Onderwerp:

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59278

  • fabiandecaluwe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag allemaal,

Elke dag rij ik naar mijn werk langs een stuk land waar verschillende bomen groeien. Blijkt dat dit terrein een oud tuincentrum is. Ik heb contact opgenomen met de eigenaar van de grond en gevraagd of ik eens een kijkje mag nemen of er eventueel wat plantmateriaal staat wat ik eventueel zou kunnen gebruiken en ik heb een akkoord gekregen :woohoo:

Nu kom ik nog maar net kijken in de bonsai hobby en ik hoewel ik vol ben van enthousiasme ontbreekt het mij nog aan de kennis om te bepalen wat eventueel bruikbaar is en wat niet.

Ik heb al een korte wandeling gemaakt en eens rondgekeken of ik iets bruikbaars kon tegenkomen. Ik heb wat foto's gemaakt van de planten die er staan en ik hoopte dat iemand mij kon vertellen of het bruikbaar is of niet. Natuurlijk wil ik deze potentiële goudmijn niet voor mezelf houden en mocht iemand interesse hebben in een boom of plant kan dat altijd worden geregeld.

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en ik ben bang dat ik zonder tips meer kwaad dan goed zal doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59279

  • fabiandecaluwe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Wat ik heb gezien is dat de meeste bomen zijn begonnen in een pot die is ingegraven in de volle grond. De meeste bomen zijn door de potten gegroeid en zijn al niet meer te verplaatsen. Volgens de oud eigenaar moeten er nog metasequoia staan en verschillende soorten juniperus. De juniperus heb ik niet kunnen vinden. De metasequioa zijn allemaal uitgegroeid tot grote bomen. Het tuincentrum is ondertussen al meer dan 10 jaar gesloten en alles heeft in de tussentijd vrij kunnen groeien. Me dunkt dat er wel iets bruikbaars tussen zal zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59280

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Je moet naar het onderste deel kijken:

heeft de boom een mooie uitlopende wortelvoet?
Heeft de stam tapsheid?
Heeft de stam karakter?

De bovenstam en takstructuur hoef je niet op te letten want dat moet er toch af. Hoe hoog de boom als bonsai moet gaan worden, hangt oa af van de dikte van de stam. Zoiets
De volgende gebruiker (s) zei dank u: fabiandecaluwe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59294

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
In een metasequoia heb ik wel interesse. Staat op mijn verlanglijstje. :)
Maar wat is groot?
En waar is dat tuincentrum? Kwestie van de afstand een beetje te kunnen inschatten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59295

  • fabiandecaluwe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Het is in West Zeeuws Vlaanderen vlak bij Knokke. Ik ga morgen weer een kijkje nemen (als t weer het toelaat) ik zal foto's maken als ik ga. De meeste coniferensoorten die ik heb zien staan waren uitgegroeid tot een metertje of 10 denk ik.. (om een inschatting te maken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59297

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

fabiandecaluwe schreef : Het is in West Zeeuws Vlaanderen vlak bij Knokke. Ik ga morgen weer een kijkje nemen (als t weer het toelaat) ik zal foto's maken als ik ga. De meeste coniferensoorten die ik heb zien staan waren uitgegroeid tot een metertje of 10 denk ik.. (om een inschatting te maken).


10m? :dry:,
Qua afstand is dat te doen voor mij.
Maar ik denkt dat je beter nog wat wacht om iets uit te halen tot het voorjaar.
Ik zal uw foto's afwachten en zie dan wel wat ik doe.
Als er iets interessants inzit wil ik zeker komen helpen om er enkele uit te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59303

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

fabiandecaluwe schreef : Dag allemaal,

Elke dag rij ik naar mijn werk langs een stuk land waar verschillende bomen groeien. Blijkt dat dit terrein een oud tuincentrum is. Ik heb contact opgenomen met de eigenaar van de grond en gevraagd of ik eens een kijkje mag nemen of er eventueel wat plantmateriaal staat wat ik eventueel zou kunnen gebruiken en ik heb een akkoord gekregen :woohoo:

Nu kom ik nog maar net kijken in de bonsai hobby en ik hoewel ik vol ben van enthousiasme ontbreekt het mij nog aan de kennis om te bepalen wat eventueel bruikbaar is en wat niet.

Ik heb al een korte wandeling gemaakt en eens rondgekeken of ik iets bruikbaars kon tegenkomen. Ik heb wat foto's gemaakt van de planten die er staan en ik hoopte dat iemand mij kon vertellen of het bruikbaar is of niet. Natuurlijk wil ik deze potentiële goudmijn niet voor mezelf houden en mocht iemand interesse hebben in een boom of plant kan dat altijd worden geregeld.

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en ik ben bang dat ik zonder tips meer kwaad dan goed zal doen.


Ik heb al heel wat uitgegraven en kan je wel zeggen dat het geen makkie is, best zwaar werk en je moet wel degelijk gereedschap hebben, welke soorten staan er zoal?
Kun je de foto's uploaden?
Grt,
David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59426

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi f,
Zo te horen staan er behoorlijk groot materiaal.
Ik wil best komen kijken. Punt is dat het nog niet de juiste tijd is om bomen te verplaatsen, ook weet ik dat materiaal van zulke grootte lastig[zonder goed graaf materiaal] uit te graven is.
Welnu vanwege mijn werk kan ik wel beschikken over een klein maar sterk graafmachien.
Punt is wanneer denkt u deze hulp van mij nodig te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59432

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
:ohmy:
Ga je dan echt 200km met een graafmachine op een aanhanger rijden naar een oud tuincentrum? Kan je niet voordeliger lokaal wat voor een ochtend huren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oud tuincentrum Wie o wie helpt mij? 7 jaren 3 maanden geleden #59512

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
En zijn er al foto ’s? Of kunnen we zelf eens gaan kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren