Onderwerp:

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26316

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zeer leuke picea, Chris
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26330

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Ik dacht dat je aan een picea een den dus, niet alles in eens mag doen, zoals stijlen en dan ook nog verpotten in een keer.
Dacht dat daar jaren over heen gingen, omdat die aders dood zou gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26332

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Mazzel schreef : Ik dacht dat je aan een picea een den dus, niet alles in eens mag doen, zoals stijlen en dan ook nog verpotten in een keer.
Dacht dat daar jaren over heen gingen, omdat die aders dood zou gaan.


een picea is een spar
een pinus is een den

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26333

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Sparren picea dus, zijn nogal lastige plantjes. Langzame groeiers en bedrade takken houden slecht hun positie.
Tijdens het groeizeizoen trekken ze het ook erg slecht als je ze bedraad of aan hun wortels zit.
Dit kan leiden tot bruine naalden en taksterfste.
De beste tijd om aan sparren te werken is als ze in hun rust gaan of zijn.
Eind zomer tot November of vroeg in het voorjaar voordat ze uitlopen.

Ik heb ze in het voorjaar verpot naar kleinere potten en shari's gemaakt. Pas nu dat ik zag dat er voldoende gezonde groei was ben ik ze gaan bedraden en Als ze bij elkaar geplant worden hoef ik niets meer aan de wortelkluit te doen.
Die paar wortels die ik misschien moet snoeien groeien volgend jaar net zo snel weer aan.
Tijdens de winter moet ik ze wel goed beschermen omdat er voor de winter aan gewerkt is.
Als het goed is zou het moeten lukken. En alles is geleidelijk verdeeld over een heel seizoen.

Maar mochten er een paar het niet halen is het ook geen ramp deze boompjes zijn het hele jaar te verkrijgen in ieder tuincentrum voor onder de 15euro en vervang ik ze net zo makkelijk weer.
Da's dus een van de voordelen van goedkoop startmateriaal.;)

Overigens heb je wel een beetje gelijk mazzel, Het is altijd beter om de werkzaamheden te verdelen over meerdere seizoenen. Vooral bij dennen (pinussen)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26335

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

ChrisV schreef : Sparren picea dus, zijn nogal lastige plantjes. Langzame groeiers en bedrade takken houden slecht hun positie.
Tijdens het groeizeizoen trekken ze het ook erg slecht als je ze bedraad of aan hun wortels zit.
Dit kan leiden tot bruine naalden en taksterfste.
De beste tijd om aan sparren te werken is als ze in hun rust gaan of zijn.
Eind zomer tot November of vroeg in het voorjaar voordat ze uitlopen.

Ik heb ze in het voorjaar verpot naar kleinere potten en shari's gemaakt. Pas nu dat ik zag dat er voldoende gezonde groei was ben ik ze gaan bedraden en Als ze bij elkaar geplant worden hoef ik niets meer aan de wortelkluit te doen.
Die paar wortels die ik misschien moet snoeien groeien volgend jaar net zo snel weer aan.
Tijdens de winter moet ik ze wel goed beschermen omdat er voor de winter aan gewerkt is.
Als het goed is zou het moeten lukken. En alles is geleidelijk verdeeld over een heel seizoen.

Maar mochten er een paar het niet halen is het ook geen ramp deze boompjes zijn het hele jaar te verkrijgen in ieder tuincentrum voor onder de 15euro en vervang ik ze net zo makkelijk weer.
Da's dus een van de voordelen van goedkoop startmateriaal.;)

Overigens heb je wel een beetje gelijk mazzel, Het is altijd beter om de werkzaamheden te verdelen over meerdere seizoenen. Vooral bij dennen (pinussen)



Mooie projecten en vormgeving!

Bij veelvuldig aanraken van de fijne vertakking de boom wel nasproeien met water om eventueel zuur van je handen te verwijderen, het zuur kan er ook voor zorgen dat je loof bruin word.

Over het algemeen valt het positie houden bij een picea nog goed mee.
Het is vooral deze spar(conica) soort die je gebruikt waarvan de takken toch terug hun oude positie gaan behouden en daardoor deze soort minder tot na mijn mening niet echt geschikt is voor Bonsai , van de conica zul je weinig Bonsai zien die maturiteit hebben.

Met vriendelijke groeten,
Yannick
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26338

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
ja yannick bedankt voor de uitleg.aanvullend deze soord is zeer gevoellig voor spint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26345

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Bedankt Yannick ook voor de vieze vingers tip die wist ik nog niet.

Die picea was een onderdeel van een groter project en vandaag heb ik ook alle andere bomen erbij gezet. Helaas maar 7 als in de toekomst er een grotere schaal of slab komt ga ik hem uitbreiden.

Voor nu een is het nog wat rommelig en de komende dagen ga ik dan ook besteden aan wat fine tuning hier en daar.
Dan maak ik ook een betere foto dus het is een voorlopig begin.

Oh en ook nog een andere mame juniperus helaas vol met stressloof, maar dit is de enige mame die ik met schubloof heb.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26356

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Ik zag vandaag bij het tuincentrum mooie picea conica glauca, met dubbelstam. Had me voorgenomen morgen een te gaan halen als oefenmateriaal, maar na het commentaar van Yannick misschien maar niet?
Zag ook circa 10 cm grote (kleine) chamacyparis pisifera boulevard. Met de gedachte gespeeld om een paar mee te neme en i de tuin te zetten, maar a €1.49 per stuk toch een forse investering.
Weet iemand of dit een beetje vlot groeit of wordt dat voor m'n pensionering niet wat?
Groet
Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26358

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Chamae groeien niet extreem snel, vergelijkbaar met taxus.
Ook geen backbudding op oud hout.
Ik vind ze lastig, maar heb wel mooie exemplaren gezien.
Moet vast wel goedkomen in jouw handen, Dirk

@Chris
Mooie samenstelling van het picea bos.
Persoonlijk vind ik de shari's en Jins wat te, maar dat is smaak.
Knap staaltje werk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26360

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Thanks ja die shari's had ik al gemaakt toen ik ze verpotte in het voorjaar zag ook nu dat het wat too much was misschien, maar ik heb een slab van Ed van Reek gekregen. (Moet hem nog ophalen) die is groter dus kan ik er meer bijzetten die geen shari hebben dan valt het al wat minder op.
De schaal was toch kleiner dan ik dacht. :(
En de shari's verkleuren met de tijd wel ze zijn behandeld dus nog erg wit, misschien gooi ik er wel wat Jin seal met inkt overheen dan word het ook al minder.

@Dirk wat betreft het commentaar van Yannick is helemaal waar, maar deze boompjes kosten werkelijk niets dit hele bos heeft me nog geen 50 euro gekost vooral nu de slab ook gratis is en de rest van de boompjes die ik heb ook niet veel kostte.
Waarom zou je het niet gewoon doen? Snel resultaat wat er nog bonsai uitziet en wie weet gaat het wel goed. Niet alle picea's zijn hetzelfde. ;)
Wat betreft Chameacyparis ben ik het eens met Dea.
Je moet gewoon zorgen dat je niet teveel loof verwijderd bij het begin van de takken. Wel wat natuurlijk, maar niet met kale takjes werken waar aan het uiteinde een toefje zit. Dan heb je kans dat er niet veel terug groeit.
Houd er wel rekening mee dat al het loof wat in de schaduw zit bruin word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren