Onderwerp:

Hoe strikt is de '3 jaar laten groeien regel'? 10 jaren 3 maanden geleden #29431

  • WouterN
  • WouterN's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Sinds ik afgelopen zomer bij de Intratuin een Carmona heb gekocht ben ik me meer en meer in Bonsai gaan verdiepen. Inmiddels heb ik naast het (best slecht vormgegeven) Intratuinboompje ook een 'echte bonsai' van een 'echte bonsaizaak' om voor te zorgen. Dit is een Liguster. Ik heb flink wat gelezen op dit forum en de bijbehorende website. Prachtige bron van informatie.

Als derde projectje heb ik laatst een uitschieter van de Carmona apart gezet. We zijn inmiddels een paar weken verder en hij doet 't nog steeds, dus lijkt me het stekken in ieder geval gelukt.

Nu lees ik echter overal dat nieuwe plantjes eerst minstens een jaar of 3 moet laten groeien voordat je er iets mee kunt. Klinkt logisch. En dat ze dan flink de ruimte moeten hebben qua pot snap ik ook. Maar dan vervolgens is er een 'informatiegat' van ongeveer 3 jaar. Ik wil voorkomen dat m'n stekje net zo'n wirwar aan takken is als z'n donor, dus vroeg ik me af of ik niet moet ingrijpen als ik vind dat er de komende 3 jaar iets de verkeerde kant op groeit. Begint het stijlen echt pas na een paar jaar, of kan ik daarvoor ook al dingen doen om het design te helpen?

Alvast bedankt!

P.S. Het stekje verhuist binnenkort nog naar een grotere pot. :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WouterN.

Hoe strikt is de '3 jaar laten groeien regel'? 10 jaren 3 maanden geleden #29439

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi wouter, en welkom opo het forum.

Je bent lekker bezig zo te lezen!

Laat dat stekje maar lekker in die pot staan tot het zeker twee keer zo groot is. Een te grote pot is ook niet goed.

Wat betreft snoeien en vormen...

Jonge plantje zijn flexibel. Dus een basisvorm kan je al wel aan je plant geven. Om stamverdikking te krijgen, is het belangrijk om zo veel mogeljik groei aan de plant te krijgen. Dit krijg je door zo veel mogelijk blad te laten zitten. Dus weinig snoei. Veel bonsai beginnen hun leven als een enorme plant, welke vervolgens tot een klein stompje wordt terug gehaald. Dan wordt met behulp van nieuwe uitlopers een nieuwe kroon op de stam gebouwd. Het is dus niet noodzakelijk om meteen alles op de juiste plek te krijgen (Zelfs niet wenselijk: De takken worden veel te dik in de meeste gevallen).

Lezen, lezen, wordt lid van een club een workshop.. Dan wordt het steeds iets duidelijker. Een stadaard recept is er niet, vrees isk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe strikt is de '3 jaar laten groeien regel'? 10 jaren 3 maanden geleden #29440

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Uw stek is nogal bleek van kleur. Hoewel hij toch vlak bij de venster blijkt te staan. Geef je ook eens een foto van de moederplant?
Ik denk dat je over 3 jaar nog steeds een te kleine plant hebt om met de echte vormgeving te beginnen. Maar dat moet geen belemmering zijn om door te gaan met dit stekje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Hoe strikt is de '3 jaar laten groeien regel'? 10 jaren 3 maanden geleden #29656

  • WouterN
  • WouterN's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de antwoorden en excuus voor mijn late reactie. Al is het tempo op dit forum volgens mij (net als de ontwikkeling van bonsai) niet zo snel en vluchtig. ;)

Ik zal het stekje voorlopig zo laten staan dan. Het hoeft van mij gelukkig geen grote bonsai te worden, dus dat scheelt hopelijk in het aantal jaren voordat ik iets moois heb. Ik denk dat ik het principe van het 'terughalen van een grote plant' beter snap dankzij jullie reacties. Voorlopig zal ik zoveel mogelijk laten groeien en hooguit een takje iets van richting veranderen.

Er werd gevraagd om een foto van de moederplant. Die heb ik toegevoegd in de bijlage. Het is een Intratuinboompje, dus stel je er niet teveel van voor. ;) Dat de eerdere foto wat bleek lijkt kan ook komen door de bewerking van de foto.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren