Onderwerp:

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26870

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Las dit bericht op een weersite die ik altijd check ivm met mogelijke surfweer en golfhoogtes weet niet meer welke.
Zouden we ons een beetje zorgen moeten gaan maken dit jaar en extra goed onze boompjes beschermen?
MIsschien is de term "horrorwinter" wat overdreven, maar ik ga het zeker doen aangezien anders de laatste 3 jaar een voor niets zijn geweest.
Je weet maar nooit...

Veel sneeuw verwacht komende winter 2013-2014

Men verwacht een ''horrorwinter'' met veel sneeuw, heel veel sneeuw in november, december en januari, kortom in de winter van 2013-2014.

Britse meteorologen voorspellen de zwaarste winter in 100 jaar en voorzien grote problemen door de extreme kou en de grote hoeveelheden sneeuw. Oorzaak hiervan zou de baan van de straalstroom zijn waardoor zeer koude lucht aangevoerd gaat worden. Feitelijk is dat nu al aan de gang, immers de maand oktober verloopt kouder en nater dan normaal.

De winter van 2013-2014 begint al vroeg, zo is voorspelling. Vanaf medio november 2013 gaat de eerste sneeuw vallen. De maanden december en zeker ook januari krijgen ook een uitgesproken winters karakter, aldus de meteorologen van Vantage Weather Services. Menig record gaat gebroken worden, zo luiden de waarschuwingen.

Overigens staan de Britten niet alleen in deze voorspelling voor de winter 2013-2014. Ook Meteorologen in Duitsland en de USA voorspellen een zeer extreme winter in 2013-2014 voor grote delen van Europa. Zij basseren zich bij deze verwachting op de computermodellen van de Amerikaanse National Weather Service. Als oorzaak wijzen zij echter aan het snel smelten van het ijs op de noordpool.
Ook Nederland en België zullen niet ontkomen aan de horrorwinter 2013-2014, zo verwachten deze meteorologen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26873

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
hoi ChrisV,
Ik hoop van niet, want dan moet ik iedere morgen een pad graven om naar de winterberging te komen.
gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26875

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Haha hoop t ook niet mijn bomen staan een aantal straten verder dat word ook graven...
(Toch misschien die sneeuwscooter eens kopen die ik altijd al heb willen hebben.. :woohoo: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26877

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als er veel sneeuw is, moet je eigenlijk niets doen. Onder de sneeuw daalt de temp nauwelijks onder de nul graden; ook als het extreem hard vriest. Dus eigenlijk is veel sneeuw een voordeel.

De echte risico's zijn de winters waar het goed koud wordt (< -20) en/of veel wisselend weer van regen naar -10 binnen enkele dagen.

Ik doe voorlopig niets. Als er veel sneeuw komt, zorg ik ervoor dat de planten dudielijk onder de sneeuw terecht komen. als het heel koud wordt, gaan de bomen de kas danwel de schuur in. Alleen de juniperus en den die ik dit weekend gestyled heb, gaan misschien naar binnen als het echt koud wordt.

Overigens.. Wie beweert dat Oktober 2013 koud was moet een nieuwe termometer kopen, volgens mij.. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26879

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Oktober was natter en kouder dan normaal bedoelen ze denk ik. Ach het moet er toch een keer van gaan komen dan maar een keer goed toch?!
Kan zo'n wit wonderland wel waarderen alleen jammer dat we geen bergen hebben hier.

Ik ga deze week beginnen met het winterverblijf een die alleen bij extreem weer dicht gaat en zodat ik de watergift enz goed kan controleren.
Bijna alles blijft op zijn plek staan het winterverblijf bouw ik er omheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26882

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Sws nooit zorgen maken.
Gewoon aanpassen en reageren op wat de natuur doet.
Meer kunnen we ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26884

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Als er veel sneeuw is, moet je eigenlijk niets doen. Onder de sneeuw daalt de temp nauwelijks onder de nul graden; ook als het extreem hard vriest. Dus eigenlijk is veel sneeuw een voordeel.

De echte risico's zijn de winters waar het goed koud wordt (< -20) en/of veel wisselend weer van regen naar -10 binnen enkele dagen.


De lastigste winter was voor mijn bomen die van twee, of is het alweer drie jaar geleden, waarbij het eerst koud was, toen volgde er een warme periode, waarna het weer flink koud werd.

Over sneeuw maak ik me inderdaad geen zorgen - het isoleert goed. Misschien wel over het gewicht van de sneeuw op de takken.

't Staat wel leuk, trouwens :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26885

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Vervelende winter was 2 jaar geleden, zelf niets verloren, maar een hoop andere wel. Toen was er een warmere periode geweest waar veel knoppen begonnen te zwellen en openen en toen begon het in een keer hard te vriezen voor een week en toen vroor veel kapot. Was ook een nogal wisselende winter met warme en koude periodes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26887

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Youri1995 schreef : Vervelende winter was 2 jaar geleden, zelf niets verloren, maar een hoop andere wel. Toen was er een warmere periode geweest waar veel knoppen begonnen te zwellen en openen en toen begon het in een keer hard te vriezen voor een week en toen vroor veel kapot. Was ook een nogal wisselende winter met warme en koude periodes.


Die bedoelde ik. Heeft mij 2 bomen gekost (van een kleine collectie), maar ik hoorde op de vereniging van mensen met grote collecties die echt een hoop bomen zijn kwijtgeraakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeten we ons zorgen gaan maken? 10 jaren 6 maanden geleden #26888

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ja, helaas wel. Heb bij verschillende kwekerijen horrorbeelden mogen aanshouwen van mooie, oude bomen die dood waren. Tot op zekere hoogte kun je wat doen tegen de kou/winter, maar hoe goed je je ook voorbereid, het is altijd maar duimen als de lente weer komt en de bomen gaan uitlopen.

Is wel een van de mooiste momenten van het jaar trouwens, te zien dat alles weer tot leven komt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts