Onderwerp:

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #18007

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef : De wortels zijn bij 'waterstekken' altijd erg broos. Je zal ze lang moeten laten doorgroeien zodat ze wat bruin worden voor het verpotten naar aarde. Of je kan de stekken nu al in een potje met een korrelig medium (bv Foetsieh-Bah) zetten, en dat geheel in het water onder laten gaan. Zodra de takken groei tonen en je de eerste wortels uit de pot ziet komen, laat je gewoon elke paar dagen wat water uit de ompot, tot de plant alleen nog in substraat staat. Zo voorkom je afbreken van wortels.


Niet mee eens!
De algemene stelregel bij het stekken op water is dat de stek in potgrond gezet moet worden als de worteltjes ca. 3 à 4 mm lang zijn.
Waterwortels zijn n.l. niet of nauwelijks in staat om het plantje uit de potgrond te voeden en zullen er eerst grondwortels aangemaakt moeten worden, hetgeen de stek dan weer de nodige energie kost.
Door een waterstek zo snel mogelijk na de eerste wortelvorming in potgrond te zetten zal de overgang vrij gemakkelijk gaan en zal de benodigde (grond)wortelvorming snel op gang komen. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #18009

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ach zo leuk een treurwilg maar je moet ruimte hebben en een snoeischaar ;)
de wilg op de foto komt van een stek en is anderhalf jaar oud
inmiddels is hij verhuist naar mijn zus die meer ruimte heeft.
Ik ga het straks nog een keer proberen met een knot wilg kijken of ik die een beetje in toom kan houden

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RiaBronkhorst.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #18021

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey iedereen,

dank jullie wel voor al jullie reacties.

@cetinel & davids,
Thx voor de complimenten voor de skull :P.

@davids
Wat je zegt over die knotwilg ga ik misschien ook maar eens proberen misschien niet voor dit jaar maar ga het zeker in mijn achterhoofd houden.

@ Bladgroen
Gaaf boompje zeg :lol:
De ruimte heb ik ook niet vandaar dat ik ga proberen om er een bonsai van te maken. Misschien een onmogelijk iets maar ja hoort ook een beetje bij een onmogelijk persoon hahahaha :silly:.

@ Hank,

Thx voor de uitleg over de lengte van de worteltjes in dit geval.
Dat wist ik namelijk nog niet en was het ook helemaal vergeten te vragen eigenlijk.

Ik heb nu in totaal dus 2 stekken op grond staan en 1 stek in water.
Die in het water staat begint al worteltjes aan te maken.
Heb gisteren eens gekeken en zag al 2 vage puntjes en vanmorgen zag ik dus dat het worteltjes begonnen te worden.
Echt gaaf om te zien hoe snel het gaat bij een treurwilg.

Een 3 maanden geleden heb ik ook een gewoon huiskamerplant (draceana) gestekt en deze begint sinds een aantal weken ook al worteltjes aan te maken.
Weten jullie misschien of dat hetzelfde werkt als de wilg?

En Hank
Nogmaals thx voor de tip over de lengte van de worteltjes.

Greetzz Lady E.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 4 weken geleden #18028

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Niet mee eens!
De algemene stelregel bij het stekken op water is dat de stek in potgrond gezet moet worden als de worteltjes ca. 3 à 4 mm lang zijn.
Waterwortels zijn n.l. niet of nauwelijks in staat om het plantje uit de potgrond te voeden en zullen er eerst grondwortels aangemaakt moeten worden, hetgeen de stek dan weer de nodige energie kost.
Door een waterstek zo snel mogelijk na de eerste wortelvorming in potgrond te zetten zal de overgang vrij gemakkelijk gaan en zal de benodigde (grond)wortelvorming snel op gang komen. ;)


Nadeel is dat je nog steeds met broze wortels aan stekken bezig bent, en een groot risico hebt van afbreken. Zeker het zeer geliefde "aandrukken" van de grond om de stek goed stevig in de grond te zetten leidt tot onnodig afbreken van jonge wortels.

Ik heb zelf goede ervaringen met stekken in het medium terwijl de pot onder water staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn takken op pot :-) (update) 11 jaren 3 weken geleden #18172

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey iedereen,

Heb gisteren of eergisteren weer eens een paar foto's gemaakt van mijn wilgje op water.

De wortels worden echt hard gevormd.
De foto's die ik gisteren heb gemaakt zijn eigenlijk al weer extreem verouderd als je gaat bekijken hoe hij er nu bijstaat.






Greetzzzz Lady E.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LadyErebus.

Mijn takken op pot :-) 11 jaren 3 weken geleden #18184

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Mooi boompje dat je laat zien Bladgroen! :)
Ik heb een paar jaar terug een waterwilgje opgekweekt als bonsai en idd wat je schrijft, hou de snoeischaar maar bij de hand!
Bij waterwilgjes heb je jammergenoeg wel het probleem dat de uiteinden van de scheuten steeds weer omhoog groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

! 11 jaren 3 weken geleden #18186

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef :

Hank schreef : Niet mee eens!
De algemene stelregel bij het stekken op water is dat de stek in potgrond gezet moet worden als de worteltjes ca. 3 à 4 mm lang zijn.
Waterwortels zijn n.l. niet of nauwelijks in staat om het plantje uit de potgrond te voeden en zullen er eerst grondwortels aangemaakt moeten worden, hetgeen de stek dan weer de nodige energie kost.
Door een waterstek zo snel mogelijk na de eerste wortelvorming in potgrond te zetten zal de overgang vrij gemakkelijk gaan en zal de benodigde (grond)wortelvorming snel op gang komen. ;)


Nadeel is dat je nog steeds met broze wortels aan stekken bezig bent, en een groot risico hebt van afbreken. Zeker het zeer geliefde "aandrukken" van de grond om de stek goed stevig in de grond te zetten leidt tot onnodig afbreken van jonge wortels.

Ik heb zelf goede ervaringen met stekken in het medium terwijl de pot onder water staat.


Tja, als je een pas bewortelde stek eventjes lekker stevig gaat aandrukken heb je natuurlijk grote kans dat je de worteltjes afbreekt.
Laagje grond in de pot, bewortelde stek erop zetten en een klein laagje grond erop strooien en heel voorzichtig ietsje aandrukken dan is er niets aan de hand! De worteltjes zetten de stek zelf wel vaster in de pot.
Behandel een pasbeworteld stekje net als een vrouw, gaat het altijd goed! ;)

@Lady E,
De bewortelde stek kun je zoals op de foto's te zien is nu al wel in goede potgrond zetten. Klop over een week de kluit uit de pot en je zult versteld staan hoe de wortels zich hebben ontwikkeld.
Succes ermee i.i.g. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

! 11 jaren 3 weken geleden #18191

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Tja, als je een pas bewortelde stek eventjes lekker stevig gaat aandrukken heb je natuurlijk grote kans dat je de worteltjes afbreekt.
Laagje grond in de pot, bewortelde stek erop zetten en een klein laagje grond erop strooien en heel voorzichtig ietsje aandrukken dan is er niets aan de hand!


Mensen die dat weten, stellen op een forum geen vragen over hoe wilgen te stekken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

! 11 jaren 3 weken geleden #18197

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef :

Hank schreef : Tja, als je een pas bewortelde stek eventjes lekker stevig gaat aandrukken heb je natuurlijk grote kans dat je de worteltjes afbreekt.
Laagje grond in de pot, bewortelde stek erop zetten en een klein laagje grond erop strooien en heel voorzichtig ietsje aandrukken dan is er niets aan de hand!


Mensen die dat weten, stellen op een forum geen vragen over hoe wilgen te stekken..


Zou je denken? Je weet maar nooit! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

! 11 jaren 3 weken geleden #18198

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Zou je denken? Je weet maar nooit! ;)


Ik kom mensen tegen die niet weten dat de beste manier om te zorgen dat je stekken niet lukken, is er even aan te trekken om te kijken of ze geworteld zijn. Te veel mensen hebben geen idee van planten en hoe ze groeien, imho.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren