Onderwerp:

Koperdraad 10 jaren 3 maanden geleden #29769

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
er waren meer die koperdraad verkochten,
sws ook de lui van bonsai.de (munsterland)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koperdraad 10 jaren 3 maanden geleden #29771

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58

dea schreef : er waren meer die koperdraad verkochten,
sws ook de lui van bonsai.de (munsterland)


Ik heb overal gezocht en nog aan Ramon gevraagd en die wees ook enkel op hun, maar ja het was ook zo druk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koperdraad 10 jaren 3 maanden geleden #29773

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Jeffrey van de pol schreef :

dea schreef : er waren meer die koperdraad verkochten,
sws ook de lui van bonsai.de (munsterland)


Ik heb overal gezocht en nog aan Ramon gevraagd en die wees ook enkel op hun, maar ja het was ook zo druk.


Koperdraad op een rek was inderdaad bij bonsai.de, ook 25 euro per kg. Of dit chinees, japans, turks, zweeds oid is weet ik niet. Mariusz had zijn draad in kunststof bakken beneden. In vergelijk met de draad van bonsai.de zag dit er inderdaad minder " mooi" uit. Er zat bijvoorbeeld allemaal aanslag op en als je ermee bedraad hebt, heb je inderdaad wat donkere vingers. Maar m.i. zegt dit niets over de kwaliteit. Ik heb met 0.7 mm koper in ieder geval geen vervelende ervaring, maar tot dusver is dit mijn enige ervaring dus vergelijk heb ik niet. Ik schroom in ieder geval niet om van Mariusz te bestellen, maar wacht wellicht ook Yannick af..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koperdraad 10 jaren 3 maanden geleden #29774

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Ik begrijp nu eigenlijk dat er beneden ook verkoop stands stonden ik ben daar helemaal niet geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koperdraad 10 jaren 3 maanden geleden #29777

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Ik heb zelf nooit met koperdraad gewerkt in bonsai tenminste, maar weet er wel iets vanaf. De verschillende soorten koper die je kan kopen zijn, even onafhankelijk van landen etc., "annealed" koper en "niet geanneald" koper. In het nederlands heet het "uitgegloeid". Sommige materialen zoals metalen en glas dienen nadat ze in vorm zijn gebracht even in een oven uitgegloeid worden en dan langzaam afgekoeld. Hierdoor verdwijnt de mechanische stress uit een materiaal en wordt dan minder bros en beter buigbaar. Daarnaast is het uitgegloeide materiaal ook beter bestand tegen oxidatie en daardoor ziet dat er vaak beter uit. Niet uitgegloied draad heeft dus die donkere koperoxide laag. (Let op hoor dit is alleen indicatief, als je uitgegloeid draad maar lang genoeg laat liggen wordt het ook donker)

Je kan je voorstellen dat goedkoop koperdraad, en zeker als het dan donker is, die warmtebehandeling niet heeft gehad. Dit kost tijd, warmte (energie) en dus geld.

Een snelle test om te checken of het goed draad is, is door een klein stukje even op en neer te buigen. Als het snel breekt, was het dus niet geanneald.

Groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren