Onderwerp:

`raad van een meester 10 jaren 6 maanden geleden #26639

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Om even terug te komen op het hele autodidact verhaal.
Ik spreek regelmatig wat grotere namen in de bonsai wereld via internet, over van alles en nog wat en zo ook Walter Pall.
Ik zat vandaag wat van mijn bomen met hem te bepreken en vroeg hem wat hij nou eigenlijk van het hele zelf bonsai leren idee vond.
Dit omdat hij het zichzelf heeft moeten aanleren door omstandigheden.

Zijn antwoord kort uitgelegd het is mogelijk maar, het is beter en sneller om een leraar te hebben omdat wat hij in 35 jaar zelf heeft moeten leren hij iemand die echt toegewijd is in 5 jaar kan leren.

Hieronder het volledige antwoord wat ie gaf misschien goed advies voor sommige including.. ik zelf. ;)

Chris,

it is possible. But not entirely out of nothing. There are numerous books, magazines and internet sites plus demos and workshops where one can learn from. So you are building above a vast body of knowledge.
It takes a very strong personality, very tough and dedicated. It took me 35 years. I could teach a young dedicated person within five years now to achieve the same level. Self taught was necessary for me because I was a pioneer. There was nobody around who could really teach me. Nowadays there are many who would and so it is not such a good idea to do it on your own.

good luck
Walter Pall
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

`raad van een meester 10 jaren 6 maanden geleden #26774

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi ChrisV,
Heb je Walter niet eens gevraagd bij welke leraar hij in de leer geweest is?.
Met dit antwoord kan ik het alleen maar eens zijn. Het wiel hoeft niet steeds weer uitgevonden te worden, maar moet wel aangepast worden aan onze omstandigheden.(Anders reden we nog steeds met houten wielen).

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

`raad van een meester 10 jaren 6 maanden geleden #26778

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Niet gevraagd hij is iemand die zichzelf het meeste heeft aangeleerd staat ie ook bekend om, maar wie weet heeft ie hier en daar weleens wat lesjes mee gepikt zal het hem eens vragen.

En gelukkig zijn wij europese bonsaika lekker koppig en slaan onze eigen weg in met de traditionele japanse bonsai als basis dus er is nog genoeg uit te vinden. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

`raad van een meester 10 jaren 6 maanden geleden #26780

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi ChrisV,
Ik ben zelf met de japanse school bekend, Maar ik ben het met Walter eens dat wij onze bomen moeten stylen naar de voorbeelden in onze natuur. We kunnen niet om de eeuwen oude bonsai wijsheden uit china en japan heen.
moeten we ook niet willen volgens mij, (lenen waar we kunnen en uitvinden wat we moeten).
gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts