Onderwerp:

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26372

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Vandaag nog maar wat bomen erbij gezet had ze toch nog staan en in totaal zijn het er nu 10.
Als ik de slab heb komen er in de toekomst nog meer bij aangezien het gebruikelijk is een oneven aantal aan te houden.
Slecht te zien op de foto maar er staan ook nog wat kleinere achterin voor diepte ik zal overdag ng eens een foto knippen.

Er waren toch wel wat op en aanmerkingen over de shari's dus ik heb bij het terugplanten de bomen wat gedraaid en een nieuwe hoofdboom gebruikt die geen shari heeft.
Zo word het een wat rustiger geheel.
De komende tijd ga ik me bezig houden met fijnere detail bderading wat ook nog eens een goede oefening is voor het NTC ;)


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26373

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Mooi! En erg inspirerend! Ik blijf oefenen.
Bedankt voor het delen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26374

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ziet er al een stuk beter uit, chris
nu idd nog een oneven aantal :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26383

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Toch maar eens begonnen.
Viel niet mee, maar ben over het resultaat wel tevreden.

Picea Conica Glauca, voor een tientje opgehaald in het tuincentrum.
75 cm hoog, aan de basis bijna 5 cm.

Nu tot bovenkant van de topjin bijna 50 cm.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 6 maanden geleden #26388

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Mooi geworden Chris de tweede versie, de nieuwe top boom geeft meer rust.

Adje die van jou is ook leuk geworden

Ik wordt wel heel erg geïnspireerd om ook een picea te gaan halen.
Maar bij mij moeten alle bomen voor een weekje naar binnen omdat het balkon waar ze staan wordt opgeknapt.
Niks aan te doen, maar na de kerst zijn er zat van die boompjes voor een klein bedrag te koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 5 maanden geleden #27074

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : Als ik de slab heb komen er in de toekomst nog meer bij aangezien het gebruikelijk is een oneven aantal aan te houden.
Slecht te zien op de foto maar er staan ook nog wat kleinere achterin voor diepte ik zal overdag ng eens een foto knippen.


Hoi Chris,

Paar kleine dingetjes.. Gebruikelijk is het om een oneven aantal te hebben. Maar.. Volgens mij wordt die richtlijn steeds minder belangrijk naarmate er meer bomen in staan. Ik dacht dat vanaf een stuk of 7 dat minder belangrijk is; Ik moest in ieder geval tellen om te zien dat het een even aantal is, en dan is voor mij het belang van oneven verdwenen

Zou jij een foto kunnen maken met een bekend voorwerp voor de schaal? Als ik zo je foto's van de kas bekijk, en ik zie bv de plant van Adje, dan krijg ik het gevoel dat de schaal heel anders is dan verwacht (Volgens mij zijn de bomen behoorlijk fors). En dat zie ik wel vaak op het forum: Mensen kopen relatief kleine planten om een effect te bereiken wat pas met veel oudere exemplaren echt goed doorkomt. Maar misschien vergis is me :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 5 maanden geleden #27076

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik zit er zelf ook niet zo mee hoor dat het een even aantal is en idd je hebt gelijk weet niet meer vanaf welk aantal, maar op een gegeven moment maakt het niet meer uit.
Uiteindelijk wil ik hem 2x zo groot hebben, maar dan zal ik eerst een grote slab moeten vinden.
Word een heel wat jaren projectie.

Hij is idd fors het is dan ook niet makkelijk tillen in je eentje.
Hier een foto genomen bij het bonsai cafe kan je een beetje zie hoe groot ie is.
Ik zit op een hoge stoel, ben wel klein, maar niet zo klein hahaha. En geen idee waarom ik zo raar kijk :huh:


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 5 maanden geleden #27078

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Hier een foto genomen bij het bonsai cafe kan je een beetje zie hoe groot ie is.


Ziet er gezellig uit en is volgens mij niet al te ver bij mij vandaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 5 maanden geleden #27080

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Nog even in het kader dat leuke bomen niet veel hoeven te kosten wil ik jullie dit nog even laten zien.

Toen ik bezig was met de NTC voorrondes werd er een boom besproken. Het is een Chinese jeneverbes van een oudere heer van onze club waar ik veel respect voor heb en toch wat over wil vertellen.
Deze man doet al bijna 35 jaar aan bonsai als het niet langer is en heeft al zijn materiaal of gekregen of zelf opgekweekt.
In ieder geval is een van zijn dingen om nooit meer dan 100eu uit te geven aan plant.

Daarbij komt ook dat ie schijt heeft aan alle regels en lekker zijn eigen gang gaat en ook altijd zijn eigen manier hanteert hoe hij vind dat het het beste is.
Bijvoorbeeld al zijn bomen staan in de volle grond. Die worden 1 keer per zoveel tijd in een pot gezet om de kluit te compact te houden en voor eventuele tentoonstellingen. Hij bedraad zijn bomen alleen thuis en als je 1 van zijn bomen ziet zal er nooit draad omheen zitten.
Bemesten met al die middeltjes van nu vind ie onzin ze worden gewoon met rest van de tuin mee bemest.

Het belangrijkste vind ik nog wel dat ie bonsai voor zichzelf doet en bijna nooit bomen laat zien in het openbaar enal zijn bomen kan je draaien zoals je wilt, iedere kant is als voorkant net zo mooi.
Dat wil die ook graag omdat ie niet geloofd dat bomen een voorkant moeten hebben.

Geloof me de bomen van deze man of ze nou groot zijn of shohin zijn tot in detail nagenoeg perfect.

Dus deze Jeneverbes tuincentrumplant die die 25 jaar geleden gekregen heeft ie net als alle ander bomen van hem in de grond gezet en gevormd en pas na 15 jaar ofzo in een pot gezet. Paar jaartjes in de pot en hop de grond weer in tot er weer een reden is om hem eruit te halen.
Natuurlijk heeft ie er wel wat die altijd in een potje staan maar zoals je ziet van goedkoop materiaal kan je met tijd prima bomen krijgen.

Wilde hem toch even delen omdat ik hoorde dat ie te oud word en er mee gaat stoppen...helaas.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, Co79, adje, Mariette

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pre bonsai projectjes. 10 jaren 5 maanden geleden #27081

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Kom ook gezellig langs Auk het is in Nieuwerkerk a/d Ijssel bij Deshima iedere eerste zaterdag van de maand.
Ik ga kijken of ik 7 dec weer kan zou gezellig zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts