Onderwerp:

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32630

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Van een vriend van me hem ik een aantal kleine boompjes gekregen. Twee kleine eikeboompjes, een esdoorn en een appel. Nu lijkt het mij goed om alle boompjes eerst in de volle grond te zetten. Moet ik er nog iets bijzonders meedoen, bijvoorbeeld op een bepaald moment de boompjes afsnoeien, zodat een klein stukje van de stam nog blijft staan. Zo ja wanneer moet dat?




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32632

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Als je een tuin hebt, zou ik de jonge boompjes in de tuin planten met een platte steen eronder. En vervolgens tot volgend jaar lekker hun gang laten gaan zodat ze wat langer en breder kunnen worden. Gr gio ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32633

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb weinig ruimte in mijn tuin over, maar waarom moet er een platte steen onder? Qua snoeien hoef ik niets te doen? Wordt de stam dan niet veels te hoog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32635

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
En zet je de plantjes rechtsreeks op de (bak)steen of moet er zand tussen de steen en plant komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32636

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Je zou ze anders ook in potten kunnen zetten, maar dan zou ik wel een grotere potje nemen. De werking van een platte steen is dat de wortels niet gelijk kaars recht naar beneden groeien. Dus in dit geval moeten de wortels eerst over de steen groeien voordat ze naar beneden kunnen groeien. Dat oogt straks een stuk beter dan dat je een boom hebt waarbij de wortels alleen maar onder de grond zitten. En voor te lage boompjes moet je niet bang zijn, want aan het eind van dit jaar snoei je je boompjes terug tot net boven de eerste knop of zij tak. En dat herhaal je iedere keer met de nieuwe groei van dat jaar zodat je boompjes dikker kunnen worden en tegelijkertijd tapsheid verkrijgen. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32638

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mijn advies is, zet ze in vijvermandjes, plant ze met vijvermandje en al in de volle grond en laat ze daar gerust tot een jaar of 5 staan om lekker door te groeien en aan te dikken.
je wilt in het begin juist veel groei hebben om verschillende redenen:
dikte groei van de stam en primaire takken (de lage takken sws laten zitten !!!) gezondheid op te doen etc.
Is de dikte van de stam naar wens, pas dan snoei (zaag) je de hoofdstam op de gewenste hoogte af.
Ik zou hem dus niet elk jaar terug snoeien zoals hierboven voorgesteld. Niet dat dat niet kan, maar in mijn ervaring duurt het verdikken dan langer dan wanneer je hem eerst voluit door laat groeien.
Voordeel van de vijvermandjes is, dat wanneer je ze weer uit de grond graaft, dat je dan makkelijk alle wortels die buiten het mandje groeien eraf kunt snoeien.
Wat je wel vrij snel kunt doen, is alvast de hoofdstam bedraden en wat vorm / beweging geven. Anders heb je zo'n kaarsrechte stam. Tenzij je dat wilt uiteraard voor een Chokkan.
De tip van de platte steen doet men, om zo een mooi gespreid wortelgestel te krijgen. Ze groeien dan dus mooi spiraalsgewijs naar buiten ipv recht omlaag. Dit zal je boom later echt ten goede komen, aangezien een mooie bonsai begint met een mooie nebari (oppervlakte wortels)

succes !!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32640

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de verschillende adviezen. Ga ze in ieder geval in de volle grond zetten, zal na verloop van tijd wel wat foto's posten om wat vragen te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32641

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Vergeten te vragen, moet ik in het vijvermandje ook een steen leggen om de gewenste wortelvorming te verkrijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32642

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
De reden waarom ik de boompjes een jaar lang vrij uit wilde laten groeien en dan terug snoeien op de eerste zijtak of knop van de nieuwe groei is. Vanwegen dat je dan minder grote snoei wonden krijgt die sneller dicht groeien. Maar het is natuurlijk maar net wat je wilt en mooi vind. Ik heb hier nog een link voor je als je nog wat meer wilt weten over het groeien van een mooie stam, en welke technieken er allemaal gebruikt kunnen worden om dat doel te bereiken. tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32644

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor het antwoord Gio. Zo te lezen is voor elk van de adviezen wel iets te zeggen. Volgens mij is de onderste foto de appelboom. Dus als ik deze in de volle grond zou zetten direct op een baksteen, dan zou ik de linkertak moeten laten zitten en de andere moeten wegsnoeien in de winter (volgens mij is de linker namelijk de eerste tak). Moet de linkertak dan ook terug worden gesnoeid? Kan ik de boom direct op een baksteen plaatsen, of moet het perse een stoeptegel zijn? Tijdens de groei ga ik wel proberen om de stam enigszins te vormen, buigen. Nu maar hopen dat de eikebomen ook zijtakken gaan vormen, waarboven ik de stam weg kan snoeien. Sorry voor al deze vragen, maar voor mij is dit het eerste jaar dat ik aan bonsai begin dus ben best wel onzeker over wat te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren