Onderwerp:

Beginnen met zaad: enkele vraagjes 10 jaren 4 maanden geleden #28368

  • BikerRaf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik ben Raf en ben compleet nieuw in het bonsai-wereldje. Reeds langer had ik interesse hiervoor en was ik me aan het inlezen, maar dit weekend ben ik (onvoorzien) al in het bezit gekomen van enkele zaden om mee te starten. Het lijkt me superleuk om vanaf 0 hiermee te beginnen i.p.v. met een meer ontwikkelde plant.

Van de volgende soorten heb ik nu zaden:

Sequoiadendron giganteum
Ulmus parvifolia
Acer palmatum japonicum
Chaenomeles japonica

Palisander (dus Jacaranda?)
Olea europaea
Punica granatum
Murraya paniculata

Bij de zaden heb ik ook wat info meegekregen (in het Duits). Nu staat er bij enkele soorten bij om de zaden 2 dagen te "Vorquellen". Als mijn vermoeden klopt is dit weken in water. Is dit puur om te zien welke zaden zullen kiemen, of is dit een onontbeerlijke stap om de zaden tot kieming te laten komen?

Verder staat er beschreven dat het aangewezen is om de buiten-soorten (eerste 4) te planten in rijnzand. Heeft er iemand ervaring hiermee? Is dit effectief aangewezen voor deze soorten of kan ik beter direct gebruik maken van de grondmengeling beschreven onder basistechnieken op deze website?

Alvast bedankt bij voorbaat! Ik ben nog maar een beginneling, maar onder het motto "goed begonnen is half gewonnen" wil ik graag direct zo goed mogelijk te werk gaan!

Groet,

Raf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met zaad: enkele vraagjes 10 jaren 4 maanden geleden #28370

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In het kader van "goed begonnen is half gewonnen" zeg ik.. Gooi de zaden opzei, en koop planten. Echt, het zaaien is leuk. Het kweken uit zaad is een heel leuk proces. Maar het is lastig, lage slaagkansen en het duurt vervolgens 3 jaar voordat je überhaupt iets kan met de zaailing. Tussenweg is stekken. Dat duurt ook lang, maar je loop al snel 1 1/2 jaar voor op de zaai-route.

Goed. Dat gezegd hebbende..

- Voorweken doe je om de zaden zich vol te laten zuigen met water. Dus inderdaad. 2 dagen in water leggen. Ik doe dat meestal tussen 2 vellen keukenpapier die nat worden gemaakt. Dan liggen de zaden niet helemaal onder water, maar zijn wel continue vochtig. Maar.. Rome kent vele wegen..

- Rijnzand.. Geen idee waarom ze dat gebruiken. Waarschijnlijk vanwege het lage risico van schimmels. Maar je kan van alles gebruiken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BikerRaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met zaad: enkele vraagjes 10 jaren 4 maanden geleden #28371

  • BikerRaf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tip en je mening leatherback. Ik zou het toch graag proberen ermee. Het gedacht dat ik in de toekomst kan werken met een boom die ik zelf nog geplant heb, fascineert me. Natuurlijk weet ik dat het hiermee een pak langer duurt vooraleer je goed vertrokken bent, als het al lukt. Maar het hoeft niet al te snel te gaan. Ik heb tijd, en ook plaats in de tuin om de planten te laten groeien.

Aangezien deze dan ook nog enkele jaren nodig hebben, kan ik in de tussentijd nog uitkijken naar planten en daar al mee starten. Het een sluit het andere namelijk niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met zaad: enkele vraagjes 10 jaren 4 maanden geleden #28372

  • shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi Bikerraf,

Zaaien is lastig, maar zoals je zelf aangeeft heel leuk om later te kunnen zeggen die ,die heb ik nog zelf gezaaid.
LB geeft al aan dat het geen gemakkelijke weg is en om het slagings percentage te vergroten kun je je inlezen over welke boom welke wensen heeft om goed te groeien.
daarnaast beginnen met plant materiaal in een pot om je te bekwamen in de snoei en water geef techniek,
als dit allemaal goed gaat is de stap naar een vereniging een heel leerzame.

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BikerRaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met zaad: enkele vraagjes 10 jaren 4 maanden geleden #28392

  • BikerRaf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hej Shohin,

Ook jij bedankt voor je advies! Hier ben ik inderdaad mee bezig. Hoewel bonsai iets totaal nieuw is voor mij, heb ik van planten etc. wel wat voorkennis aangezien ik de afgelopen 4 jaar een land-en tuinbouwstudie heb gevolgd.

Groeten,

Raf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts