Onderwerp:

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24020

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Heb zelf ook een paar jaar kippen gehad dus ook ooit uitgezocht waarom je geen kippenmest moet gebruiken: de oorzaak is best logisch: kippen plassen niet zoals zoogdieren dat doen; ze scheiden alles via 1 weg uit (poep, urine en eieren). Urine bevat ureum, wat wordt omgezet in ammoniak en ammoniak bij je planten; dat wil je niet. De oplossing zou zijn de kippenmest zes maanden te laten liggen zodat de ammoniak eruit kan, want er zitten absoluut veel goede zouten in urine.

Verschil tussen verse mest en korrels zou zijn dat verse mest veel meer insecten aan zou trekken - zelf eigenlijk alleen korrels en kunstmest uitgeprobeerd; nooit verse mest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24021

  • BartWNL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hmm een en ander hier gelezen, en wat op het web.

Ik denk dat ik de volgende keer als ik naar onze groententuin toe ga toch eens wat schapenkeutels op raap.

waarom schaapenkeutels, nou ze zijn te vnden langs mijn route, ze zijn handzaan, druk er zo drie bij de pot in.
Het is gratis, en volgens verschijdene bronnen gelijk aan koemest.

Ik ben niet bang van stank hoor, woon tussen de weilanden, als de boeren hier aan het ieren zijn dan ruik je dat, maar heb het nooit vinden stinken. Het waait zo weer weg.

Waarom geen kunstmest, omdat ik denk dat natuurlijke producten beter zijn.
Het kost geld.
En het Eikje staat al zolang in die pot , die gaat echt niet dood van die schappenkeutels.

Alvast bedankt voor jullie input, en ik hou jullie op de hoogte.
Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24022

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377

AlexW schreef : koemestkorrels zijn toch wel wat behandeld denk ik..


Ik kan me voorstellen (maar spreek niet uit enige ervaring) dat geperste korrels ook langzamer hun voeding afgeven, en dat er zodoende geen grote piek in bemesting komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24023

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Oscar schreef :

AlexW schreef : koemestkorrels zijn toch wel wat behandeld denk ik..


Ik kan me voorstellen (maar spreek niet uit enige ervaring) dat geperste korrels ook langzamer hun voeding afgeven, en dat er zodoende geen grote piek in bemesting komt?


De koemestkorrels die ik geef vallen vrij snel uit elkaar en zijn al na korte tijd al niet meer zichtbaar.
Ik weet niet of ze daardoor sneller dan verwacht voeding afgeven, maar mijn bomen hebben er geen last van - integendeel, ze groeien lekker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24024

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Auk hebbie dat gegoogled?
Kon ik niet beter google gebruiken, voordat ik iets zei/beweer?. geeft niet hoor!

www.avvn.nl/natuurlijk-tuinieren/vraag-en-antwoord/?cat=1
is maar 1 van de 1000 antwoorden.
what goes around comes around!

Koemestkorrels zijn gedroogd, dus het water uit de vlaai. dus geconsentreerd.

Wat mij geleerd is en ik ook al een aantal keer nalees is dat: je voor een boom in een pot, meststof wilt gebruiken die langzaam voeding afgeeft dit zodat er geen voedingstekort optreed.

Daarbij komt het ook aan op wat je met je boom wilt doen en in welke staat die is: verdikking stam, snelle groei noem de hele ratta plan maar op.

Ik had van de week zoiets van: ik zeg mijn account op hier.

maar dan kom ik toch nog ooit hierop terug. ( p.s. ik ben dronken!)

Mos verhaal met daarin onkruid en eventueel sporen van mos wat een koe uitkakt gebaggerd door de kippenschijt (want kippen schijten boerenkool en boeren schijten oliebol), met een paarden drol gefermenteerde peterseliewortel, gevolgt door het aantal liters omgekeerde osmose water - het kalk en de eventuele ratio van een temperatuur die zo droog is dat elke mosmicro organisme het aflegt tegen het koolmeesje die mijn keto gebruik om een nest te bouwen, er enigzins nog snoeitechnieken op nahoud en de toppen van mijn mugo verafschuwen met die mieren on the side waar ik een hekel aan heb die de grootste verslaving der mensheid omzet in zuur komt er ook nog eens het lelijke geval bij kijken dat ik mij planten vergeten ben om water te geven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24025

  • BartWNL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1

ruben schreef : (...) planten vergeten ben om water te geven!


Ja dat is natuurlijk ook niet zo handig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik(je) van Bart 10 jaren 8 maanden geleden #24026

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ruben schreef : Auk hebbie dat gegoogled?


Deze keer niet, omdat het iets was wat ik in de praktijk tegen kom :)

Het is ook niet zo moeilijk te beredeneren - gedroogde koemestkorrels geven helemaal niets af.
Pas als je d'r water bij doet zullen de aanwezige stoffen oplossen en afgegeven worden.
Aangezien ze uit elkaar vallen en het oppervlak daardoor vergroot wordt, zal er dus meer oplossen en er dus meer afgegeven worden.

Tot zover de redenatie, volgens koemestkorrels.nl/ lossen koemestkorrels juist slecht op.

Laat ik dus maar naar de resultaten kijken:
Ik ben dit jaar eigenlijk weer bezig met deze hobby. Ik heb een aantal jarenlang verwaarloosde boompjes staan, die elk jaar erg weinig deden. Dit jaar heb ik er een paar handenvol koemestkorrels bijgedaan, en ze zijn hard gaan groeien en zowaar haast weer toonbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren