Onderwerp:

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32649

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Het liefst een stoep tegel of iets van dezelfde afmeeting, zoals bijvoorbeeld een deksel van een emmer weetje wel. Als je dat hebt neem je een pot die iets breder is dan de steen op deksel of wat je dan ook hebt op dat moment. Dan gooi je je pot 3 kwart vol met een mengsel van potgrond en split grind. De split grind die ik gebruik is 4-8 mm, ik meng dit in gelijke delen door mekaar en vul hiermee mijn potten en potjes. Als het goed is ken je die grind gewoon in iedere tuincentra krijgen, en anders moet je eventjes op internet kijken of je het ergens kan bestellen als het nodig is. Dus voor nu zou ik het gewoon bij de basis houden en de boompjes in leven houden door gewoon water te geven wanneer het nodig is. Onthou wel dat je je boompjes nooit volledig moet laten uitdrogen dus hou dat vooral altijd goed in de gaten. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32650

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nu ga ik toch even reageren..

- Het idee van een ondoorlatende laag onder de plant is puur om de wortelaanzet horizontaal te krigjen, en de wortels opzij weg te laten lopen. Hiervoor is een plaatje van 15cm doorsnede al ruim voldoende als je met het soort planten bezig bent wat hier getoond wordt. Alleen als je je plant tot 10+cm stamdikte laat groeien is meer nodig

- Het mengen van grind met portgrond levert niets op. Grind zijn gewoon harde kogeltjes, en leveren geen enkele nuttige bijdrage aan het mengsel. Potgrond verstopt alle porien die het grind zou kunnen leveren: Dit mengels kan net zo lang nat blijven als pure potgrond. ALS je het in een pot doet kan je veel beter een open grondmengsel gebruiken. Overigens: Als je maximale groei wilt houden, als je elke 6-12 maanden de plant in een grotere pot moeten zetten: Meteen een klein plantje in een speciekuip zetten levert meer problemen dan groei op. Ideel is het om de plant zodra de hele pot beworteld is, in een pot van een maat groter te zetten. Maar een jaar of 3-5 in de volle grond gaat de beste verdikking geven.

Zoals Dea al zei: Alleen een boel bovengrondse madda gaat je een dikke stam opleveren. Je kan beter de plant eeen jaar of 2, 3 ongelimiteerd laten groeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman, EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32652

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Wat is een "bovengrondse madda"? Ga denk ik gewoon alle adviezen opvolgen en kijken wat er gebeurd. Zal een aantal planten ongemoeid laten en andere zal ik in een grote pot zetten en ieder jaar terugsnoeien tot boven de eerste tak. Dus zal ook een vijvermandje aanschaffen zodra ik de plantjes heb. Haal ze volgende week op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32654

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bovengrondse madda is een tikfout voor bovengrondse massa :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32655

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Tja toen ik op toevoegen drukte had ik het ook in de gaten. Kwam net van mijn werk en dacht antwoord ff snel. Dacht misschien heb je een mooie nieuwe japanse bonsai term bedacht :P

Alle gekheid op een stokje. Probeer alle kweekvarianten uit. Als ik de stam na een paar jaar afzaag, loop ik dan niet het risico dat er niet genoeg (zij)takken aan de stam zitten? Nu maar hopen dat de boom veel madda krijgt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32656

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
afhankelijk vd soort, maar zal wss uitlopen onder, op of rond de zaagwond.
desnoods kun je altijd nog takken enten op de gewenste plek(ken).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32657

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Dea, krijg je ook een mooie wortelvoet door het plaatsen van de plant in een vijvermandje? Of moet ik daarvoor nog speciale dingen doen. Enten, het klinkt voor een beginners als mij erg spannend. Gelukkig heb ik nog een paar jaar voor de boom zover is. Kan ik mezelf goed inlezen. Erg leuk dat mensen zo meedenken op dit forum!!!! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32658

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Edwin,
Ik gebruik een tegel alleen wanneer ik bomen echt in de volle grond plaats, dus zonder mandje of potje.
Maar zoals gezegd, zet ik de meeste bomen eerst in vijvermandjes en plaats ze dan eventueel met vijvermand en al in de volle grond. Als ik ze in het vijvermandje zet, dan zorg ik er gewoon voor dat ik de wortels zo vlak (horizontaal) mogelijk plaats, mooi gespreid alle richtingen uit, dus verder geen tegel eronder ofzo.
Dan zet ik het boompje vast met sate prikker (of iets in die richting) zodat de boom goed stevig staat. (gewoon 3 sate prikkers door de gaten in het vijvermandje drukken, bovenop de wortels)en vul de rest aan met goed drainerend grondmengsel.
wat ik tevens handig aan vijvermandjes vind, is dat je bij het uitgraven, makkelijk alles wat nu buiten het vijvermandje groeit, eraf snoeit zonder dat je daarbij de boom uit het mandje hoeft te halen.
Daarnaast kun je watergeven en voeden wat je wilt, het overtollige vloeit er makkelijk weer uit door de open structuur van vijvermandjes.
Mocht je ze niet weer in de volle grond willen zetten, maar enige groei is nog wel gewenst, dan zet ik het vijvermandje in een andere vijvermand die een slag groter is.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman, EdwinKappers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32659

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Hele kleine aanvulling, in het vijvermandjes zal, zeker als lekker bemest wordt met organische mest op de grond, de nebari verbeteren door het voortdurende snoeien van de wortels als die buiten het mandje groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eikeboompjes, acer en appelboom 9 jaren 11 maanden geleden #32662

  • EdwinKappers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Dea,
Bedankt voor de duidelijke foto's en uitleg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts