Onderwerp:

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24328

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals in een ander draadje al genoemd.. Ik heb gisteren een boompje uitgegraven bij iemand uit de tuin (Leuk om te zien hoe je, als je wat harder in je omgeving roept dat je met bonsai bezig bent, je opeens op Marktplaats advertenties gewezen wordt). Deze stond ook in een "ik ga de tuin renoveren, en moet mijn struiken kwijt; Gratis uitgraven" advertentie.

Toen ik bij de boom ging kijken viel het een beetje tegen. De advertantie leek een kruipende, vaak gesnoeide boom te hebben. Het blijkt een opgaande boom met behoordlijk rechte stam te zijn. Maar goed.. De mensen wilden de plant graag kwijt, en ik was er toch. Dus dit wordt een projectje om te oefenen met enten om het loof dichter bij de stam te krijgen (Of loopt deze soort weer uit op ouder hout?). En natuurlijk een berg frezen zal nodig zijn! Gelukkig zit er een spliting in de stam, waar wellicht een voldoende verjonging uit komt om iets met de stam tot op die hoogte te kunnen.

De soort is Chamaecyparis pisifera 'Boulevard', voor zover ik heb kunnen uitvinden. Dit is de plant na er een meter van boven afg gehaald te hebben, alle takken met 50% te reduceren. De bak waar de plant in staat zit 70% vol met fijne wortels. Ik verwacht dat dit wel gaat leven.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24330

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey Jelle,

de foto is redelijk onduidelijk, maar het lijkt me niet echt een Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' te zijn.. heb je een duidelijkere foto van het loof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24331

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De foto is zelfs heel onduidelijk :D. Het was al behoorlijk donker en ik heb er niet echt de tijd voor genomen. Excuses.

Ik ga er vanuit dat ik de soort correct heb, tenzij er planten zijn die er kwa uiterlijk vlakbij zitten. Deze lijken er exact op: www.google.de/search?q=Chamaecyparis+pis...d'&safe=off&tbm=isch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24339

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een grote bonsaimeester hoorde ik zeggen dat hij nooit meer met de "Boulevard" wil werken. Deze variëteit laat volgens hem, ondanks de beste zorgen, steeds opnieuw takken afsterven op de meest ongewenste plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24344

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nou, het loof van een boulevard ziet er echt zo wat.. "pluimerig" uit.. en het hangt ook zo'n beetje af..

persoonlijk vind ik het wel een mooie soort voor in de tuin.. maar voor bonsai vind ik de gewone chamaecyparis mooier..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24353

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Ivan schreef : Een grote bonsaimeester hoorde ik zeggen dat hij nooit meer met de "Boulevard" wil werken. Deze variëteit laat volgens hem, ondanks de beste zorgen, steeds opnieuw takken afsterven op de meest ongewenste plaatsen.


Hm.. Maar ze hebben zo'n leuke kleurcyclus door het jaar heen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24354

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : nou, het loof van een boulevard ziet er echt zo wat.. "pluimerig" uit.. en het hangt ook zo'n beetje af.. persoonlijk vind ik het wel een mooie soort voor in de tuin.. maar voor bonsai vind ik de gewone chamaecyparis mooier..


Ik zal nog wel even een betere foto plaatsen. Wat is overigens de gewone voor jou? Er zijn meerdere soorten..

Chamaecyparis formosensis?
Chamaecyparis lawsoniana?
Chamaecyparis obtusa?
Chamaecyparis taiwanensis?
Chamaecyparis thyoides?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis pisifera 'Boulevard' 10 jaren 8 maanden geleden #24360

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
obtusa zie je toch het meeste dacht ik, en lawsoniana ook.. deze hebben qua loof zo'n beetje het schubachtige van juniperus chinensis, maar dan wat andere kleuren door het jaar heen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts