Onderwerp:

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28158

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey,

weer een jaar bijna gedaan.. weer een jaar veel geleerd..
maar hebben jullie dan soms ook geen drang om het eens over een volledig andere boed te gooien als jullie jullie boompjes in training zien?

ik deze keer wel.. ben er niet meer tevreden mee hoe het staat en ga wat drastische zaken aanpassen.. met veel snoeiwerk tot gevolg en uiteindelijk een hoop shohin ipv bonsai..

uiteindelijk blijven mijn Deshoyo, cedrus en pinus als enige bonsai en de rest (ook mijn 50cm hoge veldiep gaat in 2 delen dit jaar.. ) gaat allemaal onder het mes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28162

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik heb de indruk dat jij wat ervaring krijgt en dus ook een "betere" visie op wat men met bonsai bedoeld.
Denk toch maar niet dat van grotere bomen kleine maken, je veel verder brengt. Shohin is eigenlijk nog moeilijker dan bonsai van gewone grootte.
Je bent dus 'ergens onderweg'. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28163

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ik ken het gevoel Alexw. Zo heb ik bijv een Koreaanse beuk welke me niet meer zint. Foto volgt nog.

Ben niet tevreden met de takzetting etc. Eigenlijk ontevreden over de hele boom. Denk dat ik helemaal opnieuw proberen deze boom op te bouwen.

groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28164

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ja, heb ik soms ook. Zeker rond deze tijd nu de bomen allemaal de winter in gaan. Zo vraag ik me wel eens af: wil ik me meer focussen op shohin, of meer op groter formaat?

Ook de bomen gaan onder de loep. Zo heb ik een bosbeplanting in een mooie japanse pot, alleen heb ik die bosbeplanting gemaakt tijden terug toen ik nog niet zoveel van bonsai af wist. Aan de ene kant is het leuk dat ik dit heb, doet me denken aan hoe ik ben begonnen, maar aan de andere kant vind ik het ook zonde van die pot en zou ik graag eens een echt mooie bosbeplanting erin willen zetten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28166

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
jaarlijks terugkerend ritueel.
helemaal in deze tijd, van snoeien en vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28169

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Shohin ipv bonsai? Bij mijn weten is shohin gewoon een maatsaanduing van bonsai.

Afgezien daarvan..

Ik ben niet met Bonsai bezig voor een snel resultaat, 'dit jaar'. Bij de meeste planten die ik heb maak ik een beeld van wat ik ermee wil bereiken in een aantal jaar. Vaak betekent dit; eerst uit laten groeien in hoogte, dikte of van zijtakken. Een direct gevolg daarvan is dat ik me niet laat weerleiden om spontaan grootschalig in bomen te gaan trekken in het najaar. Het gros van mijn planten staat in de steigers, en worden ontwikkeld. Daarom heb ik nu weinig te tonen; Ik heb een plan en een visie voor de toekomst bij elke plant.

Nu is wel de tijd gekomen om offer takken te snoeien, te bedraden of af te leggen. Dus er wordt wel grootschalig gewerkt, maar met de gedachte: Het doel wat ik voor ogen heb. En bij bomen die afgelopen winter/voorjaar uitgegraven zijn, is nu de tijd gekomen om dat toekomstbeeld uit te werken. Daar wordt nu dus wel serieus naar gekeken.

De enige verschuiving die ik meemaak is dat ik richting grotere bomen wil, en dus meer planten uit mijn kweekbed haal, om de rest van meer ruimte te geven zodat ze sneller opgroeien en enkele kleinere planten snoei (bv mijn azalea: Heeft nog maar 10 bladeren, en 0 zijtakken: Ik wil de hoogte in) en daarna de kweek in.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28170

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi AlexW,
Dit zal geen eenvoudige uitdaging zijn die je jezelf stelt voor 2014. Maar wel een hele leuke om te doen.
Zoals voor de grote bonsai geld.. geef de boom de verzorging die hij nodig heeft en hij bedankt je met groei en bloei.
Zo geld dit zeer zeker voor de kleinere bonsai (shohin/Mame). ik zelf geef in de warme periode van het jaar tot max. 7 keer water per dag water (dit voor de kleinste t.o.v. 2 keer voor de grote bomen).
Als dit voor jou geen probleem is, is de shohin hobby zeer zeker aan te raden.

als je nog vragen hebt...
gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28171

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Altijd mooi om na het seizoen alles eens te evalueren. Wat ben je aan t doen, wat heb je geleerd, wat ga je doen.
Iedereen heeft t ik zelf gelukkig ook en blijft altijd lekker wispelturig.
Goeie zaak alex een doel te stellen voor volgend seizoen. Het is altijd beter om een plan te hebben en ik zie steeds meer mensen toch door vaak beperkte ruimte de shohin kant op rollen.
Wat ook weer goed is omdat er dan misschien meer shohin opstellingen komen in de shows die toch voornamelijk uit grote bomen bestaan.
Ook een goed idee als idd je niet tevreden bent met sommige bomen en met marcotteren er een beter resultaat uit te halen valt.

Zelf heb ik mijn eerste paar doelen op mijn bonsai to-do lijstje gehaald dit jaar en volgend jaar hard werken om de rest of in ieder geval een groot deel waar te kunnen gaan maken.
Een daarvan is toch wel meer met beter materiaal werken alleen door de plek in de tuin zal ik met pijn in mijn hart volgend seizoen bomen moeten gaan verkopen om ruimte te maken. Want mijn hart ligt toch bij grote yamadori groenblijvers ben ik achter.
En wie weet volgt er om de lege plekken op te vullen tussen de grote bomen wel een nieuwe passie voor ......mame of shohin??? :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28174

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Voor de mensen die met Shohin willen beginnen.

De eeste foto is de berberis uit het tuincentrum Fl 2.25 schaaltje 50 cent (grabbelbak bloemist).






dan 9 jaar groeien snoei en groei (bedraden van berberis vindt ik niet leuk hij prikt).





als je met jong materiaal begint heb je nog alle keus in vorming en styling.
des te ouder het materiaal des te beperkter de mogelijkheden om een goede shohin te maken.

voor de bonsaist geld

des te ouder je bent des te minder tijd heb je nog, om uit jong materiaal, een volgroeide shohin te maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by shohin.

over een andere boeg 10 jaren 5 maanden geleden #28176

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
LB: ik schreef: Shohin is eigenlijk nog moeilijker dan bonsai van gewone grootte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren