Onderwerp:

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 8 maanden geleden #24784

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Als 'relatief nieuwkomer' in de bonsai-wereld, loop ik al enige tijd rond met een vraag. Naar aanleiding van een interessante discussie met twee ervaren bonsaikwekers, wil ik hier het balletje eens opwerpen.

De stelling is:

Om bonsai-bomen correct te trainen en onderhouden, MOET men workshops volgen of lessen hierin krijgen.

Mijn eigen visie:
Ik denk dat in de wereld waar we nu in leven, het steeds minder essentieel is om daadwerkelijk bij een vereniging ingeschreven te staan en workshops te volgen. Met forums zoals deze, in alle talen, een oneindige bron aan horticulturele informatie online, vele volledig toegewijde websites en blogs, e-books/pdfs, demonstraties op YouTube, et cetera, kan men steeds vaker zelf aan de informatie komen die nodig is. Niet te vergeten de hoeveelheid boeken die over bonsai is geschreven.

Toegegeven: de juiste informatie vinden is niet voor iedereen weggelegd, ik doel dan ook voornamelijk op de wat 'jongere generaties'. Daarbij is een algemeen nadeel van het internet, dat er soms té veel (tegensprekende) informatie wordt geboden, wat vaak het resultaat is van auteurs die zelf hun vak niet goed verstaan. Maar, zoals met al die informatie, is het aan de lezer te bepalen hoe betrouwbaar een bron is.

Wat je wel misloopt t.o.v. workshops/lessen, is de fysieke ervaring zelf. Die vereist inzicht en verbeeldend vermogen. Echter ben ik van mening dat dit een persoonlijke leerervaring is en niet alléén via een bonsai-meester aangeleerd kan worden. Overigens ben ik niet van mening dat workshops/verenigingen/lessen overbodig zijn.

Ik hoop hiermee een interessante discussie te starten, waarbij we elkaars mening blijven respecteren uiteraard. Daarbij wil ik nog de opmerking maken, dat er geen goed of fout antwoord is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 8 maanden geleden #24785

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat Walter Pall voldoende bewijs is dat je prima op jezelf kan leren hoe bonsai te kweken. Grootste voordeel van cursussen ed is in mijn ogen dat je snel bepaalde technieken leert, en hoort welke valkuilen te vermijden waardoor je sneller op een hoger nivo terecht komt. Zelf ga ik dit najaar voor het eerst naar een workshop. Voor de rest vooral door eigen inzicht & webfora / websites eea aangeleerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 8 maanden geleden #24790

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kaas schreef : Om bonsai-bomen correct te trainen en onderhouden, MOET men workshops volgen of lessen hierin krijgen.

Met forums zoals deze, in alle talen, een oneindige bron aan horticulturele informatie online, vele volledig toegewijde websites en blogs, e-books/pdfs, demonstraties op YouTube, et cetera, kan men steeds vaker zelf aan de informatie komen die nodig is. Niet te vergeten de hoeveelheid boeken die over bonsai is geschreven.

Wat je wel misloopt t.o.v. workshops/lessen, is de fysieke ervaring zelf. Die vereist inzicht en verbeeldend vermogen.


Je kunt zeker heel erg veel leren van forums, tutorials op Youtube, bonsai-websites. Beter nog via Internet dan boeken, omdat de informatie in veel boeken vaak achterhaald blijkt te zijn. De meeste kennis die ik heb komt hier dan ook vandaan. Echter, het nadeel is dat boeken en internet een 2D ervaring zijn. Je mist de derde dimensie - de diepte. Dit is ook op het forum te merken - het is, m.i., eigenlijk heel erg moeilijk om een boom te beoordelen of mee te denken over styling aan de hand van fotos alleen.

Precies wat je al zegt: je mist de fysieke ervaring en die is essentieel. Je moet een boom zelf vanuit alle hoeken kunnen bekijken, niet vanuit de hoeken die de fotograaf heeft gekozen en die ook niet altijd een goede weergave van de werkelijkheid zijn.

Mijn jeneverbes is nu in een stadium waarin ik de tertiaire takken kan gaan bewerken en vormen. De boom moet helemaal bedraad worden en alle takken op de juiste plek gezet worden. Hoe ik van die mooie foliage pads vorm... ondanks de voorbeelden lukt het mij niet om de 2D beelden om te zetten in 3D werkelijkheid. Ik moet echte voorbeelden zien. Mooiste zou zijn als ik dit eerst op een andere boom kon oefenen.

Ook daarom ga ik dit najaar een workshop doen (voor gevorderden... hoop dat 't niet te hoog gegrepen is :) ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 8 maanden geleden #24813

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De enige dingen die ik persoonlijk MOET in mijn leven, zijn poepen, plassen en ademhalen....

Maar zonder dollen, zoals bij alles in het leven, leer je voornamelijk en het meest door persoonlijke ervaring.
Echter kan lessen volgen je een aardig eind op weg helpen. Het gaat uiteindelijk om de ervaring.
Kennis kun je opdoen, maar zonder dit toe te passen heb je er weinig tot niets aan.
Zelf leer ik het meeste door het te in real life te zien bij of met anderen, aangezien deze personen het ook weer vanuit hun eigen persoonlijke ervaring met mij delen of aan me uitleggen. Maar dit is dus geen vereiste.
Want ik leer net zoveel door trial en error methode, vallen en opstaan.

Iemand kan je laten zien hoe je moet fietsen, je kunt erover lezen, filmpjes kijken etc. Uiteindelijk zul je toch zelf op een fiets moeten stappen om het je persoonlijke ervaring te kunnen maken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 7 maanden geleden #24909

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Okee, van wat ik zo verzamel lijkt het me duidelijk dat het meest leerzame aspect van bonsai onderhouden, het fysieke werk is. Met een real life exemplaar zelf kunnen werken.
Misschien moet ik de stelling bij deze meer nuance geven dan, laten we stellen dat het niet noodzakelijk is om lessen te nemen/workshops te volgen.

Maar is het dan wél essentieel als iemand een 'meesterwerk' wil maken? Los van de tijd die diegene er aan zal besteden, kan iemand die nooit les heeft gehad, in de fysieke zin, wel een prijswinnend exemplaar creëren?

Betekent het ontbreken van workshops een tekort aan inzicht in 'zoals het hoort', omdat men dan meer uitgaat van wat deze zelf ervaart/mooi vind?

Ik had trouwens wel verwacht dat er meer meningen naar 'nodig' zouden neigen, interessant! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 7 maanden geleden #24912

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Kaas schreef : Maar is het dan wél essentieel als iemand een 'meesterwerk' wil maken? Los van de tijd die diegene er aan zal besteden, kan iemand die nooit les heeft gehad, in de fysieke zin, wel een prijswinnend exemplaar creëren?

Betekent het ontbreken van workshops een tekort aan inzicht in 'zoals het hoort', omdat men dan meer uitgaat van wat deze zelf ervaart/mooi vind?


Ik denk dat dit sws niet makkelijk te beantwoorden valt. Sommigen volgen jarenlang workshops en zetten een "redelijke" boom neer. anderen kijken 20 filmpjes op youtube en gaan dan zelf aan de slag (Chris bijv.) en zetten echt supermooie bomen neer.

De een leert enorm veel als hij het onder begeleiding doen, en de ander leert het zichzelf.

Ook al heb je nooit les gehad, maar als je dan 30+ jaren aan honderden bomen werkt (en ze in leven houdt) dan kun je toch zeer goede bomen of "meesterwerken" neerzetten.

Vincent van Gogh heeft bijvoorbeeld nooit teken-, kunst- of schilderles gehad, maar wist toch meesterwerken neer te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

To become a master: leerling VS autodidact 10 jaren 7 maanden geleden #25437

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Lees dit onderwerp nu pas... Oh en thanks Dea ;)

Mijn mening is dat wat je ziet je jezelf kan aanleren.
De een heeft er wat meer moeite mee dan andere maar wat de een kan moet de ander ook lukken.
We zijn tenslotte allemaal maar mensen en van binnen allemaal nagenoeg hetzelfde.

Om op je stelling autodidact vs leerling terug te komen.

Ik heb een tijdje terug voor het eerst een cursusavond gedaan en om eerlijk te zijn is het niet mijn ding.
Die avond heb ik gedaan in een paar uur wat ik thuis in 1 uur of minder doe.
Mijn mede cursisten hielden er wel van om gestuurd te worden en boekte wel progressie onder begeleiding.
Ik persoonlijk hou van alleen werken om me goed te kunnen concentreren.

Over het algemeen pikt iemand die autodidact is dingen sneller op en kiest een vrijere vaak creatievere weg, maar dat is niet altijd garantie voor meer succes.
Leerlingen hebben wel een directere bron tot hun beschikking en misschien sneller meer informatie, maar zullen altijd met dezelfde richtlijnen blijven werken zoals aangeleerd.
Over het algemeen zijn leerlingen veel traditioneler.

Ik denk dat we allemaal hetzelfde kunnen bereiken welke weg je ook kiest met genoeg tijd en vooral heel veel toewijding.

Dan nog even over het punt een meesterwerk neerzetten.
In mijn ogen is een meesterwerk niets anders dan wat je er zelf van vind of hoe anderen het willen benoemen.
Een meesterwerk in de ogen van een vrije geest kan een blunder zijn in de ogen van een traditioneel kunstenaar en visa versa.

Gelukkig is Bonsai een kunstvorm en is iedereen een kunstenaar ongeacht of je autodidact bent of een leerling, beginner of ervaren.
En iedere boom kan jou eigen meesterwerk zijn door het verhaal wat erachter schuilt of die nou ooit een prijs zal winnen of niet.
Want prijzen winnen is niks anders dan een krachtmeting op gebied van vaardigheden tussen verschillende individuen.

Meesterwerken 'levenswerken' creeren is een krachtmeting met jezelf, jou eigen vaardigheden en jou creatieve geest.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas, Sourc3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren