Onderwerp:

nieuwe aanwinst 10 jaren 8 maanden geleden #24090

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ruben schreef : Al zag ik in de youri speciaal een zomerse verpotting. ??


Dat was een larix uit de grond halen waar de plant pas enkele weken in had gegroeid: losse grond, met weinig wortels. Daar zijn nog geen 10 witte puntjes afgebroken, en helemaal geen hoofdwortels. Maar daar maakte ik me al zorgen over, of dat wel goed zou gaan. Larix is in mijn ogen een van de meest gevoelige planten voor wortelwerk op het verkeerde moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanwinst 10 jaren 8 maanden geleden #24091

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ja klopt, Larix is zeer gevoelig voor wortelwerk, timing is essentieel bij lariks qua verpotting/wortelsnoei.
zie je in de vroege lente ook maar een klein puntje groen, dan ben je al te laat. hij zal niet meteen sterven, maar heeft dan een zeer moeilijke start. ik verpot larix altijd als de knoppen goudkleurig worden, meestal enkele dagen voordat ze iets opengaan en wat groene puntjes te zien zijn.

het lijkt me een kaempferi te zijn, aangezien de roodachtige bast. dit is de "japanse" lariks, alhoewel je deze doorgaans meer in NL zelfs in de bossen ziet, dan de decidua, de europese lariks.
de Larix K. is ook iets sterker en doet het in ons klimaat zelfs wat beter dan de Lariks D.
Een Larix Gmelinii zie je hier ook af en toe als bonsai, maar deze zijn wel wat lastiger in ons klimaat.

Mocht je lariks het overleven (wat ik zeer betwijfel gezien je acties op het verkeerde moment) dan zou ik een vd onderste takken al offertak flink laten doorgroeien om stamverdikking en een beter stamverloop te krijgen. deze kan er na een jaar of 2-3 (of langer indien gewenst) vanaf gesnoeid worden als de tapsheid naar wens is. Nu is het stammetje nog vrij oninteressant naar mijn mening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanwinst 10 jaren 8 maanden geleden #24094

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Okliw schreef : Hier ook nog een kleine update bij !

mijn taxus loopt weer mooi uit .


Ik heb even gekeken bij je eerdere posts (uhm.. zoals je wellicht gezien hebt..) maar kan geen info vinden over de taxus. Had je daar al een post over gemaakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanwinst 10 jaren 8 maanden geleden #24115

  • Okliw
  • Okliw's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor jullie reacties maar ik heb de plant bij de tuincetrum weg ( tientje ) en heb dus alleen de oude wortels gedeeltelijk verwijderd en de nieuwe wortels wat uit elkaar gehaald en opnieuw verpot.

ik hoop dan ook dat het goed gaat na al jullie reacties.


Wat betreft de taxis
deze heb ik vorig jaar uit de tuin gegraven daar deze te groot werd hiervoor en had toen besloten deze af te zagen en weg te zetten voor een eventuele bonsai.( gaat nog wel een jaartje duren denk ik)

en wat betreft de hangende schappen deze staan ietsje achterover zodat er geen water op blijft staan.
planten staan in de halfschaduw trouwens.



verder hoop ik wat te leren hiervan en dat ik naar mijns inzien mooie boompjes kan kreeren op den duur.
met eventuele hulp van de gebruikers op dit forem en ja ik ga soms nogal wat gehaast (entoesiast) te werk.
maar dat is een beetje de aard van het beestje.
maar overall vind ik het wel machtig mooi om het maar zo te zeggen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanwinst 10 jaren 8 maanden geleden #24118

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Okliw schreef : weg te zetten voor een eventuele bonsai.( gaat nog wel een jaartje duren denk ik)


Je bent lekker enthousiast bezig, en dat is wel goed. Maar hou in gedachten, dat een van de grootste fouten bij bonsai die van ongeduld is. Als jij denkt dat je over een jaar die Taxus kan gaan vormen, dan zit je er zeker 2 jaar naast. Als je uitgroei hebt van 20cm lang aan de stam, dan kom je op het punt dat je vormen kan gaan overwegen. Ik ben bang dat je dat op zijn vroegst in 2015 gaat krijgen.

Rustig aan. Beter langzaam een levende bonsai dan snel een dode plant ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts