Onderwerp:

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26863

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik was afgelopen weekend bij BURRS, een workshop weekend georganiseerd door Tony Tickle (Een aanrader voor iedereen die een keer een weekend vol in bonsai wil knallen, goed engels spreekt, en nog beter alcohol kan verteren). In ieder geval.. Ik heb geen goede den, en wou wel een redelijke den hebben. Dus bij Tony in zijn tuin rondgekeken. Helaas stond daar niet zoveel den-achtigs, en moet ik het doen met een lange lerp..:



Ik had eerst het idee om een hele lange dunne literaat te maken. Maar Tony suggereerde iets extremers, als ik dat aandurfde. Aangezien het voor mij echt een boom is om de grenzen van dennen te leren kennen.. Heb ik besloten exxtreem te gaan. We hebben er een boom van gemaakt dat door de bliksem gespleten is, en weer opgroeit. Splijten en buigen samen met Tony gedaan. Rest van de vorming zelf.

Let wel: Het is laat in het jaar, en er is extreen veel schade aan de boom gedaan: Alle takken zijn op hoofdtakken geplaatst, en er is nagenoeg geen loof gesnoeid. Verfijnen gaat de komen de 3 jaar plaats vinden.

Zodra duidelijk is of alles de behandeling overleefd heeft, gaat waarschijnlijk de hoge achtertak er helemaal af, zodat alleen het loon onderin overblijft.









Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26866

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
NIce je hebt er een gevonden!
Heb pavel dat ook meerdere malen zien doen op wat bomen van hem. Schijnt dat ze veel kunnen hebben die schotse dennen als je ze maar genoeg tijd geeft om te herstellen.
Let je wel op dat niet de achtertak als top gaat fungeren in de loop der jaren, want dan verzwakt de hoofdtak.
Alhoewel opbouwen van een den alleen maar lukt als jijzelf de energie stuurt in de boom, maar dat wist je waarschijnlijk al. ;) Maar wel weer een heel andere methode dan andere soorten bomen dat maakt het zo leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26868

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Maar even wat anders hoe was het eigenlijk op burrss? Ik ga volgend jaar namelijk jij ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26869

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Heb je al gereserveerd? Het zit nl al vrij ver vol. Een half uur na openen inschrijven waren de eerste 10 al op de lijst. Zelf sta ik op plek 2; Heb ook al aanbetaald..

BURRS was super. Zie ook die andere plek op internet waar we elkaar treffen.. Het is echt stimulerend. En ik was erg blij een fatsoenlijke boom gekocht te hebben. Er stonden daar bomen van 500+ euro waar op gewerkt werd. En de artiesten zijn super. Gezellig. Wel wordt er te veel gedronken, maar daar is het UK voor he..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26871

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Had al een plekkie toen er nog 2 plekken over waren voor dit jaar. Tony zei dat ik met jou mee moest komen dan kon ik zo meedoen maar ivm met het NTC kon ik dit jaar niet dus heeft ie me op de lijst van volgend jaar gezet.
Hij vertelde me dat ie in ieder geval bezig was om mijn grote favoriet als artist daarheen te halen is nog niet rond, maar dat alleen is al een reden om mee te doen.

En de booze tja dan ga ik dat tegen die tijd ook maar weer eens trainen hahaha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26872

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : NIce je hebt er een gevonden!
Heb pavel dat ook meerdere malen zien doen op wat bomen van hem. Schijnt dat ze veel kunnen hebben die schotse dennen als je ze maar genoeg tijd geeft om te herstellen.
Let je wel op dat niet de achtertak als top gaat fungeren in de loop der jaren, want dan verzwakt de hoofdtak.
Alhoewel opbouwen van een den alleen maar lukt als jijzelf de energie stuurt in de boom, maar dat wist je waarschijnlijk al. ;) Maar wel weer een heel andere methode dan andere soorten bomen dat maakt het zo leuk.


Yup; Ik heb Pavel dit weekend een Larix van 8cm dik in een bocht zien buigen, om maar niet te spreken over de grote dikke dennentakken en stammen.. En het leuke is.. Nu weet ik ook hoe het gaat (Eigenlijk gewoon een kwestie van doen).

Ik heb voor de achtertak compleet weg te halen zodra we een jaar verder zijn, dus dat risico is er niet. Maar.. De vraag is altijd.. Gata het om de tak die het hoogste in de boom is, de tak met de hoogste aanhechting aan de stm, of de ta die het meeste licht vangt welke het hardste aan de voeding trekt. Ik denk dat het de tak is die het meeste zonlicht trekt. Dat wordt zowieso de voorkant (Welke in de zon komt te staan).

Ik wou deze den hebben om te oefenen met het balanceren van energie. Vandaar dat ik ook een goedkope boom heb; Er was nog een pine, maar die was 250E oid. In theorie weet ik hoe het balanceren en sturen van energie gaat. in de praktijk heb ik alleen een 30cm Mugo staan (waar de groei nu wel gebalanceerd is in de boom; Wordt dit jaar gevormd).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26874

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : dus heeft ie me op de lijst van volgend jaar gezet.
Hij vertelde me dat ie in ieder geval bezig was om mijn grote favoriet als artist daarheen te halen is nog niet rond, maar dat alleen is al een reden om mee te doen.


Hm.. Stuur hem even een herinnering. Dat van die den was hem ook ontschoten (was nogal druk geloo fik de laatste weken).

Jouw grote favoriet.. Is dat Big Rob?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26876

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
nuh nuh niet big rob, mr. Komsta momenteel de beste bonsaika van europa word er gefluisterd.
Zijn bomen en transormaties zijn echt off the chart!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26878

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben vandaag via BURRS posts op zijn FB geweest..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schotse Den 10 jaren 6 maanden geleden #26881

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Heb je zijn portofolio gechecked? Want dat is hoe werk van een bonsai 'artiest' eruit ziet. Een van mijn voorbeelden.

En idd om even terug te komen op het buig/splijt verhaal het is idd een kwestie van doen.
Dat is ook de reden dat Japan zoveel verder is in bonsai die doen gewoon en Pavel, maar ook andere artiesten gaan de juiste richting op en laten het europese niveau keihard stijgen.

Als die den van jou in de natuur door een vallende rots was geraakt had ie er ook zo bij gehangen en gewoon doorgegroeid en zich aangepast.

Je kan sapstromen doormiddel van shari maken en bepaalde zones nijpen etc sturen. Als je dat niet doet doet ie het zelf en heb je kans dat ze delen laten afsterven. ( Heb ik overigens van TJ geleerd) En helaas nu zelf ervaring mee. :(

Maar ik vind het een mooi boompje en ik zie ook wel iets moois ontstaan over een 2/3 jaar. mooi spul heb je mee terug genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren