Onderwerp:

ph waarde?!?! 9 jaren 2 maanden geleden #36937

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik zit me de laatste tijd een beetje te verdiepen in ph waardes van verschillende grondmengsels.
Wat denken jullie hierover?
Opper even wat hersenspinselsvraagjes van mijzelf.

- Stagneert het de groei van planten.
- Bij een te hoge of extreem lage ph, hoelang kan een boom daartegen.
- Wat doet wat, b.v. kattenbak korrels, schelpen, metselzand, cocopeat, zeoliet, schors etc etc in samenwerking met mest. buffert dat ph of is dat juist goed of slecht.
- Houden jullie rekening met het stadium van de boom, b.v. net uitgegraven bomen eerst aan de praat krijgen in welk mengsel dan ook. Of meteen in mengsel wat bij de boom past. b.v. kanuma (of turf) bij azalea of jeneverbes.
- Vind dit wel leuke materie om te weten en denk er voordeel mee te behalen. Of slaan mijn hersens op hol!
- Ontgiften/nutraliseren met houtskool.

Veel is te vinden op internet, veel tegenstrijdigheden vind ik vooral. Ik begrijp dat grondmengsels voor iedereen persoonlijk zijn (uren discussies gelezen, zelfs in het Duits) maar let men daarbij op ph?

Zijn er wetenschappelijke artikels puur en alleen over bomen in pot?
(doorlinken naar persoonlijke voorkeuren van mensen aan de andere kant van de wereld aub niet, want die heb ik waarschijnlijk al gelezen)

Gr Willie

P.s. Nieuwe categorie, Experts uitgedaagd een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ph waarde?!?! 9 jaren 2 maanden geleden #36942

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen.. PH is gewoon een meetwaarde, welke aangeeft hoeveel waterstofatomen afgegeven kunnen worden. het is een heel lastig fenomeen om te meten. Zeker in grond is het eigenlijk niet vast te stellen. (Dit omdat je het alleen in een oplossing kan meten, maar puur en alleen het 'oplossen van grond in water' verandert de PH. Dus dat om te beginnen: Je kan PH niet echt vast stellen.

Wat veel belangrijker is: De PH (Of zuurgraad) van de bodem bepaalt welke metaalionen, en N, P, K complexen in oplossing kunnen gaan, hoe snel ze door bodem kunnen bewegen, en hoe makkelijk ze door wortels opgenomen kunnen worden.

persoonlijk doe ik er niets mee. Ik hou in de gaten dat er geen kalkopbouw in mijn potten plaatsvindt. Dit hangt nl samen met hogere PH waarden dan je wilt. Kalkopbouw krijg je door zogenaamd hard water, wat verdampt/opgenomen wordt, waarbij de kalk in de bodem achter blijft. Te lage PH waarden krijg je eigenlijk nooit: Verzuring van de bodem vind plaats onder invloed van afbraak van organisch materiaal. En dat proberen we sowieso al te vermijden. Daarbij komt dat de meeste (!) natuurlijke standplaatsen eerder verzuren dan verkalken, waardoor de meeste planten aangepast zijn op zure grond, ipv op basische grond

Google scholar geeft 44.000 wetenschappelijke artikelen op de zoektermen "soil PH and potted plant roots "
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillievanAchteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ph waarde?!?! 9 jaren 2 maanden geleden #36948

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Het ph verhaal ken ik, heb zo'n ding met vissen erin en een testkit erbij. Merk daarbij wel verschil in groei bij verschillende ph waardes. Maar das een ander forum.

Je zegt dat de ph niet te meten/vast te stellen is. Volgens mij kan dat wel.

Google scholar, ah. Dat ik dat niet eerder heb gevonden, maar 40.000 berichten. Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ph waarde?!?! 9 jaren 2 maanden geleden #36951

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

WillievanAchteren schreef : Je zegt dat de ph niet te meten/vast te stellen is. Volgens mij kan dat wel.


Nee, lees nog een keer wat ik schrijf. Ik zeg dat het lastig vast te stellen is. Maar met een huis tuin en keukensetje voor je aquarium is het niet vast te stellen. Dit geldt overigens ook voor beschikbare N, P in de bodem. En hier mag je me op vertrouwen. Ik heb een redelijk aantal jaar in een bodemkundig lab rondgelopen voor mijn onderzoek in mijn 'vorige carriere'.

Voor je het vraagt/mocht het je intereseren, hier iets uit mijn vorige leven aan bodems, een artikel waarin ik tracht de chemische samenstelling van bomen in Kruger park te verklaren aan de hand van brand, begrazing en bodemeigenschappen. www.wageningenur.nl/en/Publication-detai...ion-way-333439363938

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ph waarde?!?! 9 jaren 2 maanden geleden #36954

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
oke, geloof je wel hoor en idd met een aquatestkitje lukt het niet. (geprobeerd) Op stikkie forum meten ze het wel en zijn er een aantal die hun ph in pot regelen (al gaat dit natuurlijk over sneller groeiende planten en hogere temperaturen)
Was ook meer de bedoeling om een zo ideaal mogelijke leefomgeving te creeren met grondmengsels die voorhanden zijn.
Ik hou het maar gewoon op bims en akadama.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts