Onderwerp:

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49422

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

Pim de Vreede schreef : Het gaat langzaam iets beter met de azalea, er vormen zich overal knopjes op oud hout.
De top blijft echter nog steeds achter en blijft zorgelijk.
Ik heb de indruk dat de azalea het wel gaat redden , alleen de top, tja..... :(

Foto van gisteren ingevoegd


Wat heb je nu precies gedaan om hem erdoor te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49425

  • Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 49
Toen de temperatuur iets hoger werd na 29 april , elke dag besproeid met visemulsie 10ml op 5 liter water. 1 druppel per liter hb101 zowel in giet als sproeiwater.Niet elke week als aangegeven maar elke dag tot afgelopen weekend.
Verder gezorgd dat de kluit goed vochtig was door meermaals met tussnpozen 15 minuten weinig water gegeven totdat het onder de pot uitliep.
Azalea staat in de zon tot ong 11 uur daarna komt ie in de schaduw terecht.
Misschien beginnersgeluk maar hij begint uit te lopen, met het advies van Knoep knoppen eruit gehaald, wat ik wel gelezen had maar toch wel jammer vind ,maar toch gedaan heb om de de top de kans te geven uit te lopen.
Volgend jaar bloeien dan maar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49427

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ok, is zowat idem van wat ik met die van mij doe, ik zie wel nog nietveel beterschap en hij ziet er slechter uit dan die van jou :dry:
We zien wel, misschien moet ik hem af en toe in een plastic tunnel zetten, staat nu uit de wind wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49438

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Groeien voor bloeien. de bloemen nemen het meeste kracht van je boom weg. Zowel in ontwikkeling van de knop, als het openen, als het bloeien zelf. Sommige denken dat eens de bloem open is, het geen kracht meer vergt van de boom. Niks is minder waar.

Daarom om een maximale groei te hebben of herstel in you geval, alle knoppen eruit. Eventueel ook nog volgend jaar(dus dit jaar vanaf augustus/september beginne te zoeken en nijpen) en dan kan je in de lente van 2018 genieten van een gezonde boom met bloemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49481

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

knoep schreef : en dan kan je in de lente van 2018 genieten van een gezonde boom met bloemen


En wat is nou 2 jaar in bonsai ontwikkeling. Peanuts toch!
Dus .. weghalen die knoppen. (En eventueel volgens jaar in elke pad een stuk of 5 laten staan voor het idee?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49522

  • Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 49
Iedereen bedankt voor de adviezen, knoppen zijn eruit, we gaan het verdere groeiseizoen meemaken wat de ontwikkeling wordt. Ik zal in het najaar een foto posten op dit draadje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49530

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
:cheer: Hoi azalea liefhebbers,Mijn boom is regelmatig op het forum,kreeg allerlei adviezen nl. kreeg de boom ben beginner.Heb wortelsnoei en in een andere pot gedaan.Hij fleurde op en kreeg bloemknoppen en veel dubbele scheuten. Heb de meeste bloemknoppen eruit gehaald en een paar laten staan.Toen moest ie flink gesnoeid worden[vorm] daar veel tips van gekregen,Maar nu na de snoei weet ik niet of het goed is gedaan[mischien wat commentaar] Ik vind de top heel kaal nu

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49532

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Niet zo netjes Hercules om weer met jouw boom om advies te vragen in andermans topic. Ik geloof dat we jouw azalea inmiddels wel kennen en waarvoor je bergen informatie hebt gehad. :(

OENES
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, knoep, Teye01, Battleham

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49703

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Het spijt me Oenes ,
Ik vind de regels van dit forum vaak lastig te begrijpen en maak dan ook fouten want ik dacht juist dat als het onderwerp waar ik me voor opgegeven had ik dan mee mog doen met de discussie.Vind het wel dat het allemaal wat vriendelijker mag., want is het niet zo dat een aantal leden [die jou zelfs bedanken]mij vroegen foto,s te plaatsen na de snoei.Nog niemand heeft gereageert.En nogmaals oenes het was niet mij bedoeling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iemand een idee om groei in azalea te krijgen? 7 jaren 11 maanden geleden #49705

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hoi Hercules,

Het gaat er om dat je in de topic van Pim de Vreede een foto plaatst van de inmiddels bekende azalea van jou en er weer dezelfde vragen over stelt. Das geen probleem. Maar je kan dit beter doen in je eigen topic. B) Anders raakt dit topic zo vervuilt.

Verder no hard feelings fouten maakt iedereen. ;)

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren