Onderwerp:

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23675

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik voel me niet zo goed bij de wijze waarop de laatste dagen nieuwelingen die een eerste bericht/vraag posten aangesproken worden. Dikwijls gaat het dan om beginnersvragen of –problemen. En voor wie al wat langer op het forum is: steeds opnieuw ongeveer hetzelfde. “Help, mijn boompje gaat dood? “. “ Ik heb een “bonsai” gekocht en weet niet wat het is!”. “Ik heb hem een beetje gevormd, wat denk je ervan en wat raad je mij nu aan”. Enz. Enz. Ook ik vind dat wel eens vervelend, maar heb zo beetje bij beetje toch ingezien dat instappen in bonsai nogal eens op deze wijze gaat. We zullen blijkbaar met deze realiteit moeten leren leven. Althans als je het volgende waardevol vindt:
Dit forum heeft (had??, nee toch) de uitzonderlijke kwaliteit ook absolute beginners, die de ergste malsai ‘formidable’ vinden toch te helpen. En als het ware iedereen respectvol te begeleiden naar een punt waar voldoende kennis is opgebouwd om zelf te kiezen: blijf ik dit ‘malsai’ plantje verzorgen, en voel ik me daar goed bij? Begin ik zelf de hele cyclus van planten laten groeien en vormen tot bonsai en beleef ik er veel genoegen aan het allemaal zelf gedaan te hebben? Koop ik enkele degelijk voorgevormde planten en verdiep ik me in de fijne vormgeving? Enz. Enz.
Antwoorden, die vragen en handelingen waar een beginner mee in de problemen kwam, en wat erger is, ook de beginner zelf, als dom laten uitschijnen hebben veel kans mensen gefrustreerd weg te jagen. Waarbij het pad naar een mooie hobby wordt afgesloten. Op dit forum las ik al dikwijls: “Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden”.
Willen we samen ons best blijven doen ook absolute beginners bij hun onwetendheid wat te helpen, zodat ze zelf leren hoe een plant en zeker een boom in een aangepaste, kleine schaal (bonsai) een goede verzorging te geven?

Toch blijf ik hopen dat dit forum vele mensen een begeleide start biedt naar het mooie “grote” bonsaigebeuren. Hen zal ik uitermate bewonderen. Maar ik wil respectvol blijven voor hen die, (zoals ikzelf) ook met minder volmaaktheid voldoening hebben aan een mooie hobby.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, ChrisV, knoep, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23677

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
volledig eens ivan. volgens mij zit het probleem met de beginners die al een jaartje ofzo bezig zijn, mss niet genoeg vooruitgang boeken naar hun zin, en daarom hun frustratie's uitwerken op andere beginners.

er zitte ook een paar beginners die denken dat na 2 of 3 workshops te hebbe gevolgd( bij een bekende bonsaiïst) zei alles al kennen.ken veel mensen die hier kwamen en zich daaraan ergerden. ben zelf al een tijd bezig en leer nog elke dag bij van yannick, die op zijn beurt ook niet beschaamd is om toe te geven dat hij nog regelmatig bijleerd, ondanks zijn reeds afgelegd traject. marja wie ben ik, volgens sommige heb ik een groot ego, maar ze zouden beter eens naar hun eigen kijken.

voor wie zich aangesproken voelt keer eerst voor de eigen deur en kijk hoe je zelf begonne bent. niet iedereen koopt een boek, dan boompje(of plante) en gaat dan cursus volgen. sommige doen het in een andere volgorde en zullen zo ook leren van hun fouten. er was ook niemand die jouw afblafte toen je begon en een fout maakte.

en voor de duidelijkheid, hier bedoel ik niet elke beginner of laat ons zeggen half-gevorderde bij. wie het schoentje past trekt het aan. want hier zijn wel mensen die graag raad aannemen en geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23679

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ik sluit me helemaal bij je aan Ivan!

Slechts een toevoeging wellicht; ik vind dat je met vragen moet komen als je wel zelf ook de moeite hebt genomen (of op zijn minst bereid bent om) je in te lezen in bestaande content. Ik heb een inleiding geschreven die veel standaard vragen beantwoord, wellicht kunnen we die (als jullie dit een goed artikel vinden althans) vaker tippen en dan aan te geven dat specifieke vragen vervolgens altijd welkom zijn natuurlijk:
www.bonsaiempire.nl/basis

Groet,
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23684

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik denk toch dat je de zogenaamde beginners kunt onderverdelen in twee groepen n.l. de echte beginners en de passanten. De echte beginners vinden hun weg wel en kunnen wel tegen enige kritiek zij zijn geintreseed gaan op zoek naar informatie en wat ze niet kunnen vinden of waar ze onzeker over zijn vragen ze hier. Deze mensen blijven hier ook hangen en loggen regelmatig in.
De passanten daarentegen willen alleen maar hun gekregen of gekochte boompje redden om de gever niet teleur te stellen of omdat ze door desinteresse te laat inzien dat een boompje in leven houden toch wel enige kennis vereist. Uit de vraagstelling van deze laatste groep merk je al snel op dat ze er nog weinig of geen moeite in hebben gestoken en dat eigenlijk ook zo min mogelijk willen doen. Het enige wat voor hen belangrijk is om hun boompje te redden wat overigens maar zelden kans van slagen zal hebben. Deze mensen zie je ook zelden of nooit meer terug hier, niet omdat ze hier te kritische antwoorden kregen maar omdat de echte interesse gewoon ontbreekt. Uiteraard mag je van een ieder hier respect verwachten maar het eens duidelijk zeggen waar het op staat moet ook kunnen lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23685

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Volledig mee eens, ikzelf ben beginner en zie op het forum steeds dezelfde vragen terugkomen.

Wat er gebeurt is dat als je wat googeld je bij bonsaiempire terecht komt. Zo ben ik hier terecht gekomen (en geen spijt van).

Ik heb hier al veel geleerd en ook veel vragen beantwoord.

Je moet maar zelf uitmaken of je je kennis doorgeeft aan andere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23687

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Ivan schreef : Ik voel me niet zo goed bij de wijze waarop de laatste dagen nieuwelingen die een eerste bericht/vraag posten aangesproken worden. Dikwijls gaat het dan om beginnersvragen of –problemen. En voor wie al wat langer op het forum is: steeds opnieuw ongeveer hetzelfde. “Help, mijn boompje gaat dood? “. “ Ik heb een “bonsai” gekocht en weet niet wat het is!”. “Ik heb hem een beetje gevormd, wat denk je ervan en wat raad je mij nu aan”. Enz. Enz. Ook ik vind dat wel eens vervelend, maar heb zo beetje bij beetje toch ingezien dat instappen in bonsai nogal eens op deze wijze gaat. We zullen blijkbaar met deze realiteit moeten leren leven. Althans als je het volgende waardevol vindt:
Dit forum heeft (had??, nee toch) de uitzonderlijke kwaliteit ook absolute beginners, die de ergste malsai ‘formidable’ vinden toch te helpen. En als het ware iedereen respectvol te begeleiden naar een punt waar voldoende kennis is opgebouwd om zelf te kiezen: blijf ik dit ‘malsai’ plantje verzorgen, en voel ik me daar goed bij? Begin ik zelf de hele cyclus van planten laten groeien en vormen tot bonsai en beleef ik er veel genoegen aan het allemaal zelf gedaan te hebben? Koop ik enkele degelijk voorgevormde planten en verdiep ik me in de fijne vormgeving? Enz. Enz.
Antwoorden, die vragen en handelingen waar een beginner mee in de problemen kwam, en wat erger is, ook de beginner zelf, als dom laten uitschijnen hebben veel kans mensen gefrustreerd weg te jagen. Waarbij het pad naar een mooie hobby wordt afgesloten. Op dit forum las ik al dikwijls: “Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden”.
Willen we samen ons best blijven doen ook absolute beginners bij hun onwetendheid wat te helpen, zodat ze zelf leren hoe een plant en zeker een boom in een aangepaste, kleine schaal (bonsai) een goede verzorging te geven?

Toch blijf ik hopen dat dit forum vele mensen een begeleide start biedt naar het mooie “grote” bonsaigebeuren. Hen zal ik uitermate bewonderen. Maar ik wil respectvol blijven voor hen die, (zoals ikzelf) ook met minder volmaaktheid voldoening hebben aan een mooie hobby.




Zo is het maar net Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23689

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik ken dit maar al te goed van aquarium forums.
Meteen de hakbijl erin, die vissen passen niet in je aqua!, Waar ben je mee bezig!!

Als ik ooit iets fout heb gedaan (voel me nu lullig door dit linkje: www.qooqle.nl/?q=bonsai wat ik laatst heb geplaatst over ficus)
Geen man zo wijs of hij kan dwalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23691

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

ruben schreef : Ik ken dit maar al te goed van aquarium forums.
Meteen de hakbijl erin, die vissen passen niet in je aqua!, Waar ben je mee bezig!!

Als ik ooit iets fout heb gedaan (voel me nu lullig door dit linkje: www.qooqle.nl/?q=bonsai wat ik laatst heb geplaatst over ficus)
Geen man zo wijs of hij kan dwalen.




Och ja dat hoort er bij zullen we maar zeggen Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23694

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Volgens mij zijn internet fora gemaakt om kennis te delen of dit nou voor en door beginners is of gevorderden.
Maar het is ook zo dat de bonsai wereld vrij klein is in Nederland en het wel de bedoeling is mensen aan te trekken en enthousiast te maken.
Uiteindelijk zal iedereen daar baat bij hebben als in meer vraag en aanbod, meer kwaliteit bomen en shows etc etc.

Ben het ook wel eens dat mensen te snel vragen stellen voordat ze ook maar iets opgezocht hebben, maar ik kan me er wel goed in vinden.
Heb zelf ook met een stapel vragen gezeten en nog steeds eigenlijk en dan zijn fora zoals deze een goede manier om snel info te krijgen.
Vaak vele malen sneller dan zelf zoeken als niet weet wat of waar je naar moet zoeken omdat je net begint.

Zelfs de grootste meesters zullen je altijd tips of advies geven ook als je net begint en met je mallsai aankomt. Omdat zij ook hun kennis willen doorgeven en het aantal beoefenaars willen zien toenemen en zelf ooit ook ergens begonnen zijn.
En zelfs de zogenaamde 'passanten' kunnen potentiële beoefenaars worden als zij bijvoorbeeld zien dat door de gegeven adviezen hun boompje er weer enigzins boven op komt. Ook al komen ze pas een lange tijd later nog eens terug voor advies over wellicht een ander boompje.

Dus help mensen zoals ze jou ook geholpen hebben toen je net begon en deel je kennis.
Zo blijft bonsai vooral een leuke hobby voor ieder niveau, wat ook eigenlijk de hele bedoeling is volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23696

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
[/quote]
Och ja dat hoort er bij zullen we maar zeggen Ruben[/quote]

Ja helaas wel. weet er alles van , ik heb een restaurant en als mensen dan een klacht hebben, waarom komen ze dan niet eerst naar mij toe voordat ze een lelijke recentie op internet zetten.

Bedoel, zouden ze ook hetzelfde zegen tegen mij als ze voor me staan, Nee schrijven is makkelijker.

Een beter internet, de link van oscar zou zeker helpen. of misschien als er iemand nieuw komt die niet weet van hoe of wat.
eerst welkom heten. kleine moeite toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren