Onderwerp:

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38204

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Om Lady haar draadje niet te gappen toch maar een eigen aangemaakt. Een dikke drie weken geleden heb ik een stel takken van de wilg (soort onbekend) afgejast, en op water gezet. Nou kregen die dingen al vrij rap wortels, dus zijn ze de grond ingegaan.
De ene staat op cacaodoppen met substraat en potgrond met onderin kleikorrels, en de andere op substraat en potgrond, met onderin kleikorrels.
Nou hebben mijn experimenten uitgewezen dat die cacaodoppen de pan uitschimmelen. Vraag is: is dat slecht voor een wilg?

Andere vraag: hebben jullie ideeën mbt tot de vorming van de wilgjes?
Ze zijn nog klein en het zijn nog geen bonsai en ze blijven nog wel een poosje zo staan, maar het is leuk om er alvast over te dromen.

Alle ideeën zijn welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38205

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
waarom zet je die in cacaodoppen en niet in grond??cacaodoppen dienen toch als mulch?
ik heb geen idee of die schimmel kwaad kan,lijkt me wel eigenlijk...je stekjes moeten aanslaan,gaat moeilijk als er schimmel op zit denk ik...
ik had gewoon een paar wilgetakken in de grond in de tuin gestoken,later uitgegraven en in een bak geplant in gewone tuinaarde
najaar daaruit en in dezelfde bak herplant in potgrond,daar staan ze nog steeds in..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38207

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Ik had die cacaodoppen als extra organisch materiaal in m'n grondmengsel gestopt, maar ik had daarna het experiment pas gedaan..
De stekjes lopen al gigantisch uit, juist vooral die op cacaodoppen, en er is gelukkig geen schimmel te zien, maar de vraag is gewoon voor het geval dat.
Anders moet ik hem straks weer gaan verpotten en dat zal ie niet geinig vinden..
Hoe lang heb je je takken laten staan tot je ze uitgegraven hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38208

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Overal zit schimmel. De ene schimmel is de andere niet en de meeste schimmels zijn best wel gespecializeerd (Levend of dood materiaal en bepaalde soorten / groepen). Is dus lastig zeggen of deze schimmel kwaad kan. De groei van de planten doet vermoeden dat het prima zal gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38211

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Ik heb de takken in het najaar in de grond gestoken en voorjaar er weer uitgehaald...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38213

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Thanks Jelle, dan maak ik me daar niet zoveel zorgen meer om, kijken of ik nu die doppen ook door de rest ga mengen.

Fatma, da's best wel een korte tijd (langer dan ik gehoopt had though :lol: ), hadden ze al veel wortels toen je ze eruit viste?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38219

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
goh...ze hadden redelijk wat wortels ja,maar kheb ze der nie uitgehaald omdat ze "al"wortels hadden maar omdat ze in de weg zaten,wortelvorming zal wel stuk sneller geweest zijn....
mijn bedoeling met de wilgen is momenteel om te zien of het me lukt een mooie wortelvoet te kweken...bovengronds is dus van minder belang,vandaar dus ook weer in een baak:vlakker groeiende wortels...
maar als er plek vrijkomt gaan ze toch weer in vollegrond,met een platte steen eronder.....vollegrond is veeeel makkelijker heb ik ondervonden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38221

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Haha okay, thanks!
Een manier om relatief snel een goeie wortelvoet te vormen is om een dikke zijgaande nebari te kweken, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38223

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
eu,bij mijn weten is een nebari de wortelvoet??
ik denk dat je verwart met verdikken van de stam??door middel van een offertak?
een mooie wortelvoet(voor zover ik tot nu toe iets bijgeleerd heb)probeer ik te bereiken door regelmatig de plant uit te graven,en de wortels te snoeien en mooi rond uit te spreiden voor ik ze herplant.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wilgen 9 jaren 1 maand geleden #38225

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Centinel: Je snoeit wel de wortels aan de onderkant weg toch? Dan stimuleer je de groei zijdelings nog meer.

Bij het snoeien moet je ook rekening houden met eventueel kruisende wortels: Die kunnen weg (Zelf kijken welke het beste opast bij de kluit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts