Onderwerp:

van boom naar bonsai tips gevraagd! 9 jaren 8 maanden geleden #34568

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Oke, ik merkte ineens een 3 meter hoge (huis-tuin-enkeuken)acer op in mijn achtertuin. Die moest er uit, want ik wil daar geen boom. Maarrr, mss wel geschikt als oefenmateriaal, aangezien acers makkelijke bomen zijn.
Een korte omschrijving (foto's heb ik nog niet)
De stam is ongeveer 3 cm dik, de wortelvoet is redelijk, aan alle kanten ontspringen redelijk dikke wortels met daartussendoor heel veel haarwortels. Takken laag op de stam had ie niet, die begonnen pas 1 meter boven de grond natuurlijk.
Ik heb er al wat aan gedaan, namelijk de bovenkant eraf en de dikke wortels inkorten zodat ie in een grote pot past. Dit was een paar dagen geleden en er zitten nu al weer knopjes op de stam, dus das mooi.
Wat ik me afvroeg, ik heb de bovenkant natuurlijk eraf gezaagd. Met een schuine zaagsnede. Dit geeft een grote wond natuurlijk, deze is onbehandeld. Ik dacht zelf schuin omdat dat mooier weg te werken is straks, maar recht afzagen is mss ook iets voor te zeggen. Dus daarover graag tips!
Als ik in de gelegenheid ben maak ik wel een fotootje. Alvast bedankt voor advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

van boom naar bonsai tips gevraagd! 9 jaren 8 maanden geleden #34570

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb daar ooit een stuk over geschreven voor bonsaiempire. Kan het op de site niet terug vinden. Mijn engelse variant vind je hier: www.growingbonsai.net/grow-and-cut/

Let wel: haarwortels kan je niet zien, die zijn veel kleiner dan de fijne wortels waar jij op doelt.

Bekjik even of je acer wel geschikt is voor bonsai. Als je de soort hebt die ik denk, dan heeft die eigenlijk te groot blad en vooral te lange bladstelen om bruikbaar te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

van boom naar bonsai tips gevraagd! 9 jaren 8 maanden geleden #34575

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Fijn artikel! Dankjewel voor de link. Dus beter recht afzagen. Hoeveel tijd zit er tussen die 3x afzagen, elke keer een jaar? Mss nog wel langer?
Het is inderdaad geen mooie soort voor een bonsai, maar wel fijn oefen materiaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

van boom naar bonsai tips gevraagd! 9 jaren 8 maanden geleden #34577

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Nu vraag ik me af.

Afzagen in late na jaar/winter is mij duidelijk. Maar is het nu ook verstandig om een dergelijk project ook elk vroege voorjaar voor het open gaan van de knoppen te verpotten, om zo een goede nebari te creeeren?

Ik kan me voorstellen dat 2 zware ingrepen in een seizoen de boom een flinke klap geven, aan de andere kant twijfel ik, omdat beide ingrepen in de meest ideale tijd van het jaar vallen en dus nauwelijks eronder zouden moeten lijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts