Onderwerp:

Projectje Pinus Mugo kans van slagen? 10 jaren 8 maanden geleden #24379

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Zoals jullie ook in mijn vorige post ("Pinus Strobus of Pinus Densiflora") zagen, ben ik een beetje aan het kijken om een projectje te starten met een Pinus.
Nu kwam ik in een tuincentrum een al wat grotere Pinus Mugo tegen die wat uitgedroogde kale plekken vertoont. Mede daarom kan deze met korting verkocht worden. Voor bonsai kan dit uiteraard interessant zijn, aangezien er toch meer dan de helft vanaf gesnoeid gaat worden.
Nu vroeg ik mij af: hoe gedraagt de mugo zich bij flinke snoei? Komen de naalden hier gemakkelijk terug op de oudere en dikkere stammen?

Op zich zie ik er wel wat in, wanneer ik bijna alle zijtakken wegsnoei en een kronkelige hoofdstam overhoud.
Maar overleeft de Mugo dit überhaupt?
Wat denken jullie?
Zien jullie hier wat in?




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Projectje Pinus Mugo kans van slagen? 10 jaren 8 maanden geleden #24380

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hier valt zeker wel iets van te maken.
Alleen wat je omschrijft, zo reageren de naaldbomen en coniferen totaal niet. Dat geldt alleen bij loofbomen zo,om ze ver terug te snoeien en dat ze dan weer terug op de takken uitlopen.
Bij dennen moet je werken aan backbudding en daar zijn meerdere speciale technieken voor die elk op het juiste moment uitgevoerd dienen te worden.
Ik heb dat al vaker hier gemeld en verwijzingen gemaakt naar verschillende websites en filmpjes waar dat haarfijn wordt uitgelegd. (zelf ff zoekfunctie gebruiken, heb nu geen zin om het op te zoeken).
dit neemt echter een aantal jaren in beslag, dus zie dit als een 5-10 jaren plan.
Dennen zijn trage groeiers (ivm loofbomen) dus train je geduld.
En niet teveel aanslagen in 1 jaar.
En nogmaals, snoei dus niet al het loof in eens weg: geen groen = geen leven.
Laat bij het snoeien van takken altijd minimaal 1 knop of wat naalden staan. Doe je dit niet, dan verlies je die gehele tak.
Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Projectje Pinus Mugo kans van slagen? 10 jaren 8 maanden geleden #24381

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
let er idd wel op.. al het loof staat wel heel ver van de stam.. dus kan even duren eer je loof terug bij de stam komt, en mugo vormt normaal gezien enkel nieuwe kaarsen op plaatsen waar nog naalden staan..(dit in tegenstelling tot sylvestris welke mits goede techniek en gezondheid overl kaarsen kan aanmaken)
en mugo (veronderstel dat het in een tuincenter een mugo "mops" oftewel dwergmugo zal zijn) groeit ook veel trager..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Projectje Pinus Mugo kans van slagen? 10 jaren 8 maanden geleden #24387

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Probeer de dunne takjes onderin de boom die ik op de laatste foto zie te behouden. Vanuit daar kan je sneller een boom opbouwen dan met de lange dikke takken die omhoog gaan en pas heel ver loof hebben. Eigenlijk heb je aan die niets behalve 1 om de boom uit op te bouwen.
De onderstam is vrij klein dus het zak geen hoge boom worden en dan komen die kleinere takjes onderin mooi van pas.
Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan een kleinere boom.
En idd doe het rustig aan.
succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren