Onderwerp:

Tips bij het aanschaffen van startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27722

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Oke ik heb besloten een sticky te schrijven over het aanschaffen van een prebonsai/startmateriaal etc.
Al jullie input is welkom en kan er in verwerkt worden aangezien ik op zeker dingen vergeet.
Ik heb het daarom vrij basic gehouden.
En omdat ik zie dat er vraag naar is leek het me wel handig.


Waar let ik op bij de aanschaf van startmateriaal

Op deze site is er al veel informatie te vinden over waar je op moet letten bij het aanschaffen van start/uitgangsmateriaal deze zijn makkelijk te vinden door de zoek functie rechtsonder te gebruiken.

Een kant en klare bonsai aanschaffen is de makkelijkste weg om snel een mooie collectie op te bouwen.
En aangezien smaken verschillen en de prijzen ook zal iedereen dat op zijn eigen manier invullen.

Zelf een bonsai creëren doet men door start/uitgangsmateriaal te vormen en opkweken.
Onder start/uitgangsmateriaal verstaan we:

- Containerplanten uit een bijv een tuincentrum
- Planten en bomen uit de tuin
- Bomen uit het wild (yamadori)
- pre bonsai ( bomen al enkele jaren opgekweekt voor bonsai doeleinde.)
Voor al deze opties hanteren we dezelfde wijze van selectie.
Met wat kleine uitzonderingen bij yamadori omdat deze vooral door de natuur zelf gevormd zijn.

Allereerst kijken we naar de soort.
Is deze geschikt voor het doel wat we voor ogen hebben.
We zoeken naar materiaal wat klein loof heeft of kan krijgen door middel van bepaalde technieken.
Het blad van een kastanje kan bijvoorbeeld verkleind worden maar zal in verhouding altijd aan de grote kant zijn.
En een Japanse esdoorn is weer veel makkelijker als het om bladverkleining gaat.


Bij het uitzoeken van geschikt materiaal beginnen we bij de basis van de boom.
Hoe is de Nebari (Wortelvoet)? Een van de lastigste dingen om in de jaren te kweken als die er niet is.
Is deze aanwezig? soms moet je even graven.
Zijn de wortels gespreid of kruisen ze elkaar?

Vanaf dat punt gaan we omhoog langs de stam.
Belangrijk is om te kijken of de stam een interessante beweging heeft dit zal de beweging van de hele boom bepalen.
Ook is het belangrijk om te kijken of de stam tapsheid heeft of dat dat erin te krijgen is door bepaalde technieken.

Het volgende punt is de takzetting.
Zijn er genoeg takken om een boom uit op te bouwen?
Zitten er takken op de plekken die we graag willen voor bijvoorbeeld en bepaald design wat we willen nastreven?
Belangrijk is dat de basis er is takken zijn bij de meeste soorten makkelijk aan te groeien, maar sommige hebben daar meer problemen mee hou hier rekening mee.
Maar ook dit hangt af van hoe snel we wat voor resultaat willen boeken.

Bij het kijken naar het loof is maar een ding belangrijk en dat is: 'Is de boom gezond?'
Een boom hoeft niet perse een dichte grote loofmassa te hebben aangezien er veel zal wegvallen met vormen en loof is makkelijk terug te groeien.
In het groeiseizoen kijken we naar heldere groene loofmassa's.
Het is wel belangrijk dat we niet teveel loof in een keer hoeven te verwijderen, want hou in gedachten dat het loof van een boom de motor is.
Dit hebben ze allemaal nodig.
Sommige soorten zoals bladverliezende bomen is het makkelijker om ze in de koudere maanden te selecteren, omdat ze dan hun blad kwijt zijn.

Aan de hand van deze punten word een boom gekozen om in de toekomst als bonsai door het leven te kunnen gaan.
Het zelf vormen van bomen is niet alleen een leuke leerzame manier om met de hobby bezig te zijn, maar ook een groot onderdeel ervan.
Echter zal het in de meeste gevallen nog vele jaren van vorming en onderhoud kosten voordat het daadwerkelijk een bonsai is.

Zo ik hoor graag jullie input en correctie en dan kan ik er een sticky van maken. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: desmedt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27728

  • bonsaijo
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik mis in deze zin een punt, dan leest het wat makkelijker:

Belangrijk is dat de basis er is takken zijn bij de meeste soorten makkelijk aan te groeien, maar sommige hebben daar meer problemen mee hou hier rekening mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27732

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mss bij het punt: Takzetting >
ook rekening houden met takken zo laag mogelijk op de stam. deze kunnen dan wel als karaktertak fungeren, dan wel als offertak (om mede de tapsheid te beïnvloeden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27763

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Goeie Dea!

@bonsaijo grammaticaal moet ik het idd nog even checken, maar het is meer een opzet om inhoudelijk te peilen of het compleet is.

Verder nog suggesties, tips of andere dingen die missen en erin verwerkt moeten worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27765

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Mag ook als blog post wat mij betreft, ik denk dat het daar beter past en dan is het beter toegankelijk voor een breed publiek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27768

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ook goed maar dan ga ik wel wat dieper in op bepaalde zaken oké?
Foto's word dan wel lastig Tenzij mensen hier wat voorbeelden hebben?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27778

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
@ chris. Binnen kort word er een crataegus monogyna/een stijlige meidoorn voor me uitgegraven. Daar zitten meer dan genoeg takken aan. Misschien kan je die mooi als voorbeeld gebruiken ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27782

  • Osram
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik mis de optie van marcotteren. Soms is er maar een gedeelte van een boom geschikt als bonsai maar de boom op zich is te groot of aan de onderkant te kaal. In veel gevallen zou je dan een gedeelte kunnen marcotteren om mooi start materiaal te krijgen. Dit is tevens in veel gevallen een relatief snelle manier om bonsai te vormen of te verbeteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27787

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Osram schreef : Ik mis de optie van marcotteren. Soms is er maar een gedeelte van een boom geschikt als bonsai maar de boom op zich is te groot of aan de onderkant te kaal. In veel gevallen zou je dan een gedeelte kunnen marcotteren om mooi start materiaal te krijgen. Dit is tevens in veel gevallen een relatief snelle manier om bonsai te vormen of te verbeteren.


Hoewel dit een goede manier is, denk ik dat dat niet past in het zoeken naar startmateriaal - aanschaffen: Als ik in een kwekerij loop, dan ga ik uit van planten die in ieder geval de basis (wortels & stam) op orde hebben? Marcotteren is voor mij meer een ding bij planten welke in de volle grond staan, niet uit te graven zijn of waarvan een tak ergens interessant is? (Ik gooi maar wat gedachten neer hoor)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips bij het aanschaffen van een startmateriaal. 10 jaren 5 maanden geleden #27790

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

leatherback schreef :

Osram schreef : Ik mis de optie van marcotteren. Soms is er maar een gedeelte van een boom geschikt als bonsai maar de boom op zich is te groot of aan de onderkant te kaal. In veel gevallen zou je dan een gedeelte kunnen marcotteren om mooi start materiaal te krijgen. Dit is tevens in veel gevallen een relatief snelle manier om bonsai te vormen of te verbeteren.


Hoewel dit een goede manier is, denk ik dat dat niet past in het zoeken naar startmateriaal - aanschaffen: Als ik in een kwekerij loop, dan ga ik uit van planten die in ieder geval de basis (wortels & stam) op orde hebben? Marcotteren is voor mij meer een ding bij planten welke in de volle grond staan, niet uit te graven zijn of waarvan een tak ergens interessant is? (Ik gooi maar wat gedachten neer hoor)


goh.. marcotteren komt bij mij in eerste plaats op als je bv een promo startplant ziet die op zich wel meevalt maar een enorm lelijke wortelvoet of entplek heeft, of een grote snoeiwonde op een verkeerde plek of zo..
op die manier kan je soms wel wel een heel leuke boom goedkoop aanschaffen en mits marcot de wortelvoet verbeteren zodat je die dan ook corrigeert..

veel beginnende bonsaïsten schaffen liefst niet meteen duurdere exemplaren aan, maar als je voor een prijsje toch al een iets groter exemplaar kan komen met bv een fout aan de wortelvoet dan is dit toch wel het overwegen waard.. ik kijk ook steeds bij de koopjes en als de rest van de boom wel potentieel heeft en mits een marcot de fout kan rechtgezet worden dan zal ik dat zeker overwegen..

zo heb ik mijn Ulmus Procera voor 60€ aangeschaft, terwijl gelijkaardige bomen zo'n 125€ waren..
de stam is niet interessant, maar ik heb deze dit jaar goed laten aansterken en goed bemest en ik ga deze boom komende lente marcotteren en dan heb ik 2 bomen, waarvan het onderste deel een bezemstijl zal worden en het bovenste een moyogi.. en ipv van 1 matige bonsai zal ik dan binnen enkele jaren 2 mooiere shohin hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts