Onderwerp:

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54291

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Dit boompje kwam ik dus vandaag tegen bij een tuin centrum.
Hier van wil ik proberen mijn eerste echte bonsai te vormen. (In de loop der jaren)
Ik ben op zoek naar wat hulp.
Wat ik al heb gedaan is de boom met kluit en al uit de pot gehaald en hem vervolgens in een grotere pot gezet, die ik vervolgens wat heb aan gevult met wat extra grond.

Nu had ik de volgende vragen.

Dit zag ik op een website staan. "Indien u een Bonsai Acer koopt bij een tuincentrum let er dan goed op dat hij zo min mogelijk verticaal groeiende penwortels heeft."
Aangezien het mij onverstandig leek om aan de kluit te gaan prutsen in deze tijd van het jaar heb ik dit dus niet kunnen controleren, heb ik hier goed aangedaan?

En mij volgende vraag is, moet ik de plant eerst even met rust laten of zou het verstandig zijn om alvast wat te gaan snoeien? Aangezien er toch wel vrij lange takken aan zitten?

Groetjes Ed.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54293

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze plant is te jong om nu al takken te gaan trainen. Wat je in het voorjaar zou kunnen doen is de plant uit de pot halen, en de wortels inspecteren. Je moet daarbij inderdaad de verticale wortels weghalen en een vlakke kluit wortels proberen over te houden, zodat hij uiteindelijk in een ondiepe bonsaipot past.

En dan de plant een paar jaar ongestoord laten groeien -het liefst in de open grond- om dikker te worden. Dat moet je een paar jaar volhouden. En dan zien we weer verder. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54295

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
en kijk even goed of er een ent plek te zien is dit word later niet mooi

ik heb ook zoiets staan die heb ik in de volle grond gezet met een draad er om boven de entplek om daar nieuwe wortels te forceren !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54296

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3

marcellucas schreef : Deze plant is te jong om nu al takken te gaan trainen. Wat je in het voorjaar zou kunnen doen is de plant uit de pot halen, en de wortels inspecteren. Je moet daarbij inderdaad de verticale wortels weghalen en een vlakke kluit wortels proberen over te houden, zodat hij uiteindelijk in een ondiepe bonsaipot past.

En dan de plant een paar jaar ongestoord laten groeien -het liefst in de open grond- om dikker te worden. Dat moet je een paar jaar volhouden. En dan zien we weer verder. .


Moeten er in die tijd ook takken worden bij gesnoeit om te voor komen dat ie te hoog wordt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54297

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : en kijk even goed of er een ent plek te zien is dit word later niet mooi

ik heb ook zoiets staan die heb ik in de volle grond gezet met een draad er om boven de entplek om daar nieuwe wortels te forceren !


Zie niet echt een entplek maar dat zou kunnen natuurlijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54298

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

EdHartman schreef :

marcellucas schreef : Deze plant is te jong om nu al takken te gaan trainen. Wat je in het voorjaar zou kunnen doen is de plant uit de pot halen, en de wortels inspecteren. Je moet daarbij inderdaad de verticale wortels weghalen en een vlakke kluit wortels proberen over te houden, zodat hij uiteindelijk in een ondiepe bonsaipot past.

En dan de plant een paar jaar ongestoord laten groeien -het liefst in de open grond- om dikker te worden. Dat moet je een paar jaar volhouden. En dan zien we weer verder. .


Moeten er in die tijd ook takken worden bij gesnoeit om te voor komen dat ie te hoog wordt?


Hoe harder en hoe meer hij groeit, hoe sneller hij dikker wordt een hoe sneller je dus aan de slag kunt om er een bonsai van te maken. Dat hij te groot wordt is niet erg, want dat snoei je uiteindelijk weer weg. Je zou ieder jaar bovenin een keer kunnen snoeien om te voorkomen dat de lagere takken verzwakken. De meeste bomen zijn namelijk apicaal dominant, dwz dat ze van boven harder groeien ten koste van de onderste takken. En dat wil je voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54299

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Er zit geen ent plek op de stam. De winkel die deze had staan heeft er nog 3 te koop.
Denk dat ik die ook maar haal, heb nog een leuke vrije plek in mijn tuin waar ik die kan neer zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54311

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Beetje onduidelijke foto, maar vandaag 2 boompjes erbij gehaald.
Alle 3 in de tuin gezet, en nu maar zien hoe ze het gaan doen de aankomende paar jaren.
Ze hebben wel een mooi plekje in de schaduw met wat zon in de namiddag.
De grond houd ik dagelijks in de gaten, mocht het te droog worden kan ik er altijd wat water bij gieten.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54313

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Heb je de wortels gesprijd?

zo nee zou ik ze in het voorjaar even er uithalen de wortels uitspreiden de naar beneden groeiende dikke wortels snoeien een steen er onder zetten zodat de wortels mooi opzij gaan groeien zodat je als je ze dan ooit uitgraaft er een mooie nebari onder zit !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste acer palmatum 7 jaren 7 maanden geleden #54314

  • EdHartman
  • EdHartman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Nee nog niet gesprijd,
het leek mij niet verstandig om nu de kluit al uit elkaar te trekken.
In het voorjaar doe ik dat, dan zet ik er een stoeptegel onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren