Onderwerp:

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49110

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Jouw meidoorn heeft verdacht veel weg van een taxus :P

Dit is het derde jaar in deze pot voor die meidoorn. Best kans dat hij daarom nu voor het eerst bloeit. Meidoorns houden niet van geklooi aan de wortels!


Maar ja, hij staat verkeerd in de pot, dus misschien moet je hem volgend jaar maar verpotten dan...

wat raar... ik zie in dit topic nu alleen nog maar foto's van je taxus... technische forumproblemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49111

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef : Jouw meidoorn heeft verdacht veel weg van een taxus :P

Dit is het derde jaar in deze pot voor die meidoorn. Best kans dat hij daarom nu voor het eerst bloeit. Meidoorns houden niet van geklooi aan de wortels!


Maar ja, hij staat verkeerd in de pot, dus misschien moet je hem volgend jaar maar verpotten dan...

wat raar... ik zie in dit topic nu alleen nog maar foto's van je taxus... technische forumproblemen?

Grrrzzz dit forum, foto's en ik blijft af en toe lastig :)

opnieuw:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49113

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef : Jouw meidoorn heeft verdacht veel weg van een taxus :P

Dit is het derde jaar in deze pot voor die meidoorn. Best kans dat hij daarom nu voor het eerst bloeit. Meidoorns houden niet van geklooi aan de wortels!


Maar ja, hij staat verkeerd in de pot, dus misschien moet je hem volgend jaar maar verpotten dan...


Ja inderdaad. Hij heeft het nu lekker naar zijn zin, niet te veel aan rommelen en goed tevreden houden en wellicht volgend jaar verpotten. Wat bedoel je trouwens met verkeerd: positie en/of schaal. En wat zou jij suggereren?

Groet,
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49115

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom81 schreef :

marcellucas schreef : Jouw meidoorn heeft verdacht veel weg van een taxus :P

Dit is het derde jaar in deze pot voor die meidoorn. Best kans dat hij daarom nu voor het eerst bloeit. Meidoorns houden niet van geklooi aan de wortels!


Maar ja, hij staat verkeerd in de pot, dus misschien moet je hem volgend jaar maar verpotten dan...


Ja inderdaad. Hij heeft het nu lekker naar zijn zin, niet te veel aan rommelen en goed tevreden houden en wellicht volgend jaar verpotten. Wat bedoel je trouwens met verkeerd: positie en/of schaal. En wat zou jij suggereren?


Verkeerde positie: als je de boom 'goed' zet, dus recht van voren, dan staat de pot scheef. Dus aan de ene kant steekt hij naar voren en aan de andere kant naar achter. Lastig uitleggen. De pot moet altijd recht staan. Ook al gebruik je een ronde schaal, dan moeten de voetjes recht staan.

Een literati 'moet' eigenlijk in een ondiepe ronde schaal vind ik (dus niet langwerpig. Vierkant of meerhoekig mag ook).
Je moet bij de potkeuze wel uitkijken dat hij niet topzwaar wordt en omvalt. Dus een middenweg zien te vinden tussen grootte van de pot en evenwicht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49857

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Hallo allen,

Ik ben er van bewust dat dit niet verzorging subthema is, maar ik wilde niet nog een extra meidoorndraadje binnen dit forum. Betreft overigens wel dezelfde boom als reeds eerder hier gepost.

Ondanks de heftige groei van de boom maak ik mij zorgen over zijn gezondheid. Ik zag wat bruine verkleuring op de bovenzijde van sommige bladeren en witkleurige aan schimmelgelijkende stof.

Kan iemand mij informeren wat dit mogelijk kan zijn?

Alvast bedankt en groet,
Tom

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49862

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dat witte lijkt op meeldauw. Daar zijn meidoorns gevoelig voor. Je kunt het chemisch bestrijden of de aangetaste bladeren verwijderen. Ik bestrijd meeldauw eigenlijk alleen als het te erg wordt. Meestal valt het wel mee

Dat bruine kan mechanische schade zijn van wind en/of regen. Ik heb een paar bomen die niet echt lekker groeien wat ik wijt aan het weer dit voorjaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49865

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Dat bruine heb ik ook, zou ik nog effe geen zorgen om maken.

Gr wes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49866

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Marcel, Wes,

Beide hartelijk dank voor het advies. De verkleuring kan inderdaad liggen in het bijzondere weer van laatste weken. De mogelijkheid van meeldauw baart me wel wat zorgen. Ik kijk het nog enkele dagen even aan voor ik mij ga richten op een bestrijdingsmiddel.

Groet,
Tom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49978

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom81 schreef : Marcel, Wes,

Beide hartelijk dank voor het advies. De verkleuring kan inderdaad liggen in het bijzondere weer van laatste weken. De mogelijkheid van meeldauw baart me wel wat zorgen. Ik kijk het nog enkele dagen even aan voor ik mij ga richten op een bestrijdingsmiddel.

Groet,
Tom.


De grap is dat planten die gevoelig zijn voor een bepaalde plaag, er vaak ook redelijk goed tegen kunnen. Zoals ik zeg, bestrijd ik meeldauw op meidoorns eigenlijk zelden. En als ik het doe, knip ik vaak alleen de aangetaste delen weg.

Of ben je al aan het bestrijden geslagen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Literati meidoorn 7 jaren 11 maanden geleden #49985

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef :

Tom81 schreef : Marcel, Wes,

Beide hartelijk dank voor het advies. De verkleuring kan inderdaad liggen in het bijzondere weer van laatste weken. De mogelijkheid van meeldauw baart me wel wat zorgen. Ik kijk het nog enkele dagen even aan voor ik mij ga richten op een bestrijdingsmiddel.

Groet,
Tom.


De grap is dat planten die gevoelig zijn voor een bepaalde plaag, er vaak ook redelijk goed tegen kunnen. Zoals ik zeg, bestrijd ik meeldauw op meidoorns eigenlijk zelden. En als ik het doe, knip ik vaak alleen de aangetaste delen weg.

Of ben je al aan het bestrijden geslagen?

Marcel,

Grappig dat je er over begint. In eerste instantie moest ik de neiging onderdrukken om naar de welkoop te rennen. Daarentegen alleen het aangetaste loof weggenomen, en de boom met rust gelaten.

Hij ziet er nu uit als een happy camper! Weinig aan de hand :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts