Onderwerp:

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25923

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
beste mede forum leden.

na de stubbelingen van de laaste dagen/weken over comments van andere leden, wou ik hier toch graag een stelling neerzetten.
na het lezen van deze stelling zou ik het tenzeerste apprecieren om jullie meningen hier ook te zien, zonder dat we er ruzie over gaan maken.

eerst en vooral wil ik hier duidelijk zeggen dat er niemand wordt aangevallen en ook naar niemand met de vinger gewezen wordt door wat ik hier nu ga schrijven. dus als je je aangevallen voelt dan heb je dat voor jezelf uitgemaakt.

niemand van ons is perfect in wat hij doet, en we kunnen allemaal van elkaar leren. maar soms is ego en jaloezie een grote boosdoener, zeker in een hobby als de onze. we kunnen het hier super naar onze zin hebben als we samen werken.

nu merk ik dat er soms precies een kleine wrok is tegen bepaalde mensen die veel kennis hebben en deze willen delen, maar we hebben deze mensen nodig om te evolueren in onze hobby. door ze weg te jagen door ons gedrag soms of door hun hevige reactie's uit te lokken(waardooor een banning meestal volgt) raken zij niet verder en wij ook niet meer. wat ook niet wil zeggen dat alles door de vingers moet worden gezien van deze individuen.

je begint als beginner, maar kan het niet altijd blijven. of je nu werkt met stekken, pre-bonsai, gekochte bonsai of yamadori we gaan allemaal vooruit in wat we doen. stekken worden op een tijd plantjes enz..., yamadori worden bonsai enzo.., maar hoe je het draaid of keert je moet verder anders blijf je staan of ga je achteruit. maar dat kan alleen aks we elkaar helpen en niet in de haren vliegen.want wie nu beginner is, is binnen een jaar of 2-3 al gevorderd en dan zijn er ondertussen al nieuwe beginners. je kan geen forum hebben zonder een mix van alles.moest je hier blijven zitten met alleen beginners, zal het gewoon doodbloeden omdat er niks nieuws komt.

we kunnen ook veel misverstanden voorkomen door aandachtig te lezen. bv met alle discussies over startmateriaal. er wordt tegenwoordig veel gedacht dat iedereen dure yamadori moeten kopen om een mooie boom neer te zetten, maar wes heeft ons laten zien dat het ook anders kan. iedereen moet ook eerlijk zijn, als het materiaal niet goed is en je kan voor de zelfde prijs iets beter vinden moet je dit aanmoedigen, want zo voorkom je teleurstellingen bij die persoon.wat niet wil zeggen dat het "niet goede materiaal weg moet" je kan ook gewoon iets beter kopen en wat speciale technieken op het ander uitoefenen.

er moet een wederzijds respect zijn tussen de beginners en tussen de gevorderden en pro's.
zo zullen de beginers moeten leren aanvaarden dat het niet altijd slecht bedoeld is dat de gevorderden of pro's soms zeggen dat het niet goed is. maar zo moeten de gevorderden en pro's ook leren dat iedereen op zijn tempo werkt en soms een ander inzicht heeft op 'hoe hij/zij bonsai ervaart". en moeten we allemaal samen leren om de belachelijke comment die we uit frustratie schrijven soms achterwege te laten.zodat niemand hoeft verbannen te worden of niet meer wilt deelnemen aan dit forum door gebrek aan respect.

ik weet dat ik hier al zeker aan ga werken.

en srr voor de lange brief ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, dea, Mazzel, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25925

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik ben het in grote lijnen met je eens Knoep, alles in het leven valt of staat met wederzijds respect, maar respect moet je wel verdienen en niet proberen af te dwingen. Daarom herhaal ik hier nog maar eens wat ik al eerder in een ander lijntje geschreven heb.

Een ieder beleeft deze hobby op zijn eigen manier, waar de één nog bezig is met meer of minder geschikt startmateriaal is de ander al ver gevorderd. Maar allen zijn we eens begonnen, op onze eigen manier en met de middelen die voorhanden en mogelijk waren. Door zo je eigen ding te blijven doen, veel te lezen, advies te vragen op een forum e.d. wat veel beginners hier doen, leer je veel en kom je er gaande weg achter of deze hobby echt iets voor je is en hoe ver je er in wil gaan.
Gelukkig kan een ieder op welk niveau dan ook hier met vragen terecht en krijgt er vrijwel altijd leerzame antwoorden op. Helaas bemerk ik ook dat er hier de laatste tijd een paar mensen actief zijn die zelden een goed advies geven maar vooral bezig zijn beginners af te zeiken, waarschijnlijk enkel om hun toch al te grote ego nog eens te strelen.
Schijnbaar moet je voor sommigen hier eerst wat laten zien voor je recht van spreken hebt, maar ook ik ben nog maar een beginner die nog weinig te tonen heeft. Ook ik ben nog bezig om mij allerlei technieken eigen te maken en ja dat doe ik soms ook op materiaal wat nooit ook maar in de buurt komt van een bonsai. Mijn motto is dan ook: Blijf lekker je eigen ding doen op jou manier en op jou tempo zolang je er maar plezier in hebt, maar hou je verre van die mensen waarvan je door hun neerbuigendheid weinig tot niets te verwachten hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, knoep, Mazzel, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Dicky.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25926

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat bovenstaande makkelijk samen te vatten is: Behandel een ieder op het forum metdezelfde respect die je de persoon zou geven als je deze op arm afstand voor je had staan.

Overigens weet ik niet waar het grootste probleem ligt. Een beginner weet niet beter. Weet niet waar het pad heen kan leiden. Dus voor mijn gevoel heeft die meer recht op het voordeel van de twijfel, over de meer ervarene bonsai artiest die elke variant al een keer gezien heeft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25927

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
allemaal akkoord,maar in mijn ogen heeft een beginner soms het gevoel dat hij neerbuigend wordt behandeld door gevorderden omdat hij juist onzeker is over zijn ding. ale ik was op het begin toch zo.

@dicky: je hebt gelijk over je eigen ding te doen, maar als je geen goed materiaal hebt gekocht en iemand geeft je een beter alternatief voor hetzelfde geld zou je het toch aannemen. niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25931

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

knoep schreef : allemaal akkoord,maar in mijn ogen heeft een beginner soms het gevoel dat hij neerbuigend wordt behandeld door gevorderden omdat hij juist onzeker is over zijn ding. ale ik was op het begin toch zo.

@dicky: je hebt gelijk over je eigen ding te doen, maar als je geen goed materiaal hebt gekocht en iemand geeft je een beter alternatief voor hetzelfde geld zou je het toch aannemen. niet?


Natuurlijk is een beginner onzeker, maar hij zal er veel meer aan hebben om hem op een respectvolle, leerzame manier in de goede richting te zetten dan enkel zijn materiaal af te kraken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25932

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Je kan mensen alleen maar stimuleren door ze aan te moedigen.
Als iedereen elkaar echt wil helpen moeten we dat vooral blijven doen. Zo groeit onze gezamenlijke hobby en houden we de goede sfeer.
Voor die simpele dingen is iemands niveau totaal onbelangrijk,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25934

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Moet je alles dan aanmoedigen, zonder kritiek?

Iemand die maanden z'n mallsais heeft verwaarloosd en nu om hulp komt vragen, terwijl alle bladeren al bruin zijn, de twijgen en wortels verdroogd en de stam aan het rotten, moet je die echt tips gaan geven om die bomen, die duidelijk op sterven na dood zijn, nog te proberen te redden?

Moet je echt een beginner vertellen dat die twee meter rechte, hoge conifeer, met nog een restantje loof aan de top, bruikbaar materiaal is, terwijl het dat zelfs voor de gevordere bonsaiist niet is?

Is het verkeerd om iemand - die duidelijk gek is van planten - uit te leggen dat niet elke twee weken oude zaailing, elke stek en elke soort plant interessant is op een bonsai-forum? Ik begrijp het enthousiasme, maar hoort dat nog op dit forum?

Is het niet beter een eerlijk advies te geven? Is het per definitie negatief iemand af te raden om met niet-geschikt materiaal verder te gaan? Heeft een echt geinteresseerde beginner niet veel meer aan een serieus advies?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep, Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25935

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Iemand aanmoedigen hoeft niet altijd positief te zijn, het gaat alleen om de manier waarop.
Opbouwende kritiek geven is ook aanmoedigen als je het maar tactvol brengt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25937

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
maar de manier waarop is juist moeilijk chris, het is en blijft een geschreven tekst en dit interpreteer je gelijk je wil.
wat voor de ene gewoon kritiek is, is voor de andere een steek onder water. maar als er iemand al een haat heeft of een wrok heeft op een bepaalde persoon die reageerd wordt dit door deze persoon als afbrekend en respecloos met alle ruzie's, discussies en gevolge van dien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mazzel, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25938

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Iemand aanmoedigen hoeft niet altijd positief te zijn, het gaat alleen om de manier waarop.
Opbouwende kritiek geven is ook aanmoedigen als je het maar tactvol brengt.


Op de bonsai-vereniging, waar ik voor mijn boom complimenten kreeg, was er een persoon - zelf een beginner die met 3 kastanje-zaailingen kwam aanzetten - die onbedoeld tactloos de beste kritiek gaf. Daar had ik meer aan dan aan de eerder genoemde complimenten, want de opmerking (dat ze't wel op van die tuinbomen vond lijken, "je weet wel, met van die bolletjes") was eerlijk - en terecht.

Wat is tactloos? Iemand vriendelijke tips geven voor de verzorging van een vrijwel overleden boom - wat zonder meer verspilde moeite is en de teleurstelling alleen maar groter maakt - of vertellen dat de boom niet te redden is en mensen de overbodige moeite en kosten besparen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren