Onderwerp:

Es 8 jaren 1 maand geleden #46548

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
Ik heb in mijn tuin veel "last" van Essen die spontaan overal beginnen te groeien. Meestal haal ik dit gelijk weg (ik heb altijd geleerd dat leuke dingen die spontaan ergens in je tuin groeien, je gelijk moet weghalen, want voor je het weet staat de hele tuin ermee vol) maar nu kwam ik er 1 tegen die ik blijkbaar eerder niet heb gezien.
Dit is een stek met stamdikte onder 11 mm, en een 80 cm hoog. Nu heb ik eigenlijk twee vragen;

Is een Es geschikt voor bonsai, of is dit een kansloze missie?

en de tweede vraag is; Ik zit hier op dit forum al een tijdje mee te lezen, om wat kennis op te doen. Ik heb begrepen, dat dit soort stekken, je beter in de volle grond kan laten staan om de stam dikker te laten worden. Dat kan ik dus ook doen, want hij staat mij verder niet in de weg, maar is het slim om hem dan al op een bepaalde hoogte af te snoeien? En wat is die hoogte dan?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46550

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
De gewone Es of Acer pseudoplatanus (als het deze is) is niet erg geschikt voor bonsai vrees ik daar hij graag grote internoden aanhoud en van blad nogal groot is.
Misschien kun je door middel van terugsnoei even kijken hoe hij reageert, deze staat er toch gratis ;) en zo zie je later nog wel of er iets is mee aan te vangen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46551

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef : De gewone Es of Acer pseudoplatanus (als het deze is) is niet erg geschikt voor bonsai vrees ik daar hij graag grote internoden aanhoud en van blad nogal groot is.
Misschien kun je door middel van terugsnoei even kijken hoe hij reageert, deze staat er toch gratis ;) en zo zie je later nog wel of er iets is mee aan te vangen.


Om verwarring te voorkomen: je hebt esdoorn= acer en es=fraxinus. Waar hebben we het hier over?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46552

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef :

DavidRoussel schreef : De gewone Es of Acer pseudoplatanus (als het deze is) is niet erg geschikt voor bonsai vrees ik daar hij graag grote internoden aanhoud en van blad nogal groot is.
Misschien kun je door middel van terugsnoei even kijken hoe hij reageert, deze staat er toch gratis ;) en zo zie je later nog wel of er iets is mee aan te vangen.


Om verwarring te voorkomen: je hebt esdoorn= acer en es=fraxinus. Waar hebben we het hier over?

Precies! Ik zat ook al te zoeken en ik ik was in de veronderstelling dat hij een Es en niet esdoorn bedoelde ...


als in Fraxinus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46553

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Fredb schreef : Nu heb ik eigenlijk twee vragen;

Is een Es geschikt voor bonsai, of is dit een kansloze missie?


Het kan! Ter illustratie:

walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2014/06/ash-2.html

Maar dan leg je dat de lat gelijk redelijk hoog :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46554

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
:blush: een "gewone Es" Zoals hier de hele berm er mee vol staat B)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46555

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Dit is een fraxinus. Kan wel als bonsai, maar heeft wel grote (samengestelde) bladeren, lange internoden en dergelijke.
Gratis is altijd mooi, en je kan er altijd nog een bosje van maken ofzo. Ben er nu ook mee aan het spelen. Best leuk materiaal, en goed te buigen ook.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46556

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43

Tom81 schreef :

Fredb schreef : Nu heb ik eigenlijk twee vragen;

Is een Es geschikt voor bonsai, of is dit een kansloze missie?


Het kan! Ter illustratie:

walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2014/06/ash-2.html

Maar dan leg je dat de lat gelijk redelijk hoog :)


Presies; die zocht ik! Dat gaat mij wel lukken, dat ziet er niet zo heel moeilijk uit :woohoo:

:blush: :S :S :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46557

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
Het moet wel sterk spul zijn, anders zal het hier niet overal groeien :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46558

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Fredb schreef : Ik heb in mijn tuin veel "last" van Essen die spontaan overal beginnen te groeien. Meestal haal ik dit gelijk weg (ik heb altijd geleerd dat leuke dingen die spontaan ergens in je tuin groeien, je gelijk moet weghalen, want voor je het weet staat de hele tuin ermee vol) maar nu kwam ik er 1 tegen die ik blijkbaar eerder niet heb gezien.
Dit is een stek met stamdikte onder 11 mm, en een 80 cm hoog. Nu heb ik eigenlijk twee vragen;

Is een Es geschikt voor bonsai, of is dit een kansloze missie?

en de tweede vraag is; Ik zit hier op dit forum al een tijdje mee te lezen, om wat kennis op te doen. Ik heb begrepen, dat dit soort stekken, je beter in de volle grond kan laten staan om de stam dikker te laten worden. Dat kan ik dus ook doen, want hij staat mij verder niet in de weg, maar is het slim om hem dan al op een bepaalde hoogte af te snoeien? En wat is die hoogte dan?


Wat de tweede vraag betreft: Dat hangt ervanaf wat je ermee wilt. Wil je een mame? Lekker kort afknippen dan. Wil je een grote dikke boom? Dan zou ik hem nog een poosje laten groeien.

Hier in de NOP staan ze ook overal in de berm. Vaak staan er tussen de bomen ook nog wel kleinere zaailingen, en soms zit daar nog wel een dikke basis onder. Heb er hier gisteren ook eentje gevonden, alleen dat opgraven lukt bij deze voor de meter niet haha.
Wat ik zie dat ze hier in de berm doen is vooral omhoog schieten, zonder zijtakken aan te maken, net zoals die je daar hebt. Zijtakken maken komt later pas, maar aan die kleine zwarte knopjes aan de zijkant te zien is jouwe daar al wel bijna aan toe
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren