Onderwerp:

Es 8 jaren 1 maand geleden #46575

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi luitjes meng me er even in.Ik wil niet negatief zijn maar..als landschaps werker kom ik deze boom heel veel tegen.Ze worden vooral in bermen ,langs wegen etc gebruikt en zo om de 3 a 4 jaar weer kort gezet.Ik kom dus rergelmatig stammen tegen van wel 15 jaar oud.Volgens mij wordt het een punt als je besluit een flinke stam te isoleren en uit te graven.Lijkt mij bijna onmogelijk omdat deze boom niet vaak autonoom en op zichzelf staat. Ook vraag ik mij af waar en hoe de nieuwe takken zullen groeien uit de stam.In mijn werk is dit onkruid en veel sukses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46576

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

hercules schreef : Hoi luitjes meng me er even in.Ik wil niet negatief zijn maar..als landschaps werker kom ik deze boom heel veel tegen.Ze worden vooral in bermen ,langs wegen etc gebruikt en zo om de 3 a 4 jaar weer kort gezet.Ik kom dus rergelmatig stammen tegen van wel 15 jaar oud.Volgens mij wordt het een punt als je besluit een flinke stam te isoleren en uit te graven.Lijkt mij bijna onmogelijk omdat deze boom niet vaak autonoom en op zichzelf staat. Ook vraag ik mij af waar en hoe de nieuwe takken zullen groeien uit de stam.In mijn werk is dit onkruid en veel sukses


gelukkig gaat het hier om zaailingen die wel makkelijk te verwijderen zijn en grotere stammen uit de grond krijgen is altijd een flinke klus dit heb ik ervaren met een 15-30 jarige hibiscus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46577

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Het is inderdaad een es, zware overstaande knoppen. er zijn diverse ondersoorten van de Es, maar waarschijnlijk is dit gewoon Fraxinus excelsior. Overigens geen onkruid, maar een prima boomvormer, uitgroeiend tot zeer zware bomen. Ze zijn ook prima voor bonsai te gebruiken, omdat ze sterk zijn en snel groeien, en bovendien inheems dus geschikt voor ons natte klimaat. Ik heb vele mooie voorbeelden op internet gevonden, punt is wel dat ze grote samengestelde (geveerd) blad hebben. Maar er is prima aan bladverkleining te werken lees ik in de literatuur. Ze gaan als jongeling wel steil omhoog, dus daar moet je direct aan werken. De jouwe is nu wel erg dun en rechtopgaand. Misschien is het een idee om verder te zoeken naar een wat meer door de natuur of mensenhanden gevormd exemplaar, gesnoeid, afgevreten oid.
Zelf ben ik nu bezig met een vrij oud exemplaar dat ruim 10 jaar geleden een verhuizing in een plantencontainer (als spontane bijgroei) heeft meegemaakt, en daarna bij mij in de tuin een vergeten bestaan leidde. Wel al eens in het verleden teruggesnoeid met het idee er nog eens iets mee te doen. Nu ik de bonsai hobby weer heb opgepakt, heb ik 'm 2 weken terug uit de container gegraven, teruggesnoeid en verpot. Hij heeft in de tussentijd een mooie dikke tweestam ontwikkeld. En nu wacht ik op uitloop op de stam. Dat kan prima, want zoals gezegd Es: is zeer sterk en verjongt gemakkelijk. Ik zal morgen wel een paar foto's posten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46578

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
IK bedoelde zwarte overstaande knoppen, maar zwaar zijn ze ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46593

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Op eBay worden ook wel enigszins gevorderde essen aangeboden...


www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid...seed+-seeds&_sacat=0


Heeft alvast wat meer om het lijf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46596

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Vooral die kleinbladerige essen zijn interessant voor bonsai volgens mij. Jerry Norbury heeft een aantal hele mooie Chinese essen staan (fraxinus chinensis), hij zegt dat de Chinese es ondergewaardeerd is als bonsaimateriaal, dus dat zal ook wel mooi spul zijn.
Had hier van het begin van de winter een hele mooie es in de berm gevonden, dikker dan m'n pols, twee meter hoog. Wilde hem in het weekend uit gaan graven, fiets ik er die donderdagochtend langs, alles omgemaaid...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46624

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
Dat is pech hebben.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik zal hem op een 15 cm afsnoeien, en volgend jaar weer eens kijken wat het word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46628

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Komt de basis van je boom 's zomers in de begroeiing van de naburige planten te staan? Dan moet je niet op veel takken laag bij de grond te rekenen.
Es maakt vlug zware wortels. Misschien is het goed hem uit te graven en bij het terugplanten de wortels al wat bij te sturen.

Van de twee opgaande scheuten na het snoeien kan je best één verwijderen, anders krijg je twee takken die eerst wat van de stam weggroeien en pas dan omhoog groeien. Ooit moet er toch een weg en je blijft met de kromming (en een grotere wonde) zitten. Als je slechts één tak laat doorgroeien krijg je een meer natuurlijk verloop. Voor zover ik het ooit hoorde komt dat door de sapstroom die de gemakkelijkste weg zoekt en de bocht onderaan aanvult. (Vergelijkbaar met de kronkelwilg: hoe dikker de takken worden hoe minder ze golven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46634

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
Dat is wel een goeie! Dus ga ik hem toch maar verpoten. Ergens op een ander rustig plekje in de tuin. Anders blijft ie natuurlijk boven die planten uit willen komen.

Ik had nog de gedachte hem op een rots in te graven, maar de lat maar niet gelijk te hoog leggen :blush:

En komen er later onder ook nog weer nieuwe uitlopers aan de stam, of moet je die gelijk van onder opbouwen? Ik kan me voorstellen dat er alleen maar bovenop nieuwe uitlopers komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Es 8 jaren 1 maand geleden #46643

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

MaartenPan schreef : Wilde hem in het weekend uit gaan graven, fiets ik er die donderdagochtend langs, alles omgemaaid...


So ik toch even met een harkje langs gaan en kijken hoe veell stam er tussen wortel en zaagsnede over is. Je zou best wel de basis kunnen hebben vor een mooie boom. Dan dit voorjaar op 1 takje na, alle uitlopers weghalen en laten schieten. Dan in de late zomer de wortels op 20cm van de stam doorsteken, en de uitgeschoten tak van dan 2m hoog terug snoeien. En in Feb/Mrt 21p17 uitgraven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts