Onderwerp:

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27799

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ah, ok dan snap ik waar je probleem zit, Alex.

Met dit soort materiaal moet je wat verder kijken dan het nu, en in de toekomst denken. Een grote snoeiwond komt te vervallen omdat de stronk voor een deel uitgehold kan worden. Grote oude bomen hebben heel vaak holtes op plekken waar takken afgestorven zijn ed. (Bij bonsai noemen we deze URO's). Dus dat komt wel goed.

En tsja.. traditie.. ik ben sowieso meer van de bonsai die op een boom lijken, dan de bomen die een bonsai nadoen. Maar het is een persoonlijke keuze of je bonsai wilt, of natuurlijk uitziende bomen.

De stijl wordt OF een enkele grote holle boom, of het wordt een bezemstijl. Voor een klomp zit er teveel stam tussen de takken en de wortels, in mijn ogen. (What's in a name).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27803

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266

AlexW schreef : jammer van die ene tak die net voor de dikste stam zit.. anders had je hier wel iets van kunnen maken..
jammer genoeg zit die tak er en zie ik er helemaal niets in.. sorry.. persoonlijk zou ik er mijn tijd niet insteken..
veel succes ermee toch


Jelle ga niet voor de makkelijkste uitweg dat is zonde...
Ik denk er anders over, vanaf foto 2 gezien, met wat engels geinspireerd frees geweld en loof/takkenopbouw ala Robert Steven kom je al een heel eind.
Jelle als ie in de loop der tijd goed groeit en je hulp wilt bel me maar dan help ik je graag.

Excuses voor de uitlopers mijn pen begon te lekken...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27805

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : Jelle ga niet voor de makkelijkste uitweg dat is zonde...
Ik denk er anders over, vanaf foto 2 gezien, met wat engels geinspireerd frees geweld en loof/takkenopbouw ala Robert Steven kom je al een heel eind.


ik denk dat je met je plaatje behoorlijk in de hoek zit die ik in gedachten heb. Enige nadeel van Fosythia is dat het grote bladeren maakt, waardoor dit wellicht al te fijnmazig wordt. Maar zeker met de stammen lijkt het op een grote uitgeholde boom ;)

Ik ben druk aan het zoeken naar een iets zwaardere freesmachine dan de hobbytool die ik nu heb liggen thuis ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27807

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ook met grotere bladeren gaat het lukken dan kan je hem opbouwen met minder takken anders word ie gewoon wat dichter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27812

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

leatherback schreef : Ah, ok dan snap ik waar je probleem zit, Alex.

Met dit soort materiaal moet je wat verder kijken dan het nu, en in de toekomst denken. Een grote snoeiwond komt te vervallen omdat de stronk voor een deel uitgehold kan worden. Grote oude bomen hebben heel vaak holtes op plekken waar takken afgestorven zijn ed. (Bij bonsai noemen we deze URO's). Dus dat komt wel goed.


Jelle, please, niet zo neerbuigend.. ik weet maar al te goed wat Uro's zijn
+ beweren dat mijn probleem zou zijn dat ik het potentieel niet kan zien omdat de boom te hoog gegrepen zou zijn voor mij is pure laster!

ieder heeft zijn mening en ik heb reeds gezegd dat naar mijn persoonlijke mening dit materiaal beter gewoon in de tuin was blijven staan... ik oordeel dus de plant, en niet jou als persoon, welke jij bij mij duidelijk wel doet!

goed voor jou dat jij dit top materiaal vind, maar wat dikke stammen op een kluit maken dit geen potentieel meesterwerk..
in de handen van iemand met visie, zoals Chris, kan dit best een mooie boom worden ooit, maar jammer genoeg heb ik van jou ook nog nooit iets gezien dat voor jou spreekt dat je dit effectief ook kan..

als jij dus echt vindt dat ik ongelijk heb en dat je van deze binnen x-aantal jaar een mooie bonsai kan maken zie ik je me graag mijn ongelijk bewijzen.. en wens ik je er veel plezier mee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27814

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Na Chris zijn schets weet ik niet goed of ik nog mijn mening verder moet toelichten. Het dode hout beschermen van wordt in zo'n project wel zeer belangrijk.

Je kan grote wonden waarvan je vreest dat ze eerder zullen wegrotten dan dichtgroeien voorkomen door de aanzet van een tak slechts beperkt in te zagen met een V snede. Die aan de kant van de stam mooi de stam (of voet) volgt. Als dit deel geheeld is kan je de tak helemaal verwijderen of zo nodig de inkeping nog eens verder verdiepen. Bij stompen die kort bij elkaar zitten kan je één al zoals gewenst behandelen en de andere inkorten tot ong. 1 cm. Op dat stukje zal hij nog uitschieten. Versmelten met een andere wonde wordt zo voorkomen. Wat uitschiet hou je kort zodat het niet in de weg komt van wel gewenste scheuten. Die tak pak je aan als de geving mooi geheeld is.
Hopelijk is het wat duidelijk wat ik bedoel. Ik probeerde even in Paint wat lijntjes te trekken maar het is onbetwistbaar dat ik Chris zijn talent niet heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27816

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Sommige goede bonsaika zetten in het geval van het creëren van een Uro een aanzet door op de plek een gleuf te maken. Daarna laten ze vooral t weer het werk doen. Omdat de boom nog wat jaren nodig heeft zal het dode hout daarna na wat freeswerk veel natuurlijker ogen.
Andere beginnen meteen met alles weg freesen en in dat geval moet het goed beschermd worden anders is tegen de tijd dat je boom opgebouwd is is al je dode hout weggerot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27818

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
tegen wegrotten zie ik al eens wat mensen met een bunsenbrander hun boom te lijf gaan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27824

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Nav het bericht van Alex het volgende; het nadrukkelijke verzoek on-topic te blijven en niet te verzanden in een verdere persoonlijke noot.

On-topic dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia-tje 10 jaren 5 maanden geleden #27826

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Prachtige virtual weer Chris! Inspirerend.

@Jelle; ik moet meteen denken aan enkele Ligusters van Harry Harrington. Mocht je niet precies weten waar ik het over heb kijk dan even op zijn site; die staat vol met planten zoals die van jou, omgetoverd met veel freeswerk in pareltjes. Nooit echte top-topwerken in mijn ogen, maar wel heel impressive.
Ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren