Onderwerp:

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38610

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Hoi hoi,
Ik heb hier een bomsai staan, ulmus parvifolia, met redelijk wat potentie. Alleen heeft hij een heel lelijk dun stuk precies boven de nebari. Ik heb dit al een tijdje proberen weg te krijgen, en weet ook wel hoe, maar ik krijg alleen geen takken onderin op de stam waar de verdunning zit. Weet iemand hoe ik de groei precies op dat punt kan stimuleren om groei te verkrijgen en de lelijke verdunning weg kan krijgen.
Gr. Teye

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38612

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Takken enten.
Of anders de stam boven de verdunning marcoteren.
Heb je foto's ter illustratie en verduidelijking ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38629

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Marcotteren is eigenlijk een best goede optie, maar krijgt ie dan niet het loof heel snel bij de stam, of is dat geen probleem? Enten is ook wel een optie maar ben bang dat als ik dat doe ik heel de boom vol met gaatjes heb :oops: . Hier is in ieder geval een foto van de verdunning.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Teye01. Reden: Foto deed het niet

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38633

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Je kan de wortels blootleggen en de groei ervan stimuleren dan valt de verdunning misschien niet zo op want zo erg vind ik het ook niet.

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38635

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, zo erg ziet dit er niet uit. Foto vd hele boom?
Marcoteren doe je om wortels te krijgen, niet loof. Ik begrijp je vraag dus niet zo goed....
Ook zou ik de wortels mos vrij houden. Zo blijft het te nat en gaat het uiteindelijk rotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38639

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89

dea schreef : Marcoteren doe je om wortels te krijgen, niet loof. Ik begrijp je vraag dus niet zo goed....


Ik bedoelde dat als ik hem marcotter dat dan de stam kleiner wordt, omdat er hoger opmde stam wortels worden gevormd. Maar als de stam korter wordt dan krijg ik mijn loof dicht bij de dan nieuw gevormde wortels. :)
Ik zie nu dat er eerder een verdikking dan een verdunning inzit :oops: . Ik had hem al een paar weken geleden willen wegwerken, maar dat is zoals je ziet (de droge plekken), niet goed uitgepakt.
Dit is een foto van de hele boom. Er moet nog veel gebeuren, dat weet ik. De vertakking moet overal beter, en de pot is not done. Maar zo is hoe ik hem won bij de vereniging avond (op de droge plekken na).
De tweede foto is hor ik hem wil. Het zwarte moet een holle stam worden zodat die drooge plekken weg worden gewerkt. En het loof wat ik (zo mooi :whistle: ) heb ge-edit spreekt voor zich. Ik hoop dat jullie dit een goede toekomst verwachting vinden. Ff terug naar hoe ik dan de verdunning/verdikking weg kan werken. Zou ik die ook met mijn holle stam mee kunnen nemen, als ik die toch wil gaan maken? Het is een lang tijd project maar het is wel een van mijn eerste boompjes dus wil er wel wat proberen er van te maken.
Gr. Teye

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38651

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik zie geen reden om bij deze loofboom een 'holle' stam te maken. Voor zover ik kan zien zijn er geen rotte delen zonder levende schors op de stam. Enkel wat snoeiplekken die zullen dichtgroeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38659

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Nee nee, daar heb je ook gelijk in. Maar op de grotere snoeiwond zit iets van schimmel. Ook vind ik een holle stam gewoon mooi. Ik zal het nu ook nog niet doen maar, als ik het doe, over een paar jaar als alles goed is hersteld en een goede vertakking heeft en goed gezond is. Ik wil niet mijn boompje overbelasten. Wat ik ook zei is ook een vele jaren project, met het achterhoofd dat het misschien niets zal worden. Maar ik ben een beetje ongeduldig (goede eigenschap bij bonsai :whistle: ) en dacht dat die snoeiwonden nooit meer dicht zouden groeien :pinch: , gewoon omdat het nu al een week of anderhalf als zo staat :lol: . Ik weet dat het dichtgroeien tijd nodig heeft, maar dan duurt het te lang voor mij. Ookal weet ik dat het wal na een paar maanden of jaren dicht zal groeien.
Gr. Teye

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Groei laag 9 jaren 1 week geleden #38665

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een boom is geen mens/dier. Waar bij ons wonden binnen weken dichtgroeien, is het bij bomen anders. Daar moet het levende weefsel zijdelings over de wond groeien. En dat kost -zoals je al opmerkt- jaren.

Tsja.. Geduld is noodzakelijk bij bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts