Onderwerp:

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23531

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zo dus het is eindelijk zomer en het lijkt wat rustiger op het forum waarschijnlijk o.a vanwege de vakantie. Maar dat maakt me wel nieuwsgierig naar een aantal dingen.

Dus ik dacht misschien leuk om een topic te starten.
Goed moment ook om te weten te komen welke bomen het gaan redden en welke niet.
Dus misschien leuk en leerzaam om te delen;

-Wat groeit er hard en wat blijft er achter?
-Zijn er bomen die na een verpotting of styling mankementen vertonen.
-Hoe gaat het met het bemestingschema? En wanneer stopt het?
-kom je er nu achter dat sommige bomen eigenlijk de verkeerde standplaats hebben?
-Hoe vaak bewater jij je bomen nu?
-En hoe word de verzorging geregeld als je op vakantie bent?
-En nog veel meer natuurlijk. Wat je maar kwijt wil.

Allemaal leuke dingen om te weten en wie weet steken we er nog wel van op van elkaars ideeën en adviezen. ;)

Even de mijne dan.
Al mijn bomen staan er lekker bij. Het bemesten en de bladmest eerder heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en de groei zit er nog goed in. Ondanks dat we voorbij de langste dag zijn.
Ik heb maar 1 shohin juniperus projectje verloren die binnen een week zijn loof bruin begon te laten worden.
De kleintjes moet ik 2x maal bewateren per dag en de grotere maar 1 keer.
Komt mede omdat mijn bomen vanaf zonsopgang tot 13u in de Zon staan, daarna in de schaduw tot ongeveer 15:30u en dan weer volle zon krijgen.
Zo word mooi het heetst van de dag gemeden.

Als ik straks op vakantie ga doet mijn schoonvader het water geven wel pas nadat ik hem meerder keren heb laten oefenen. Hahahaha.

Goed hoop jullie ervaringen en ideeën te horen en nu plantjes water geven en naar het strand! Lekkerrrrr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23535

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
-Wat groeit er hard en wat blijft er achter?
mijn juniperus groeit het hardste, samen met mijn fuji kers. mijn acer en andere bomen groeien normaal..

-Zijn er bomen die na een verpotting of styling mankementen vertonen.
mijn pinus heeft wel een beetje last van zijn restyling, en enkele kaarsen worden bruin nadat voor de vorming een tak gebroken is..

-Hoe gaat het met het bemestingschema? En wanneer stopt het?
vloeibaar mesten doe ik nu niet meer, maar de vaste mest (biogold) laat ik in zijn krofjes gewoon liggen..

-kom je er nu achter dat sommige bomen eigenlijk de verkeerde standplaats hebben?
niet echt, ze staan allemaal gelukkig in de volle zon onder een afdakje, waar het toch zo'n 40° is.. beetje een serre effect

-Hoe vaak bewater jij je bomen nu?
2 keer per dag.. 's ochtends een beetje en dan 's avonds overvloedig..

-En hoe word de verzorging geregeld als je op vakantie bent?
de buurman die mijn katten eten komt geven geeft ook mijn bomen water..

-En nog veel meer natuurlijk. Wat je maar kwijt wil.
heel leuk om te zien dat alles groeit en dat de zon goed doet aan de bomen.. maar voor mij is het wat warm..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23539

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ja jeneverbessen blijven na de langste dag gewoon doorgaan. Bij de meeste loofbomen zit de rem er nu wel een beetje op.
Allemaal voorbereidingen op knoppen voor het volgende jaar aanmaken natuurlijk.

Dat van je pinus is jammer, maar als het bij een paar blijft is er nog geen nood. Wat ook nog wel eens wil helpen is de wond zo vochtig mogelijk te houden en de volle zon vermijden. Open wonden drogen erg snel uit en zo snel kan een pinus zijn levensbanen niet omgooien. Maar met een goede vertakking in de toekomst zijn dat soort gaten weer prima op te vullen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23540

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
groei:
mijn jeneverbessen vinden het wel prettig. de rest groeit niet overdreven.

mankementen:
geen, tot nu toe.

bemesten:
alleen vast, bladbemesting doe ik nu niet.

standplaats:
in mijn lariks bosje op mijn dak terras is wat verbranding te bespeuren. heb nog geen schaduwnet gemaakt.

water:
2 x per dag beneden, en op mijn dak terras 3 x.


vakantie:
was het maar weer zover.

wat ik kwijt wil:
gevoels temperatuur in de keuken: 380 graden in de schaduw.
Vanavond lekker sinterklaas liedjes zingen bij de openhaard met een kop warme chocomel.
morgen vrij lekker op het scootertje langs de heide rijden en weer inspiratie opdoen.

geniet van het weer, B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23542

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
1. Groei:
Alles groeit lekker hard sommige een beetje te maar snoeien doet wonderen :P

2. Mankementen:
Mijn fagus crenata heeft te lang in de hete zon gestaan zonder dat ik het wist. En heeft nu veel bruin blad en er is ook al de helft vanaf gevallen. Hij heeft wel nieuwe knoppen gemaakt maar daar gebeurt veders niks mee. Hopen dat die volgend jaar gewoon weer vol in blad staat :( :) ( ik heb mijn lesje wel geleerd. ) ;)

Mijn acer palmatum heeft allemaal bruinen punten aan zijn bladeren. Zal vast en zeker wel door de wind en zon combinatie zijn. Veder groeit die als kool.

Mijn carpinus betulus haagbeuk heeft weer lekker veel last van meeldauw, Zonde maarja wat doe je er tegen. Groeit erg hard heb hem ook terug moeten snoeien aan het einde van de lente begin zomer.

De es fraxinus ornus denk ik zelf vanwegen de bruine eind en zij knoppen. Loopt uit als een gek alleen het vervelende is dat hij overal takken heeft gemaakt behalve aan de achterkant. Hopelijk komt dat volgend jaar weer goed als ik hem stevig terug gesnoeit heb.

Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam. Deze onderneming leek goed te gaan maar op een gegeven moment ik weet niet waar door is het blad wat op de ent tak zat verdroogd. En uiteindelijk verdroogde het takje zelf ook. Ik had nog gewacht op nieuw leven maar niks nada. Dus ik heb de ent verwijderd en de onderstam is nu weer gewoon uitgelopen. Nu wil ik de onderstam gewoon weer uit laten lopen en dan opnieuw proberen.

3. Bemesten:
Ik heb een week geleden besloten 2x per maand te gaan mesten omdat sommige bomen geel blad begonnen te vertonen. Ik los gewoon 1 a 2 handjes koemest korrels op in een 10 liter emmer met vijver water. Even kijken of ze het dan wat beter gaan doen

4. Standplaats:
Om mee te beginnen de fagus crenata stond duidelijk genoeg niet goed. :( De rest moet ik nog even afkijken als ik hier en daar wat verbranding zie zal ik ze meteen ergens anders plaatsen en kijken hoe ze dan reageren. ;)

5. Water:
Ik geef iedere dag water tenzij de grond nog nat tot vochtig is. Want dan sla ik die dag gewoon over en kijk ik hoe het de volgende dag met de grond gesteld is

6. Vakantie:
Mijn opa geeft de planten altijd water als we op vakantie gaan. Hij heeft zelf al heel wat jaren een volks tuintje gehad. Dat is gewoon een huis met een kas en een flink stukje kweek grond. hij heeft er veel groente verbouwd tomaten, komkommers, paprikas, wotels, sla, bloemkool, rodekool, bieten, uien, aardappelen PS: als hij die tuintje nog had stond die hoogs waarschijnlijk vol met boompjes om op te kweken :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23544

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

bonsai1.2 schreef : Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam.


Volgens mij is dit ook een Acer Saccharum. Deze is er een uit een aantal zaden die iemand me ooit 'ns opgestuurd had.
Ik heb nog geen bijpassende pot kunnen vinden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23545

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

bonsai1.2 schreef : Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam.


Volgens mij is dit ook een Acer Saccharum. Deze is er een uit een aantal zaden die iemand me ooit 'ns opgestuurd had.
Ik heb nog geen bijpassende pot kunnen vinden.

-Wat groeit er hard en wat blijft er achter?

Alles groeit hard. Ik heb m'n hobby eind vorig jaar weer opgepikt - gemotiveerd door de bewonderende blikken naar mijn jeneverbes op een verenigingsavond. Die jeneverbes groeit goed. Hij moet een keer helemaal bedraad en verder gestyled worden, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik die plateaus moet vormen. Af en toe doe ik een paar takjes, om te kijken hoe het uitpakt - en of de takjes dat overleven. Door ze niet allemaal tegelijk te doen weet ik in ieder geval dat ik genoeg overhou :)

De snelste groeier is een acer - een "little princess". Die staat voorlopig in de volle grond. Deze winter 'ns kijken hoe de stam zich ontwikkeld heeft.

Een paar jarenlang verwaarloosde boompjes - iepen, ook opgekweekt uit zaad - heb ik flink bemest. Vorig jaar zat er weinig leven meer in, maar nu gaan ze hard en zien er zowaar nog veelbelovend uit ook.

Een tijdens een verenigingsveiling in mei gekochte Pinus Parviflora was na 6 weken dood. Waarschijnlijk iets te enthousiast geweest en te snel en te veel bedraad.


-Zijn er bomen die na een verpotting of styling mankementen vertonen.

Mijn jeneverbes is dit jaar voor het eerst in een bonsaipot gegaan. Ik heb een vrij diepe pot gebruikt, wilde geen risico nemen. Hij heeft er duidelijk geen last van gehad.

-Hoe gaat het met het bemestingschema? En wanneer stopt het?

Ik doe niet aan schema's en stop ergens eind van de herfst.

-kom je er nu achter dat sommige bomen eigenlijk de verkeerde standplaats hebben?

Vroeger had ik een vaste plek, maar na de verwaarlozing en kleiner worden van mijn 'collectie' is die standplaats komen te vervallen. Ze staan nu op een plank, tot ik besloten heb waar de uiteindelijke standplaats komt.

-Hoe vaak bewater jij je bomen nu?

1x per dag, elke dag.

-En hoe word de verzorging geregeld als je op vakantie bent?

Ik ga dit jaar niet op vakantie - maar anders heb ik een aardige buurman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23548

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

Auk schreef :

bonsai1.2 schreef : Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam.


Volgens mij is dit ook een Acer Saccharum. Deze is er een uit een aantal zaden die iemand me ooit 'ns opgestuurd had.
Ik heb nog geen bijpassende pot kunnen vinden.

Leuk boompje heb je daar. Misschien nog even laten staan en een fijnere vertakking opbouwen.??! Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23550

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : Leuk boompje heb je daar. Misschien nog even laten staan en een fijnere vertakking opbouwen.??! Gr bonsai1.2


Boompje? ALS dat een bonsai moet worden, gaat waarschijnlijk de hele kroon er af, als ik zo de grootte inschat.. :cheer:

Wat betreft mijn tuin.. Eigenlijk gaat alles prima. Zelfs de potentilla's die ik 2 weken geleden uitgegraven heb vertonen weer groei.

Mijn planten krijgen elke 1 a 2 dagen water. Ze staan op dit moment tot een uur of 2-5 in de zon zo ongeveer vanaf 9am. Maar ik heb geen bonsai; Alles staat in kweekschalen; dat helpt enorm natuurlijk. En als ik op vakantie ga.. Ik ga een tijdklok op de sproeier aansluiten, maar ik zal ook een tiental planten bij een mede-clublid in de tuin zetten. Voor de zekerheid.

Bij mij staan geen dingen op de verkeerde plaats; Ze moeten het doen met wat ze krijgen :D

Het enieg wat achter blijft is een jeneverbes welke ik een paar weken geleden gekocht heb. Maar aangezien het er even op leek dat deze niet in leven zou blijven, is achterblijven al heel mooi :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk zomer 10 jaren 9 maanden geleden #23551

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

bonsai1.2 schreef :

Auk schreef :

bonsai1.2 schreef : Mijn ent projectje met een acer saccharum takje op een acer platanoide onderstam.


Volgens mij is dit ook een Acer Saccharum. Deze is er een uit een aantal zaden die iemand me ooit 'ns opgestuurd had.
Ik heb nog geen bijpassende pot kunnen vinden.

Leuk boompje heb je daar. Misschien nog even laten staan en een fijnere vertakking opbouwen.??! Gr bonsai1.2


Twee dingen zijn misschien niet goed zichbaar op de foto:
- Hij is al zeer fijn vertakt. Hij groeit ook als kool, ik moet 'm elke week een keer snoeien.
- Hij is meer dan 2 meter hoog :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts