Onderwerp:

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #25952

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Allen, En vooral Oscar, Youri en Chris,

Op diverse posts zie ik discussies ontstaan over bomen. Veel mensen komen over advies 'hoe nu verder'. Echter, dat brengt de discussie neit vaak in de hoek van "Wat zijn goede en wat zijn slechte aspecten van deze boom".

Is het een idee om een sectie op de site daar specifiek voor in te richten: Boom bespreken. Met een sticky de regels voor het bespreken van de boom, bv aan de hand van de richtlijnen die voor Bonsai zijn opgesteld (Ik geloof dat er een standaard score systeem bestaat om Bonsai te beoordelen).

Daar kunnen mensen bomen posten, die dan door de anderen besproken kunnen worden aan de hand van vastgelegde punten, uitgebreid met de mening van de gebruiker. Hiermee kan een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen normale "Hoe ga ik verder" posts en "Hoe goed is mijn boom / Wat zijn sterke en zwakke kanten".
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #25957

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Goed idee doen ze op de club waar ik zit ook een keer in de zoveel tijd, denk ook dat het kritiek krijgen veel makkelijker is als je hem met opzet in die sectie post.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #25958

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hele goede Jelle,
ik ben er helemaal voor !!!

Ik post al bijna geen bomen, stylingen, ontwikkelingen meer hier (nog wel op andere fora...) vanwege de genoemde punten in het topic van Knoep (beginners vs gevorderden) om exact die reden, dat er vrij weinig tips en (bruikbare) adviezen worden gegeven.
Ik heb gelukkig niet zo'n groot ego, en lees wel door alle regels heen, maar dan nog lees ik weinig zaken waar ik mee verder kan.

Ik hoop dat een sectie als deze: "boom besprekingen" daar verandering in kan en zal brengen, en dat een ieder die graag wat adviezen, tips, aanwijzingen wil en/of kan gebruiken, daarin ook wordt voorzien. Op de verenigingsbijeenkomsten kan een boombespreking juist zeer leerzaam zijn en een nieuwe verhelderende blik geven op je eigen bomen of die van anderen. Juist omdat een ander meestal totaal anders naar je bomen kijkt, met een frisse blik. Als jezelf al enige jaren een boom in je bezit hebt, zie je vaak niet meer de (andere) mogelijkheden die je boom in zicht heeft. Door het met anderen te delen en hun een blik en mening erop te geven, kun je ineens weer stappen verder komen.

Ik hoop dat ook werkelijk dat zo'n sectie zn vruchten zal afwerpen.

nogmaals dank Jelle voor het ter sprake brengen (en Knoep uiteraard ook, indirect !)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #25964

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ok, let's do it.

Jelle; wil jij een opzet maken van wat jij voor ogen ziet? Mag je per mail sturen, of juist hier posten zodat bijvoorbeeld Dea (en anderen) er ook naar kunnen kijken?

Groet
Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26014

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Oscar,

Wat dacht je van zoiets? En anderen staat het vrij om ook een reactie te geven..

Bonsai Bespreken
Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand vab de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Bespreekpunten

Karakter: In welke mate straalt de getoonde plant het beeld van een oude boom uit. Hierbij is een score van 1 punt gelijk aan een plant die op elke manier op een zaailing.stekje blijft lijken, en een 10 is een plant welke de indruk wekt van een 200 jaar oude woudreus. Zaken die van belang zijn zijn stamvorm, bast ontwikkeling en kroon/stom/blad grootte verhoudingen.

Ontwerp: Wat is het ontwerp welke nagestreefd wordt. Richtlijnen hiervoor zijn de bonsai stijlen. In hoeverre is de stijl gehaald en waar zitten verbeterpunten.

Techniek – Tapsheid: In hoeverre is de stam taps, en past dit bij de stijl die getoond wordt. (Zo heeft een geleerde stijl veel minder tapsheid dan bv een formeel opgaande stijl).

Techniek – Nebari: Hoe ontwikkeld is de wortelvoet. Een 1 op deze schaal komt overeen met een boom die zonder enige wortelaanzet uit de grond komt. Een 10 is een boom welke een regelmatige wortelverderling rondom de stam heeft, waarbij de wortels in relatie staan tot de dikte van de stam & het leeftijdsbeeld van de boom.

Techniek – Takken: Takken moeten regelmatig verdeeld zijn, niet te laag beginnen. Van beneden naar boven worden de takken dunner, en takken hebben een mooie tapsheid. Een goed ontwikkelde bonsai heeft hoofdtakken (De takken die van de stam komen), met hieraan zijtakken die idealerwijs ook weer zijtakken hebben. De score gaat van 1 voor een boom met gelijk grote takken van beneden naar boven, zonder secundaire takken, zonder tapsheid tot 10 voor een perfect ontwikkelde kroon.

Techniek – Potkeuze: Potten moeten passen bij de bomen die getoond worden. Niet te diep of groot, maar wel voldoende groot om de boom een gevoel van stabiliteit te geven.

Voorstel is vervolgens om 2 foto's te nemen van een hele jonge en van een ver ontwikkelde boom met beschrijvingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26016

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Wat denk je van techniek qua bedrading en algemene opbouw.
Balans is ook een belangrijk punt merk ik regelmatig.
En bij ontwerp is het vooral gericht op de traditionele bonsai stylen, maar tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat mensen daar minder aan hangen en voor een vrijer stijl gaan.
Sommige yamadori zijn zo gedraaid en worden zo compact gemaakt dat er nauwelijks nog een van die stijlen in terug te vinden is. Vooral het geval bij dennen.

Verder een prima opzet en ik denk dat het een waardevolle categorie zal zijn!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26151

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
klinkt goed.. ga ik misschien eindelijk ook weer eens wat meer posten..

sluit me aan bij Chris wat betreft balans..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26153

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag allen!

Excuses voor deze late reactie (o.a. Leatherback).

Prima punten, Chris als jij ze eventueel aanvult en hier post dan wachten we eventuele laatste verbetertips af en plaats ik de categorie online met de sticky note. Leatherback; 2 voorbeelden lijkt me een goed idee. Voorkeur?

Groet
Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26167

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Wat Jelle op heeft gezet en die paar aanvullingen die ik zei lijken mij een prima concept. Denk dat het een goede aanvulling van het forum word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boombespreken 10 jaren 6 maanden geleden #26170

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Mss ook handig, leuk, interessant en nuttig om een kleine voorgeschiedenis erbij te vermelden.
Soort, cultivar.
Waar komt de boom vandaan? Kweek, stek, marcot etc? Wie heeft er eerder aan gewerkt?
Hoe oud is ie (ongeveer)?
Hoogte, breedte.
Dat soort zaken allemaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren