Onderwerp:

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59633

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Gisteren een mailtje gestuurd naar zadengigant.nl met de vraag welke zaden ze hebben voor een indoor Bonsai. Ik had gedacht dat ze maar een paar soorten zouden hebben maar er stonden er echt tientallen, ik verloor het overzicht daardoor en vandaar mijn mail aan hen.

Ik besef me dat zelf zaden zetten erg lang gaat duren maar om serieus met de hobby aan de gang te gaan lijkt het me interessant om ook dat proces minimaal 1 keer te volgen. Hopelijk hebben ze 2 of 3 leuke en geschikte soorten waar ik dan een keuze uit kan maken. Aan de hand van de beschikbare soorten kan ik dan een (meerjaren) plannetje gaan maken hiervoor.

Vanavond alvast maar eens gaan zoeken naar geschikte kweekbakjes.

Mocht iemand van jullie een leuke tip hebben, dan graag. Ik zal eventuele voortgang of mislukking met foto's melden uiteraard ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59656

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

WimmelSan schreef : Mocht iemand van jullie een leuke tip hebben, dan graag.


Neem soorten die het goed doen in ons klimaat, en stop met indoors. Dat gaat je HEEL VEEL frustraties schelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59657

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef :

WimmelSan schreef : Mocht iemand van jullie een leuke tip hebben, dan graag.


Neem soorten die het goed doen in ons klimaat, en stop met indoors. Dat gaat je HEEL VEEL frustraties schelen.


Ok, ik draai de vraag om LB.

Stel, jij woont in een appartement, begint net met Bonsai en hebt een klein balkon.

2 vragen:
- Welke zaden zou je bestellen?
- Welke Bonsai zou je dan kopen? Uiteraard doe ik dat alleen als ik die zelf ook leuk/mooi vind ;). (Edit: 's winters evt naar binnen kunnen halen geniet mijn voorkeur).

Ik zal dan beide naast elkaar gaan beoefenen, gewoon omdat ik het heerlijk vind om binnen mooi groen om me heen te hebben en ook outdoor op het balkon om daar mee bezig te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59663

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Klein balkon op het zuiden? Jeneverbessen. Planten kopen.
Klein balkon op het oosten westen? Taxus, japanse esdoorns, iep, drietands esdoorns, etc planten kopen.

Zaden is grappig, maar een beetje zonde als je echt krap in je ruimte zit. Om een beetje stam te kweken moet je denken aan uitlopers van 2 meter lang..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59665

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef :
Zaden is grappig, maar een beetje zonde als je echt krap in je ruimte zit. Om een beetje stam te kweken moet je denken aan uitlopers van 2 meter lang..

2 meter is wel het minimum om goede dikte te creeren.. Ik neem me te herinneren dat een 1 meter groeilengte (zonder zijscheut) een diktegroei (omvang) van 1 cm veroorzaakt..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Zaden bestellen 7 jaren 3 maanden geleden #59670

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Klein balkon op het zuiden? Jeneverbessen. Planten kopen.
Klein balkon op het oosten westen? Taxus, japanse esdoorns, iep, drietands esdoorns, etc planten kopen.

Zaden is grappig, maar een beetje zonde als je echt krap in je ruimte zit. Om een beetje stam te kweken moet je denken aan uitlopers van 2 meter lang..


Ok, het zaden idee is daarmee direct overboord, een beter argument kon je me niet geven :).

Het balkon is inderdaad op het zuiden, lekker handig om dat soort info vergeten te melden, excuus.... Ik twijfel alleen even wat je bedoeld met planten kopen, ik gok dat je met planten de eerder genoemde jeneverbes bedoeld in pot zoals bij tuincentra etc te vinden zijn. Nog een specifieke soort of voldoet elke variant zoals de bijvoorbeeld Juniperus chinensis of de procumbens? Of kan ik gewoon gaan voor mijn persoonlijke voorkeur?

Toevoeging, mijn balkon is overdekt, dus krijgt geen directe regenval. Wel erg veel zon dus vanwege het zuiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren