Onderwerp:

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85345

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Als ik het goed heb zitten hier een paar schrijnwerkers (Tom Haest?). Ik wil een bonsai bank maken : 2 palen in de grond en daar 2 lange balken tegen, daar bovenop plankjes om de bomen op te zetten. Gezien het geheel 6 meter lang zal zijn, welk hout gebruik ik best ( mijn terras is bankirai, maar ik zie dat dat nogal trekt), en welke dikte en breedte gebruik ik voor de lange balken en de dwarsplankjes bovenop? We wonen modern, dus ik had het geheel graag strak. Ik heb geen grote zware bomen en dat zal er ook niet van komen, dus echt heel veel gewicht komt er niet op
Voor de duidelijkheid ( alhoewel...) heb ik een tekening toegevoegd.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85348

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2413
  • Ontvangen bedankjes 932
Ik heb zelf 20 jaar geleden tafels gemaakt van bankirai, ze zijn nog steeds in prima staat. Ik wel een stuk duurder en wat lastiger te verwerken: je moet alles voorboren. Ik heb ze zelf na een aantal jaar zwart geschilderd omdat ze zo verweerd waren. Maar de worden weer snel kaal door het schuiven met de potten en het wateren. Je kunt natuurlijk ook gewoon geîmpregneerd tuinhout gebruiken, dat is een stuk goedkoper.
In dit filmpje kun je mijn tafel ook zie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85352

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik ben meer van de loodgieters afdeling dus kan je niet helpen kwa hout keuze haha
Mooi Marco!
Ik heb mijn hardhouten delen vorige week in de olie gezet is echt weer als nieuw werkt dat ook niet bij bankirai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85353

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik heb voor mijn bank en mijn palen thermowood den gebruikt. Dat heeft duurzaamheid klasse 1 a 2. Zoals veel soorten hardhout. Het leeft zeer weinig. Ook wel opletten bij zagen en vijzen want het split snel en breekt rapper op een noot dan niet thermisch behandeld hout.

Mijn banken zien er zo uit.



Ik heb planken gebruikt van +/- 2,2 op 9 cm. En ook zoals op je tekening wat tussengelaten.
De poten zijn ook die maat met onderaan nog een verdikking waar ik inox draadstangen heb ingeboord die chemisch verankerd zijn in betonblokken.
Op de draadstangen zit telkens een vloot en moer. Voordeel is dat ze geen contact maken met de grond en het was makkelijk om alles pas te zetten.
Achteraan hangt het aan mijn tuinschermen.
Wat je ook ziet zijn de stekkers, als je driehoeken maakt zorg je voor extra stevigheid, dat kun je soms zien in dakconstructies.

Mijn poten staan een 50 cm van elkaar en door telkens de driehoeken is het zeer stevig.
Door dat de planken ook kort liggen en niet lang heb je ook al minder kans dat ze doorbuigen. Leg je ze lang heb je minder werk, maar dan zou ik dikkere planken nemen.

Ik als het kan, bij gelijk welk hout je neemt en je wilt er je werk van maken en hebben dat ze lang meegaan, vijs de bovenste planken dan van onder, anders blijft er daar water staan en zijn dat de eerste plekken die beginnen rotten.

Als je vragen hebt roep je maar.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85355

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Bedankt voor de antwoorden
Marco: je idee om het geheel zwart te verven neem ik zeker mee, ziet er goed uit zo.
Tom: Bedankt voor de tips! Welke maat zou je nemen voor de lange balken ( 6 meter) en de dwarsbalkjes ( ik zou graag evenveel ruimte tussende balkjes als de balkjes breed/dik zijn) er bovenop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai bank maken 4 jaren 2 weken geleden #85357

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166
Als je het maakt zoals jou tekening zou ik de lange balken 9cm breed op 4cm dik nemen. Ik zou sowieso wel meer poten zetten. Dan dan je ook naar 6 cm breed gaan en 4 cm dik. Of nog fijner als je zoals aangegeven met driehoeken erin werkt.

De dwarsplankjes kunnen dan 2,2cm dik zijn. Daar zou ik niet direct een breedte opplakken, al naar gelang de maat dat je kan aangeraken.

Ik zou deze maten als indicatie nemen want ik weet ook niet wat de houthandel bij jou liggen heeft.
Let wel op, ik spreek over de geschaafde maten. Ik denk ook niet dat je zo'n balken van 6m zult vinden, de meest courante maten die ik ken zijn max 4m20 of 3m60.

Ik zou er wel geen 2 cm tussen laten, dat kan ambetant worden met de pootjes van de potten. Ik geloof dat ik er iets van 5mm tussen heb. Het water kan weg en er zullen geen pootjes in de opening vallen.

Bij mij is het zo. De dwarsplankjes zijn 9 cm op 2,2cm. Deze zijn op 3 latten van 4cm op 2,2 vastgemaakt. Deze bank is wel 80cm diep. Om de 50cm een poot en telkens een driehoek vanuit de midden naar een poot of schutting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren