Onderwerp:

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23697

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf een lastig thema. In de basis ben ik het er mee eens dat je mensen te snel een uitbrander kan geven. Ik tracht dan ook om iedereen van een passend antwoord te voorzien. Maar soms zie je dingen langs komen (Zoals: Ik ben al maanden aan het lezen dus heb ik nu een plant gekocht, weet iemand wat dit is?).. Dan vind ik het wel lastig om een constructief antwoord te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23698

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

leatherback schreef : Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf een lastig thema. In de basis ben ik het er mee eens dat je mensen te snel een uitbrander kan geven. Ik tracht dan ook om iedereen van een passend antwoord te voorzien. Maar soms zie je dingen langs komen (Zoals: Ik ben al maanden aan het lezen dus heb ik nu een plant gekocht, weet iemand wat dit is?).. Dan vind ik het wel lastig om een constructief antwoord te geven.


dit.. en ook

ik heb al heel veel opgezocht en hoe verpot ik best

waarna iedereen aanraadt om in akadama te zetten of zo en dan zie je niet veel daarna dat ze hun boompje overhaast in een soort potgrond gezet hebben..


als mensen raad vragen om daarna toch gewoon hun eigen zin te doen is het doel wat voorbijgestreefd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23731

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

ruben schreef :

Och ja dat hoort er bij zullen we maar zeggen Ruben[/quote]

Ja helaas wel. weet er alles van , ik heb een restaurant en als mensen dan een klacht hebben, waarom komen ze dan niet eerst naar mij toe voordat ze een lelijke recentie op internet zetten.

Bedoel, zouden ze ook hetzelfde zegen tegen mij als ze voor me staan, Nee schrijven is makkelijker.

Een beter internet, de link van oscar zou zeker helpen. of misschien als er iemand nieuw komt die niet weet van hoe of wat.
eerst welkom heten. kleine moeite toch?[/quote]

Nou dat vind ik nou ook ben er helemaal met je mee eens.
En wat dat eten betreft, zou ik tegen je zeggen, het smaakte van geen kant, ik zou dat niet op het internet zetten ik zou dat recht in je gezicht zeggen.
Maar succes met je resterante

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23732

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf een lastig thema. In de basis ben ik het er mee eens dat je mensen te snel een uitbrander kan geven. Ik tracht dan ook om iedereen van een passend antwoord te voorzien. Maar soms zie je dingen langs komen (Zoals: Ik ben al maanden aan het lezen dus heb ik nu een plant gekocht, weet iemand wat dit is?).. Dan vind ik het wel lastig om een constructief antwoord te geven.



Waarom? hij of zei kan toch over heel iets anders gelezen hebben in plaats van die plant.
Dus mogen ze dan toch gerust een vraag stellen over een bepaalde boom of plant.
Vind jij dit niet dan en waarom vind je dat.

En dat er mensen zijn die behoorlijk kru uit de hoek kunnen komen dat klopt op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23733

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

AlexW schreef :

leatherback schreef : Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf een lastig thema. In de basis ben ik het er mee eens dat je mensen te snel een uitbrander kan geven. Ik tracht dan ook om iedereen van een passend antwoord te voorzien. Maar soms zie je dingen langs komen (Zoals: Ik ben al maanden aan het lezen dus heb ik nu een plant gekocht, weet iemand wat dit is?).. Dan vind ik het wel lastig om een constructief antwoord te geven.


dit.. en ook

ik heb al heel veel opgezocht en hoe verpot ik best

waarna iedereen aanraadt om in akadama te zetten of zo en dan zie je niet veel daarna dat ze hun boompje overhaast in een soort potgrond gezet hebben..


als mensen raad vragen om daarna toch gewoon hun eigen zin te doen is het doel wat voorbijgestreefd..



Dat maakt dan niets meer uit jij hebt dan gedaan wat er van je gevraagd wort.
En wat zei er dan mee doen is dan hun probleem.
Dit forum is toch om mensen te helpen of verder te helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23734

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

AlexW schreef :

leatherback schreef : Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf een lastig thema. In de basis ben ik het er mee eens dat je mensen te snel een uitbrander kan geven. Ik tracht dan ook om iedereen van een passend antwoord te voorzien. Maar soms zie je dingen langs komen (Zoals: Ik ben al maanden aan het lezen dus heb ik nu een plant gekocht, weet iemand wat dit is?).. Dan vind ik het wel lastig om een constructief antwoord te geven.


dit.. en ook

ik heb al heel veel opgezocht en hoe verpot ik best

waarna iedereen aanraadt om in akadama te zetten of zo en dan zie je niet veel daarna dat ze hun boompje overhaast in een soort potgrond gezet hebben..


als mensen raad vragen om daarna toch gewoon hun eigen zin te doen is het doel wat voorbijgestreefd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23738

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik ben het helemaal met Ivan eens en dit brengt me op een klein idee.

Is het anders geen idee om al de onderwerpen te categoriseren in beginners en gevorderden categorieën?
Zodat bijvoorbeeld de gevorderden die de beginners niet willen helpen of juist afsnauwen gewoon in het gevorderden gedeelte blijft en de mensen die de beginners serieus wel willen helpen gewoon in de beginnerscategorie reageren.

Ik heb bijvoorbeeld ook op een scooterforum gezeten en ook dat had je een beginners categorie en een gevorderden categorie.
Waarbij de beginnerscategorie vol met kleine probleempjes stond zoals bijvoorbeeld "hoe vervang ik een bougie" en in het gevorderden gedeelte meer de vragen werden gesteld "hoeveel moet ik weghalen om squish bang blow aan te passen", "en hoeveel voetpakking moet ik plaatsen".

Misschien dus ook voor dit forum een idee zodat alles meer geordend staat en de beginners zich ook gewoon welkom kunnen voelen.

Ook mij viel het op dat sommige nieuwelingen serieus afgesnauwd worden omdat ze volgens raadgever een domme vraag stellen.
Bij mijn weten bestaan er geen domme vragen enkel domme antwoorden.

Enige wat ik hierover kan zeggen is laat ook de beginnelingen in hun waarde ze hebben niet voor niks een boompje gekocht en komen niet voor niks op dit forum.
Sommige mensen denken idd dat ze al ver gevorderd zijn (misschien door het aantal berichten waardoor ze zo snel op platinum boarder staan) terwijl ze zelf in feite ook nog maar beginner zijn.
Mensen die echt niks van bonsai willen weten zoeken ook niks op en melden zich al helemaal niet aan op een forum.

En wederom we zijn zelf allemaal beginners geweest en/of nog zijn.

Bij deze toch ook een beetje mijn mening.

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23741

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Over het onderwerp beginners en gevorderden, je kan natuurlijk ook gewoon zelf beslissen of je erop reageert of niet. Maar om die 2 groepen te verdelen in 2 verschillende mappen zou ook niet gek zijn denk ik zo. Weet niet wat de rest hiervan vind. Gr bonsai1.2 :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23742

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Persoonlijk denk ik dat het opsplitsen het niet beter gaat maken, ik denk dat je dan vooral in dezelfde map blijft 'hangen' en daardoor de beginners map bv niet eens bekijkt, ook als je wel mensen wilt helpen, maar simpelweg de tijd niet hebt om even verder te kijken dan dat wat je aan het zoeken was.

Daarnaast denk ik dat we allemaal een sociaal doel hier zoeken, of we willen geholpen worden of we willen helpen.

Denk dat het eerste voor de meeste sowieso wel geld. Het tweede zou er vanzelf bij moeten horen, het is toch egoistisch om alleen hulp te willen ontvangen?

Bovenal, ik heb zelf niet anders dan prettige ervaringen op dit forum gehad, ben ook lid van andere (bonsai)fora, maar die bezoek ik eerlijk gezegd nauwelijks. Deze is overzichtielijk en ik voel me prettig bij de manier waarop mensen met elkaar omgaan, ik heb hier nog niks schokkends meegemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Opvang van bonsai-onwetende beginners. 10 jaren 9 maanden geleden #23743

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Matje schreef : Bovenal, ik heb zelf niet anders dan prettige ervaringen op dit forum gehad, ben ook lid van andere (bonsai)fora, maar die bezoek ik eerlijk gezegd nauwelijks. Deze is overzichtielijk en ik voel me prettig bij de manier waarop mensen met elkaar omgaan, ik heb hier nog niks schokkends meegemaakt.


Dit deel ik. Persoonlijk vind ik niet dat er al te bot wordt gereageerd. Hooguit wat kortaf en worden meningen voorgedaan als waarheid (Bv op het moment dat grondsoorten ter sprake komen willen mensen weleens negeren dat er meerdere wegen naar Rome leiden). Maar goed. Ik ben programmeursfora gewend, waar RTFM een veelgevonden term is als antwoord op onnodige vragen. (en voor mensen die niet weten wat dat is.. Read The Fucking / Friendly Manual).

Dat laatste is denk ik mijn grootste probleem: Mensen die vragen stellen waarvan alle antwoorden woord voor woord op deze site staan, in elk draadje met 'help mijn bonsai gaat dood' terug te lezen is, of elke google opdracht in dat soort keywords levert ruim voldoende antwoorden. Dat mensen niet de moeite willen doen even verder te kijken dan hun neus lang is, dat stoort. En dan mensen verwijzen naar lmgtfy.com/?q=help+mijn+bonsai+gaat+dood vind ik een vriendelijke herinnering dat mensen ook de plicht hebben even te kijken of een antwoord wellicht al gegeven is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Matje, GiovanniKooreman, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren