Onderwerp:

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23236

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Veel bonsai's en grond/materiaal worden geïmporteerd uit Japan. Na de ramp in Fukushima zijn er radioactieve deeltjes vrijgekomen en hebben zich via wind en regen verspreid. Niet alleen planten dichtbij de ramp kunnen besmet zijn, maar ook de planten die verder weg uiteindelijk d.m.v. bestraald regenwater/ deeltjes de planten bereiken. Verder schijnt bijvoorbeeld Akadama dichtbij het rampgebied gewonnen te worden.

Als het goed is wordt er op dit moment bij binnenkomst in NL niet meer actief gecontroleerd op straling van deze producten, terwijl lang niet alle radioactieve delen vervallen zijn.

In hoeverre lopen wij als consument hier risico? Is er met 100% zekerheid te zeggen dat alles hier stralingsvrij binnenkomt? Op Bonsai.de staat bij Akadama bijv. "Diese Erde ist garantiert strahlenfrei." Je zou dus kunnen suggereren dat er ook gevallen/winkels zijn, waarbij dit niet zo is... Bij het verpotten van Bonsai's met radioactieve Akadama zou je theoretisch gezien radioactieve stofdeeltjes uit de Akadama kunnen inademen.

Wat is jullie ervaring omtrent dit onderwerp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23237

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Japan is een modern land waar mensen heel goede gezondheid hebben. Ik zie geen enkel risico in het kopen van Acadama; ookal zou het hier niet gecontroleerd worden, dan is er lokaal zeker controle, al was het maar om hun eigen bevolking te beschermen.

Maar je kan altijd overstappen op kattedama?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23238

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
@LB,
Aan de ene kant geef ik je gelijk en natuurlijk zou het wel gecontroleerd uitgevoerd worden daar maar ben er toch enigszins wel een beetje huiverig voor aangezien TEPCO ook niet echt eerlijk was over het daadwerkelijke stralingsgevaar wat gemeten was.
En aangezien er ook nog steeds radioactieve blauwvintonijn in amerika gevonden word uit japan ben ik er in ieder geval niet echt gerust op.
Ik ga zoiezo al over op de inmiddels beroemde en beruchte "Foetsie-Ba" ik wil ook niet 1 van de vele personen zijn die helpen de inmiddels zeldzaam wordende akadama uit te roeien.

En wat je zegt in Japan zijn de mensen inderdaad veel gezonder als dan dat ze hier zijn. aar ook daar zijn weer een hoop verschillende meningen over.

Mijn mening is hierover is dus best wel verdeeld.
Maar ik neem in het geval van stralingsgevaar geen risico's ook al zegt en bewijst een Japanse leverancier dat het anders is.

Grtzz Lady E.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23239

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
gewoon zien dat het niet gloeit in het donker ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23240

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dit is weer een discussie die nergens gaat op uit draaien ofwel enkel gezeverd gaat worden.

Bekijk het even anders.

ongeveer 25 Jaar geleden hadden we hier in Europa te doen met Tsjernobyl. Maar dat is toch ver weg van hier in Oekraïne? Hoor ik de mensen denken.
Klopt maar Japan is zo'n groot land dat je de afstanden kunt vergelijken met ons Europa.
De voorschriften tegenwoordig zijn van een heel ander kaliber als toen in 1985 in de Sovjet Unie en dan nog in Japan waar alles volgens de letter wordt gecontroleerd.

Ik lig er niet van wakker en bestel nog elk jaar mijn aantal bonsai en materiaal en ook grond van Japan.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23242

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377

Kokedama schreef : Dit is weer een discussie die nergens gaat op uit draaien ofwel enkel gezeverd gaat worden.


Voordat de discussie die richting uit gaat daar al vanuit gaan vindt ik wat voorbarig.


Hoe dan ook, terechte vraag. Eentje die ik al eerder voorbij heb zien komen, zonder dat duidelijk is geworden hoe het nu precies ziet, en dat zal ook hier niet echt beantwoord kunnen worden. Al kan ik me hier eerlijk gezegd niet echt druk over maken. Doe jij dat wel, koop dan nu groot in, zodat je akadama hebt van voor de crash?

Groet
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23248

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Het is wat mij betreft een serieus onderwerp. Degene op dit forum zijn allemaal bonsai liefhebbers die, waarschijnlijk, veel met Japanse producten in aanraking komen.
Gebleken is dat omtrent de ramp bepaalde instanties niet altijd eerlijk zijn geweest betreffende stralingsgevaar. En het is niet de eerste keer dat er fouten worden gemaakt.

Vlak na de ramp was het een "hot" item en werd alles secuur gecontroleerd. Nu is alles wat meer afgezwakt, bijvoorbeeld bij de toegang hier in NL, maar een aantal radioactieve stoffen vervallen pas na duizenden jaren.

@Oscar: jij geeft aan groots inkopen: is alle Akadama die nu nog wereldwijd wordt verkocht, van voor de Fukushima ramp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23249

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk dat het gevaar op straling wel rëel is, maar toch danig klein dat het te negeren valt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23278

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dan ga ik me eigenlijk afvragen in welke mate een minimale straling echt gevaarlijk is?
Ik bedoel, bij welke hoeveelheid ligt de wettelijk toegestane grens en bij welke hoeveelheid is het daadwerkelijk schadelijk in de vorm van lichamelijk last. Daarmee bedoel ik alles van beetje misselijk tot het ergste uiteraard.
Dus hoever moet de grens overschreden worden om schadelijk te zijn.

Meestal zitten er toch ruime marges in die regels met gevaarlijke stoffen.

Dit levert ff googlen op:

De hoogste meting die wij vandaag hadden, was 1710 microsievert per uur. De veiligheidsstandaard die de Japanse overheid voor scholen heeft ingesteld is 20 millisievert per jaar. Dat staat gelijk aan 2,28 microsievert per uur. Wij reden met de bus langs reactor drie. De waardie die Tepco gaf was 1710. Jaarlijks komt dat neer op 750 keer die veiligheidsstandaard die de Japanse overheid hanteert."


Voor wie het hele artikel wil lezen:
Straling Fukushima

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Radioactieve Bonsai's / Akadama etc.? 10 jaren 9 maanden geleden #23280

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Denk dat er wel voldoende controle is hoor,moest er echt gevaar zijn komt dit heus niet door de douane .
Denk maar aan vuile bommen (bom die radioactieve deeltjes verspreid) en dergelijke ,die moeten ze ook met iets opsporen he.
Douaniers hebben zo een electronisch metertje aan hun riem hangen en wanneer ze in de buurt van straling komen geeft dat een meting en alarm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by captain slow.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren