Onderwerp:

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 1 maand geleden #17936

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo Iedereen,

Ben even een tijdje niet op het forum geweest en alleen om te lezen.
Afgelopen weekend heb ik dan een aantal stekken getrokken van een treurwilg.
Ik heb 3 stekken meegenomen, ik heb er 2 in de grond gezet (in een pot) en 1 op water.

Nu wilde ik eigenlijk een aantal ideetjes opdoen misschien dat jullie nog iets weten.
Ik zie wel dat de takken die ik heb gepakt redelijk wat potentie in zit althans ik zie er wel leuke dingen in eigenlijk.
Hieronder dan de foto's van de 3 "stekken".

Stek 1:





Stek 2:





Stek 3:






Hopelijk zien jullie hetzelfde of misschien wel meer dan mij.

Groetjes Lady Erebus

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 1 maand geleden #17949

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
vorig jaar heb ik ook stekken van treurwilg genomen enb deze gewoon in de volle grond gezet. ze schieten als kolen^^
juist met die reden zal ik er geen bonsai van maken. heeft enorm veel water nodig en groeit als gek. indien je tijd genoeg hebt kun je er natuurlijk snel een mooie boom van maken.

good luck
grts
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 1 maand geleden #17954

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey Jeroen03,

Dat is juist de reden dat ik er wel een bonsai van wil maken.
Ze groeien idd als kolen en ze drinken veel maar ja daarom worden ze 9 van de 10x aan het water gevonden.
Mijn vriend wilde namelijk ook een treurwilg als bonsai en ik ook.
Als ze eenmaal zover zijn ga ik ook een poging wagen om een mooi tafeltje ergens in de kamer te maken om ze op te zetten.

Voor nu eerst maar zorgen dat ze wortelen en als dat gebeurd is gaan ze een jaartje later de volle grond in om een mooie wortelbasis te creëren en hem dusdanig te kunnen vormen dat ze ook mooi worden.

Zoals je kunt zien heb ik takken gekozen waar een soort van T splitsing in te vinden is. Dit omdat ik ook aparte bonsai wil maken.
Vaak zie je in de natuur dat er bv een tak afgebroken is en een 2de top gevormd word.
Zoiets wil ik ook een beetje voor elkaar krijgen.
Maar het voornaamste is dat ik van deze stekken ga leren hoe en wat ik allemaal precies kan doen en hoe het in zijn werk gaat.

Ook heb ik op 2 stekken dood hout laten zitten misschien dat ik die ook ga bewerken maar dat hangt af van heel veel factoren van de boom zelf. Waarschijnlijk zijn die stukken toch te dun voor een mooie jin.

Greetzzzz Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LadyErebus.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 1 maand geleden #17955

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Lady Erebus schreef : Als ze eenmaal zover zijn ga ik ook een poging wagen om een mooi tafeltje ergens in de kamer te maken om ze op te zetten.


begijp ik hieruit dat je van plan bent deze binnen te houden?

dan ga ik meteen wel je plannen een beetje verpesten vrees ik.. treurwilgen zijn bomen.. deze staan buiten.. binnen gaan deze nooit overleven..
met dit weer kan je ze, om te laten wortelen, wel binnenhouden, maar van zodra de nachtvorst weg is zou ik deze toch buiten zetten.. wel nog uit de zon en uit de wind...

Salix kan enorm mooi zijn als bonsai, als deze mooi gevormd is, maar ze zijn enorm veeleisend qua onderhoud.. ze vereisen een dagelijks opvolgen, en op warme zomerdagen met wat wind zelfs meer dan dat..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 1 maand geleden #17960

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Blijkbaar kan je met treurwilg zelfs vuistdikke takken afzagen, in een emmer water zetten en deze wortelen B) .

Heb het zelf nog niet geprobeerd maar al wel resultaten gezien hiervan. En dit draadje wakkert de goesting om het zelf te proberen nog meer aan :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #17982

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hey lady E,

Ik had je al gemist op het forum! ;)
Mooi projectje waar je mee bezig gaat, die wilgensoort maakt redelijk vlot worteltjes dus dat komt wel goed.
En dan nadien toch de tuin in om een redelijke stam te kweken.
Maar niet binnen laten staan, zoals eerder al werd geschreven gaat dat op den duur niet goedkomen.
Foto 4 is wel een bijzondere, een wilgenstek geflankeerd door een schedel en een mooi kiekje van (jouw?) twee kindjes! :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #17988

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
@ AlexW.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat het tafeltje voor de overwinter periode is en niet voor standaard binnen want dat gaan ze idd niet overleven.
Mijn fout :P had het beter moeten neerzetten.
En Alex wat je zegt ze vergen veel onderhoud maar ik heb de tijd en heel veel geduld. Ik zou bij wijze van spreken midden in de nacht nog tijd maken voor mijn boompjes.

@Jman,

In eerste instantie wilde ik ook aardig dikke takken hebben alleen ik ben maar 1,68 meter en die takken waar jij het over heb hingen op 3 meter hoogte dus word lastig om dan zo'n tak te pakken. :P

@Hank,
Last but not least.
Ik was zeker wel van plan de stekken buiten te zetten hoor zodra ze een beetje geworteld zijn en redelijk stevig staan. En inderdaad zoals ik in mijn vorige bericht al schreef (denk ik) Wil ik ze volgend jaar in de volle grond zetten om de stam te verdikken, vandaar ook het idee het doodhout wat er aan zit toch maar weg te halen met de tijd ivm stamdikte.
Ik vond de stekken best wel apart en wil hier ook proberen iets moois van te maken. Maar het is voor mij ook gedeeltelijk een leer traject.

:P Foto 4 zijn niet mijn kinderen dat zijn de neefjes van mijn vriend.
Ik heb 2 meiden en die je op de foto, op de foto ziet zijn 2 jongetjes :silly:

Greetzzz Lady E.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #17991

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
mooi hoofd :P
ik heb afgelopen herfst takjes van de gewone wilg in de grond gestoken,zijn beetje "katapult" model,takken van rond de 2-3 cm dikte,ook ik zat met het probleem dat dikkere takken moeilijker te bereiken zijn,ik ben zelfs nog geen meter 50,en de wilg groeide aan de dreef naast ons huis,dus ik moest ergens op staan,moest dan nog zorgen dat ik met mijn armen over de schutting raakte etc....je kunt er eigenlijk enkel aan als je over de schutting zou kruipen(2 meter) maar me mijne knoken is da nie zo slim...
dus dan maar met wat dunnere takken genoegen genomen.
ik heb ze gewoon buiten in de grond gestoken,vorige week es gekeken en ze krijgen al wortels...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #17992

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De wortels zijn bij 'waterstekken' altijd erg broos. Je zal ze lang moeten laten doorgroeien zodat ze wat bruin worden voor het verpotten naar aarde. Of je kan de stekken nu al in een potje met een korrelig medium (bv Foetsieh-Bah) zetten, en dat geheel in het water onder laten gaan. Zodra de takken groei tonen en je de eerste wortels uit de pot ziet komen, laat je gewoon elke paar dagen wat water uit de ompot, tot de plant alleen nog in substraat staat. Zo voorkom je afbreken van wortels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #17994

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
LB, het is Foetsi Ba. Zonder H. :angry: ;) Vandaag nog een zak schoongespoeld.

BTW, nice skull op de foto!

Mijn advies, wacht tot de gemeente de knotwilgen gaat knotten. Dan een vuistdikke dak meenemen en in stukjes zagen. (30 cm) Die in de grond steken. Doen het perfect. Maar of het ooit bonsai wordt..... Het word in elk geval een mooi haagje met gevlochte takken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren