Onderwerp:

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25940

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een boom die bijna dood is, is niet dood. En dus in principe te redden, als je weet wat je doet.

Elke zaailing of stek kan een bonsai worden. Sterker nog: Ga bij Lodder of Bonsai Munsterland eens kijken en je zal zien dat het gros van de planten die daar aangeboden worden, erg jong zijn, en nog absoluut niet ver genoeg zijn om onder bonsai te vallen. Toch kopen massa's mensen dergelijke boompjes.

Dan kan je uitleggen dat er nog 5-10 jaar in gaat zitten voor het een toonbare bonsai wordt, met welke stappen ongeveer nodig zijn. Of je kan zeggen: Dat kan je beter in de tuin planten en vergeten wat voor bonsai is het waardeloos.

In het eerste geval zal iemand zelf besluiten: Dat duurt mij te lang. In het tweede geval zal iemand zich behoorlijk op zijn * getrapt voelen..

En opmerkingen als "Als je geen 50 euro per jaar aan mest wilt uitgeven, dan kan je beter een andere hobbie zoeken" zijn behoorlijk bot, zeker in een tijd waarin veel mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te breien. Ik denk dat er best rekening meee gehouden kan worden dat er veel mensen niet de middelen hebben om alles tip top te doen.

Bonsai is een gedachte, een manier van werken en een bepaald doel nastreven. Daarbij heeft het materiaal waarmee je begint niet zoveel te maken. Pas als je bomen wilt welke als formeel geklassificeerd kunnen worden, wordt dat anders. Maar om dergelijke bomen te vinden moet je op elke reguliere bonsaivereniging vaak goed zoeken..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, Mazzel, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25942

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Een boom die bijna dood is, is niet dood. En dus in principe te redden, als je weet wat je doet.


Ik denk dat je weet over welke bomen ik heb? Die waren beslist niet meer te redden.

Elke zaailing of stek kan een bonsai worden


Maar is elke zaailing voor beginners geschikt? Als iemand zaailing van een plataan of beter, een Catalpa laat zien, is het dan niet beter om er op te wijzen dat dat misschien niet de beste keuze is, en dat er geschiktere soorten zijn?
Is het dan taktloos om te zeggen dat je die beter gewoon - zoals je zelf zegt - in de tuin te planten en 'm als bonsai t vergeten?

En opmerkingen als "Als je geen 50 euro per jaar aan mest wilt uitgeven, dan kan je beter een andere hobbie zoeken" zijn behoorlijk bot


Je kent mijn mening daarover. Hiermee ben ik het gewoon eens.

Bonsai is een gedachte, een manier van werken en een bepaald doel nastreven. Daarbij heeft het materiaal waarmee je begint niet zoveel te maken


Maar hiermee niet helemaal. Iemand heeft recent al laten zien dat je van goedkoop materiaal al snel iets best heel leuks kunt maken. Maar niet al het materiaal is geschikt of is te moeilijk. Daarmee ontmoedig je m.i. de beginner alleen maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25944

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

leatherback schreef :
En opmerkingen als "Als je geen 50 euro per jaar aan mest wilt uitgeven, dan kan je beter een andere hobbie zoeken" zijn behoorlijk bot, zeker in een tijd waarin veel mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te breien. Ik denk dat er best rekening meee gehouden kan worden dat er veel mensen niet de middelen hebben om alles tip top te doen.
.


jij vind dit mss bot, maar voor sommige is dit recht op vrijemenings uiting he.

over geld kan je altijd een discutie voeren, en niemand moet iemand anders zijn rekening maken, maar..
je kan ook sparen voor iets. als je 50€ veel vidn voor een zak abrakas bv. dan spaar je toch rustig een 10€ p/m en na een jaar heb je zelfs genoeg voor 2zakken waar je gerust 4j me toe komt. we hebben een dure hobby en we moeten allemaal sparen.
en zo doe je dat toch ook voor bomen en tangen enz...

maar het is iemand zijn mening en net zoals jij heeft die ook het recht om ze te vertellen, en voor de ene is dat grof en voor de andere niet he

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25946

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag allen,

Niet de eerste keer dat we deze discussie voeren, wel de eerste keer dat we er echt over hebben nagedacht. Ik zie dan ook zaken die voor mij verhelderend werken. Dank Knoep dat je dit ter sprake brengt.

Los van de beginner vs pro discussie zie ik een wellicht nog belangrijker verschil: mensen die het ok vinden om 'een beetje aan te kloten' en mensen die echt verder willen komen. Als we hier rekening mee houden dan wordt een hoop duidelijk. Ik heb jaren een beetje aangekloot voordat ik serieus werd bijvoorbeeld.

Voor iemand die echt verder wil is een eerlijk (tactvol gebracht, maar eerlijk) advies om een andere plant te gaan kopen goed. Voor iemand die nou eenmaal gehecht is aan zijn bijna dode boompje en geen behoefte heeft aan mooier/beter materiaal zou dat advies verkeerd vallen. Realiseer je je dit, dan kom je wellicht bij de reden / oorzaak van veel frustratie.


Iedereen beleefd de hobby anders. Iedereen bepaalt zelf aan welke discussies hij mee doet en aan welke niet.


Het beleid van mij, Youri en Chris is helder. Respect staat centraal. Een pro staat niet boven een beginner. Meng je je in discussies met adviezen die niet worden gewaardeerd en in onze ogen tactloos/respectloos is dan zul je op zoek moeten naar een ander forum.


Back to business? Ik hoop dat jullie mee doen aan de contest die Chris opzet!

Groet,
Oscar


PS De kernwaarden: www.bonsaiempire.nl/over-ons
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, Dicky, ChrisV, RubenBouwmeester, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25963

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
maar ik hoor hier nu veel comment van de mensen die al een geruime tijd bezig zijn met de hobby. maar zou ook eens graag de comment horen van de mensen die pas bezig zijn of nog niet lang. hoe zij dit alles ervaren en hoe zij omgaan met de kritiek en comment. want tenslotte zijn dit de mensen die het meeste en vooral juiste begeleiding nodig hebben.

hoor het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25966

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
De manier waarop sommige commentaar geven
kan soms wel iets wat bot overkomen maar goed ik kan daar wel
Mee omgaan ik kan me ook voorstellen dat het allemaal wel iets subtieler
gezegd mag worden ,
Maar gelukkig heb ik wel iemand gevonden die hele nuttige tips
en trucks mee geeft waar ik wel wat een heb en die
het gewoon op een hele normale manier kan brengen ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RémonVanBalen.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25973

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

knoep schreef : over geld kan je altijd een discutie voeren, en niemand moet iemand anders zijn rekening maken, maar..
je kan ook sparen voor iets. als je 50€ veel vidn voor een zak abrakas bv.


We zijn niet allemaal top-bonsaiisten en hebben niet allemaal super-bomen en dure mest is voor probeersels van beginners nergens voor nodig. Een zak koemestkorrels van 7,50 voldoet ook. Heb je 10 kilo, meer dan genoeg om in ieder geval te starten met de hobby, en later, als je kwaliteit vooruit gaat, kun je altijd nog overwegen meer te investeren.

Gereedschap is een ander verhaal, een paar goeie tangen moet je toch wel hebben en ja, dat kost wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25979

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
het feit is dat we 10 jaar moeten wachten tot dat onze bonsai wat volgroeid is
maakt dat we dan ook veel vrije tijd hebben om al dan niet kritiek te geven :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25983

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Het gaat hierover wederzijds respect naar elkaar toe, als de harde kern! van het forum hier niet uitkomt.

Waar gaat het forum dan naartoe?

Moet ik nou uitleg gaan geven over konijnen keutels?? koe mest?? kippen mest??
Ik ben echt simpel, er zijn mensen bezig met voeding voor planten/bomen.
buxus mest, dcm 2 noem alles maar op. en ook voor bonsai, ongeacht de soort.
(ik heb er niet voor geleerd, ik ben een gebruiker)

Het zit wel hoog ofzo met die konijnenkeutels. poep!
Draai een konijntje tot emulsie een geef het volgend jaar aan mijn kippen. Een hele slechte grap!
Visemulsie.

Wederzijds respect, daar gaat het over, of niet!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

beginners, gevorderden en pro's 10 jaren 6 maanden geleden #25984

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

ruben schreef : Het gaat hierover wederzijds respect naar elkaar toe, als de harde kern! van het forum hier niet uitkomt.


wel ruben dit is de nagel op de kop. ik en (om de koe bij de horens te vatten) pvdb hebben dit al meerdere malen meegemaakt. voor mij is het altijd goed afgelopen, voor hem dan weer minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts