Onderwerp:

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 5 maanden geleden #28209

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Na de afgelopen dagen een paar keer posts gezien te hebben over de kwaliteit van materiaal, tijd nodig om tot een bonsai te komen, en 'instant bonsai' zoals op bv de NTC verwacht worden, kwam vandaag een mooi artikel langs over het verschil tussen bonsai en bonsai. Hoe een commerciele kweker een plaatje nastreeft, terwijl de amateur de kans heeft om tijd en visie te investeren in bomen.

Het is een lang stuk, in het engels. Maar zeker de moeite waard. Mooi geschreven en inspirerend.

Een citaat om de interesse te wekken:

There have been other victims of the 'homogenization' of bonsai. One is the various styles that must be grown over time, and cannot be molded into shape in a season or two: exposed root, root-over-rock, raft, even mature forests. You see very few new masterpiece examples in major shows nowadays. These take a great deal of time to produce successfully, they need concept, planning, and long-term development, and are thus less inviting to the professional or commercial practitioners.


www.colinlewisbonsai.com/Reading/toomuchbonsai.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28344

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geen enkele reactie? Was dit niet interessant?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28345

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik had hem al gelezen, inderdaad zeer interessant stuk van Colin, zeker iets om even over na te denken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28346

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Had hem ook al gelezen en ben t ook met hem eens dat er steeds meer mensen niet lange termijn denken.
Misschien wel een paar jaar verder om hem eventueel te showen maar niet zoals idd 'masterpieces' gecreëerd worden op de echt lange termijn.

Bomen lijken idd ook heel artificial ik betrap mijzelf daar ook regelmatig op.
Maar de huidige bonsai lijkt steeds meer op kunst dan natuur.
Volgens mij komt het doordat iets natuurlijks neerzetten voor veel mensen te lang duurt en men liever snel resultaat ziet.

En natuurlijk word er rekening gehouden met natuurlijke styling maar door alle regeltjes zoals ronde toppen. Tak hier, geen rechte stukken, naar beneden gebogen takken etc ziet iets er al snel gemaakt uit.
Als je in de natuur kijkt zal je veel meer vrije vormen Zien.

Maar goed de enige vaag die je jezelf hoeft te stellen is creëer ik kunst of een boom in een pot?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28348

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
had het ook al gelezen..

ik denk dat het voornamelijk komt door onze westerse beleving van bonsai en onze gehaaste maatschappelijke cultuur..
als westerlingen willen wij voornamelijk snel resultaat en eens op een bepaald niveau is bonsai meer een zakelijk en prestige iets ipv een hobby..
ik denk dat de meeste meesters in Japan en China het nog steeds meer als hobby aanschouwen en het voor de schoonheid doen, en niet voor de erkenning en het geld..

het vreemde hier in Europa is wel, dat voor iedereen regeltjes gelden, behalve dan als een bekend iemand plots een boom styled waar een breuk in de regels inzit zoals een recht stuk, een wiel, een tak met aanzet links die achterdoor naar rechts gaat etc..

alles hangt af van hoe je de hobbie beleeft en wat je doelstelling is, zoals Chris zegt: "kunst, of een boom in pot"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28350

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Maar de huidige bonsai lijkt steeds meer op kunst dan natuur.


Misschien begrijp ik je verkeerd, maar waarom zou een natuurgetrouwe bonsai geen kunst zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28351

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Kunst als in kunstmatig ipv vrijere vormen. Strak opgebouwde loofetages ipv wat warriger. Onnatuurijk ogende buigingen, strak uitbedraden en gepositioneerde takken.

Misschien had ik idd beter kunstmatig kunnen gebruiken, want de enige die echte kunst maakt is natuurlijk moeder natuur zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28352

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Misschien had ik idd beter kunstmatig kunnen gebruiken, want de enige die echte kunst maakt is natuurlijk moeder natuur zelf.


Kunstmatig, inderdaad. Dan begrijp ik je, maar als kunst is:
"het product van creatieve menselijke uitingen zoals schilderen, tekenen, beeldhouwen, fotografie, film, interactieve media, literatuur, poëzie, theater... etc", dan maakt de natuur wel mooie bomen, maar geen kunst.

Is Bonsai kunst? Het materiaal is anders, maar het creatieve proces niet, dus ik vind van wel. Mallsai zijn geen kunst want geen produkt van een creatief proces - hooguit een reproduktie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28353

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
hoi bonsai mensen,

kunst is een subjectieve expressie van een mens die ofwel de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar in een scheppende activiteit uit of een schepping is die bij de waarnemer een gevoel of verbeelding oproept, met als doel het voortbrengen van een origineel, zintuiglijk waarneembare (of anderszins voorstelbare) uiting of product met een bepaalde gevoel
Gevonden op nl.wiktionary.org/wiki/kunst


de bewering dat uit het commerciële materiaal geen kunst kan voortkomen moeten we toch herzien.
de grote kunstenaars uit Japan en ook in Europa zijn allemaal commerciële bedrijven met een taak N.M. in zo'n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk waarde genereren. Dit doen ze door zeer selectief hun materiaal te betrekken bij mensen die dit massaal/commercieel kweken
De japanners werken zeer efficiënt aan hun bomen met maar een doel.
Wij Amateurs werken met een ander doel aan onze bomen (vul zelf maar in met welk doel).
Als Kimura's bomen als kunst worden beschouwd kan dit ook ten deel vallen aan de boom van een amateur .
als de boom maar met de zelfde criteria bekeken wordt.

dit is natuurlijk maar mijn mening.

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai, toekomst en tijd 10 jaren 4 maanden geleden #28358

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Het ging mer om het feit dat mensen tegenwoordig meer voor de snelle oplossing gaan en het gros van de bomen niet word gestyled om snel op een show te komen etc. Pofessioneel of amateur.
Ze zien er dan ook minder natuurlijk uit dan bomen die tientallen jaren in opbouw zijn geweest en veel vrijer hebben kunnen groeien.

Bonsai gaat gewoon een verandering door omdat het door een groot publiek buiten japan beoefend word. Traditionele hoofdregels worden gehanteerd en alle sub regels worden aangepast of gewoon niet toegepast.
Dit maakt bonsai groter dan het ooit geweest is. Door alle invloeden buiten Japan om.
In Japan hoorde ik laatst staat de hele bonsaicultuur al jaren stil en is zelfs de toekomst van hun traditionele bonsai onzeker omdat er minder beoefenaars zijn in hun land.
In het westen is het juist precies andersom, steeds meer mensen en invloeden dat betekent evolutie van deze kunstvorm.
Iedereen bepaald zelf wat diegene kunst vind maar zoals de quote al zei van shohin: kunst is een subjectieve expressie van de mens'.
De reden dat veel bomen die snel gevormd worden er zo 'kunst'matig uitzien.

Wat mij betreft is degene die het heeft uitgevonden en waar bomen en planten nog steeds onder vallen nog steeds de echte kunstenaar.
Moeder natuur en bonsai vormen naar die standaard kost nou eenmaal tijd en minder invloed van mensen.
maar dat is mijn mening ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts