Onderwerp:

Dure hobby 7 jaren 3 dagen geleden #66328

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

leatherback schreef :

cetinel schreef : Hoe vaak zeggen mensen niet:moest ik het geld hebben, ik zou het wel weten....

En sommige mensen hebben het geld eventueel, maar zijn zoveel onderweg dat het gieten ed aan partner en buren over gelaten moet worden. Afgelopen maand weer 3 bomen de compost op kunnen gooien omdat ze vergeten waren. Was ik even blij dat het vindertjes waren waar ik geen cash voor neer heb hoeven leggen. Nu dus geen geld over voor bomen van 100-en euri. Ik ga nu maar eerst investeren in een goede sprinkler installatie :}


Moest je veel dichter wonen zou ik ze wel water komen geven, hoor.
Maar 3-4u rijden is net iets teveel om dagelijks water te komen geven. :dry:

Als je heel lang weg moet en je vind het waard, mag je je duurste en bomen waar je je zorgen over maakt ook wel naar hier brengen, hoor.
Als het maar water geven is, doe ik dat met plezier voor je.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 3 dagen geleden #66329

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

WimmelSan schreef : Voor de ene persoon is 50 euro uitgeven aan een hobby veel geld waar een ander met gemak 500 euro per maand uit kan geven aan een hobby. Het is aan een ieder daar een gezonde balans in te vinden of de kunde op te brengen om even door te sparen.

Ikzelf kan best leuke dingen doen qua uitgave maar weiger dat voorlopig nog omdat ik vind dat ik nog erg veel moet leren voordat ik een echte Bonsai waard ben. Oftewel, ik wil nog niet meer dan 150 euro per boompje uitgeven maar als ik zo naar mijn balkon kijk zijn de meeste boompjes tussen de 15 en 45 euro en dat voelt gewoon goed en geeft me geen extra stress over geld naast de stress over verzorging. Als er nu iets dood zou gaan baal ik alleen vanwege het doodgaan, niet vanwege de centen.

Wellicht worden dat is de ogen van sommigen nooit echt mooie boompjes, prima, ik heb er schik van en dat is voor mij het belangrijkste. Mocht ik echt zo bevangen blijven door het virus als dat ik nu al 3-4 maanden ben en ik leer veel bij, dan tja, zullen er vanzelf duurdere boompjes komen soms.

Ik probeer maar te zeggen, we hebben allemaal een verschillend bestedingspatroon en gelukkig kunnen we allemaal deze hobby uitvoeren op ons eigen (kosten(niveau).


Voor 150 euro kun je toch al bomen vinden die het waard zijn hoor. Als je maar geduldig zoekt en op de juiste plaatsen.
Mijn acer camperstre bijvoorbeeld, dat ik laatst poste heeft me amper 120euro gekost.
Die ga ik halverwege marcoteren en van het onderste een bezem maken.
Dan heb ik 2 goeie bomen voor 120€.
Redelijke dikte, goeie wortelvoet. En de rest komt met de tijd.

Ik heb het al gezegd, om te leren moet je investeren. Is het niet met geld om iets te kopen dat de moeite is, dan is het met tijd om te wachten tot iets de moeite is.

Ik heb ook duurdere en goedkopere, maar ik kijk elke dag naar de bomen en als ik me zorgen maak om iets bij de duurdere weet ik dat ik bij een betrouwbaar persoon om raad mag vragen.

Ik ben ook nog maar 1jaar en een 6tal maand bezig met bonsai, en ben toch wel snel overgegaan om meer geld uit te geven voor een boom. Als ik moet kiezen tussen 5 mindere, goedkopere bomen of 1 goeie, duurdere met toekomst ging ik een jaar geleden voor het eerste gaan. Nu wil ik er niet meer aan denken. Alle miskopen samentellen en je komt ook aan een mooi bedrag waar je een goeie boom voor hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 3 dagen geleden #66337

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef : Alle miskopen samentellen en je komt ook aan een mooi bedrag waar je een goeie boom voor hebt.


Je kan je natuurlijk afvragen wat miskopen zijn.. Ik heb een boel planten die de deur uitgaan, omdat ik er geen toekomst meer in zie. Maar een aantal technieken heb ik toch kunnen oefenen. En daar gaan toch ook zeker dingen fout. Maar dat doe je min of meer zonder risico. Maar goed. Elk zijn eigen benadering.

Tom Haest schreef : Als je heel lang weg moet en je vind het waard, mag je je duurste en bomen waar je je zorgen over maakt ook wel naar hier brengen, hoor. Als het maar water geven is, doe ik dat met plezier voor je.


Haha, ja. Geloof ik graag. Maar je weet, ik ben gemiddeld 6-10 keer per jaar op pad. Gelukkig is mijn vrouw meestal thuis, dus dat is geen probleem. Maar om haar te ontlasten eg ik toch maar een prinkler systeem aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 3 dagen geleden #66342

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

leatherback schreef :

Tom Haest schreef : Alle miskopen samentellen en je komt ook aan een mooi bedrag waar je een goeie boom voor hebt.


Je kan je natuurlijk afvragen wat miskopen zijn.. Ik heb een boel planten die de deur uitgaan, omdat ik er geen toekomst meer in zie. Maar een aantal technieken heb ik toch kunnen oefenen. En daar gaan toch ook zeker dingen fout. Maar dat doe je min of meer zonder risico. Maar goed. Elk zijn eigen benadering.

Tom Haest schreef : Als je heel lang weg moet en je vind het waard, mag je je duurste en bomen waar je je zorgen over maakt ook wel naar hier brengen, hoor. Als het maar water geven is, doe ik dat met plezier voor je.


Haha, ja. Geloof ik graag. Maar je weet, ik ben gemiddeld 6-10 keer per jaar op pad. Gelukkig is mijn vrouw meestal thuis, dus dat is geen probleem. Maar om haar te ontlasten eg ik toch maar een prinkler systeem aan.


De eerste dat ik gekocht heb durf ik gerust stellen dat het miskopen waren. Maar aan de andere kant heb ik er ook iets uit geleerd, inderdaad. De meeste ervan zijn dan ook al een heel stuk ingekort of weg.
Ik durf het wel aan om technieken te oefenen op goeie bomen, maar ik word het natuurlijk ook voor getoond hoe het moet door mensen met de nodige kennis.

Nu, je weet het, he, moest het ooit nodig zijn als jullie beiden weg zijn, roep je maar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 2 dagen geleden #66394

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik denk dat het mooie aan deze hobby is dat er voor iedere beurs wat te doen is.

Met een paar tientjes en wat geduld kun je best wat bereiken.

Ik geef er zelf niet veel aan uit, maar vind het leuk om ermee bezig te zijn. Ik weet ook dat ik waarschijnlijk nooit aan een tentoonstellings nivo zal komen, maar ik heb plezier aan de boompjes en dat is uiteindelijk wat voor iedereen telt.

Verleden jaar heb ik voor ongeveer 100 euro materiaal gekocht zoals draad en zeven en ander klein spul. Akadama koop ik voor 11 euro per zak bij de vereniging. En dat zijn zo'n beetje de grootste kosten. Moet er wel bij zeggen dat ik geen dure speciale potten heb.

Punt is dat je het zo duur kunt maken als je zelf wil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 2 dagen geleden #66398

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Matje schreef : Ik denk dat het mooie aan deze hobby is dat er voor iedere beurs wat te doen is.

Met een paar tientjes en wat geduld kun je best wat bereiken.

Ik geef er zelf niet veel aan uit, maar vind het leuk om ermee bezig te zijn. Ik weet ook dat ik waarschijnlijk nooit aan een tentoonstellings nivo zal komen, maar ik heb plezier aan de boompjes en dat is uiteindelijk wat voor iedereen telt.

Verleden jaar heb ik voor ongeveer 100 euro materiaal gekocht zoals draad en zeven en ander klein spul. Akadama koop ik voor 11 euro per zak bij de vereniging. En dat zijn zo'n beetje de grootste kosten. Moet er wel bij zeggen dat ik geen dure speciale potten heb.

Punt is dat je het zo duur kunt maken als je zelf wil


volledig mee eens, het kan zelf en tamelijk goedkope hobby zijn. Als je met zaden of ergens uit een tuin (waar je mag) iets kan opgraven en het geduld hebt... Draad zorgt voor mooiere vorm, mooie potjes zorgen ook voor wat extra schoonheid,... maar is eigenlijk niet direct nodig. Met vormsnoei en enkele simpele potten kun je al heel wat bereiken. Je mist natuurlijk wel wat van het hele gebeuren dan.

Iemand die ik ken heeft jaren geleden met zeer simpel materiaal beginnen boompjes te vormen. Er zaten enkele exemplaren tussen met wat potentieel, die heeft hij een jaar geleden verkocht en heeft daarmee een wat duurdere boom gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 1 dag geleden #66445

  • PvLaar
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 7
Bonsai, er zijn veel uitgesproken meningen over hoe het feitelijk zou moeten, althans volgens hen die daar meestal ook nog eens ongevraagd zo uitgesproken over zijn.
Al dat soort meningen kunnen wat mij betreft de prullenbak in want het enige wat telt is hoe jij met deze hobby bezig bent, hoe jij het wil beleven en wat jou doelen zijn.
Zo halen sommigen heel veel voldoening uit het zelf opkweken van eenvoudig en goedkoop materiaal om zodoende eerst eens flink wat ervaring op te doen en er vooral veel van zichzelf in te steken.
Anderen vinden pas dat ze goed bezig zijn met prijzige planten en schalen die bij iemand van naam gekocht moeten zijn om er later goede sier mee te kunnen maken.
Je kan het dus zo duur of goedkoop maken als jij dat wilt, geen enkel mens kan en mag daar een oordeel over hebben want het gaat ze niets aan.
Het is beter kennis te nemen van hen die je respectvol willen helpen dan ingaan op dom sarcasme.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: t.vanbeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 1 dag geleden #66446

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

PvLaar schreef : Bonsai, er zijn veel uitgesproken meningen over hoe het feitelijk zou moeten, althans volgens hen die daar meestal ook nog eens ongevraagd zo uitgesproken over zijn.
Al dat soort meningen kunnen wat mij betreft de prullenbak in want het enige wat telt is hoe jij met deze hobby bezig bent, hoe jij het wil beleven en wat jou doelen zijn.
Zo halen sommigen heel veel voldoening uit het zelf opkweken van eenvoudig en goedkoop materiaal om zodoende eerst eens flink wat ervaring op te doen en er vooral veel van zichzelf in te steken.
Anderen vinden pas dat ze goed bezig zijn met prijzige planten en schalen die bij iemand van naam gekocht moeten zijn om er later goede sier mee te kunnen maken.
Je kan het dus zo duur of goedkoop maken als jij dat wilt, geen enkel mens kan en mag daar een oordeel over hebben want het gaat ze niets aan.
Het is beter kennis te nemen van hen die je respectvol willen helpen dan ingaan op dom sarcasme.


Stel jezelf even voor PvLaar. Wel zo sympathiek ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 1 dag geleden #66447

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Klinkt bekend.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dure hobby 7 jaren 1 dag geleden #66454

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Als er niemand grote sier met zijn bomen mag houden. Duur of goedkoop, gekocht of zelf gekweekt dan zouden er geen tentoonstellingen zijn. Zou noelanders niet bestaan. En tentoonstelling zijn toch ook wel een middel om bonsai aan de man te brengen. Want zonder mensen die aan bonsai doen zijn er geen verenigingen, iets wat de mensen samenbrengt.

Ik vind een combinatie van de 2 niet slecht. Ik heb hier ook goedkoop materiaal die ik nergens mee naartoe zal nemen. Of msh eens binnen 15 jaar als het wat de moeite wordt.
Daarnaast heb ik bomen die mits de juiste handelingen binnen 5 tot 10 jaar al heel mooi zullen zijn, die duurdere dan.
Maar bij deze moet ik mij al niet meer bezig houden met de dikte en volwassen uiterlijk van de bomen. Dus met geld kun je wel wat tijd kopen, vind ik. Als ik nu nog 10 tot 15 jaar moet wachten tot de gewenste dikte bereikt is...
En tegen dan zal ik wel wat ervaring hebben om mijn zelf gekweekt materiaal onder handen te nemen, hoop ik toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts