaald,maar een goede soort voor bonchi blijkbaar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts