Onderwerp:

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 1 maand geleden #79465

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Later als ze goed ontwikkeld zijn kun je ze bloot leggen.
Ofwel heb je eronder meer wortels op gelijke hoogte en kun je deze msh later weghalen.

Ik zou voor nu wachten en tegen volgend jaar weet je al iets meer en kun je het beter doen met de nodige wortelsnoei en kun je de juiste wortels houden en de rest wegdoen.

Msh een gaan kijken bij een vereniging, daar kun je veel leren en zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 1 maand geleden #79607

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5

dennisfranx schreef : Wat zit er tussen de hydrokorrels?
Zo te zien een hibiscus wat je daar hebt .
Mijn ervaring is dat het een sterke soort is.
Ik snap de hydrokorrels boven op niet helemaal je kunt niet zien of de grond waar de wortels in zitten te droog of te nat is ik zou die verwijderen en gewoon akadama, terramol of andere korrel structuur substraat gebruiken.
Verders met rust laten en laten herstellen

Ik zou geen mallsai kopen ik raad beginners aan om gewoon de uitverkoop hoekjes van tuincentra te doorzoeken om oefen planten te kopen heb ik ook gedaan en ontzettend veel van geleerd.


Waarom geen mallsai kopen? Qua kwaliteit of qua zelf niet kunnen laten opgroeien of ....

Wat versta je onder oefen planten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 1 maand geleden #79617

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

RonBraeken schreef :

dennisfranx schreef : Wat zit er tussen de hydrokorrels?
Zo te zien een hibiscus wat je daar hebt .
Mijn ervaring is dat het een sterke soort is.
Ik snap de hydrokorrels boven op niet helemaal je kunt niet zien of de grond waar de wortels in zitten te droog of te nat is ik zou die verwijderen en gewoon akadama, terramol of andere korrel structuur substraat gebruiken.
Verders met rust laten en laten herstellen

Ik zou geen mallsai kopen ik raad beginners aan om gewoon de uitverkoop hoekjes van tuincentra te doorzoeken om oefen planten te kopen heb ik ook gedaan en ontzettend veel van geleerd.


Waarom geen mallsai kopen? Qua kwaliteit of qua zelf niet kunnen laten opgroeien of ....

Wat versta je onder oefen planten?


Oefen planten zijn gewoon planten die je in tuincentrum koopt om de technieken op leren toe te passen en om te leren verpotten en verzorgen en het uitzoeken van een plant met potentie is al een opgave opzich!

Mallsai zijn veelal niet heel gezond hebben ingegroeid ijzerdraad lelijke snoei wonden en de takken op de verkeerde plaats slecht gevormd
en van daar uit word er vaak gestart met problemen wat voor frustratie en tegenvallers zorgt...

Ik zeg niet dat er niks van mallsai te maken is en dat er geen goede tussen zitten maar als je nog niet goed weet waar je op moet letten is het moeilijk de goede er uit te pikken
Dit is hoe ik er persoonlijk over denk hé u moet doen waar u zelf goed bij voelt en wat u wilt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79743

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5
Hier enkel foto's hoe hij er nu uitziet.
De bladeren lijken er door te gaan komen (al lijkt de vorming precies wat troebel te zijn? )

Aan de takken zijn nog wat uiteindes te zien van de oudere tak, hoe kan dit het beste weggewerkt worden?

Iemand die wat advies kan geven?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79746

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Voor zover ik ondervond is een Hibiscus vrij gemakkelijk. Maar niet een ideale plant voor bonsai. Nog nooit op een tentoonstelling gezien.
Zal ik je de raad geven af en toe aan de plant eens te wringen om te zien of hij al stevig staat of eens uit de pot te lichten om nieuwe wortelgroei te bekijken?
Laat de plant eerst herstellen voor je aan vorming begint!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79749

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hibiscus zie je inderdaad niet veel maar is zeker niet ongeschikt.
De oude stompen die je bedoelt kun je met een concaaftang snoeien zodat je een mooie licht holle wond krijgt de wond bedekken met wond pasta is bij hibiscus geen overbodige luxe want wonden helen slecht/ langzaam
Verder nu laten groeien niks aan doen knoppen zien er gezond uit let er wel op dat zodra de knoppen scheuten zijn geworden dat je de groei die in de oksels zal verschijnen verwijderd word omdat er dan lelijke verdikkingen komen op die plaats.

@ivan deze soort van hibiscus zie je idd niet veel maar ik heb laatst wel een heleboel voorbeelden gezien van Hibiscus Tilliaceus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79750

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Oja kan niet meer bewerken :(
Hier een draadje met mijn hibiscus project mischien staat er nog iets nuttigs in :)

www.bonsaiempire.nl/forum/marcotteren-en-enten/14755-hibiscus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79769

  • RonBraeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5

Ivan schreef : Voor zover ik ondervond is een Hibiscus vrij gemakkelijk. Maar niet een ideale plant voor bonsai. Nog nooit op een tentoonstelling gezien.
Zal ik je de raad geven af en toe aan de plant eens te wringen om te zien of hij al stevig staat of eens uit de pot te lichten om nieuwe wortelgroei te bekijken?
Laat de plant eerst herstellen voor je aan vorming begint!


Als ik aan de plant wring staat hij stevig, dus dat is goed. Ik dacht dat het not-done was om hem nu al opnieuw uit zijn pot te trekken, omdat de wortels nog even moeten settelen?

De blaadjes zijn nu verder aan het uitkomen :cheer: :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79771

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RonBraeken schreef :

Ivan schreef : Voor zover ik ondervond is een Hibiscus vrij gemakkelijk. Maar niet een ideale plant voor bonsai. Nog nooit op een tentoonstelling gezien.
Zal ik je de raad geven af en toe aan de plant eens te wringen om te zien of hij al stevig staat of eens uit de pot te lichten om nieuwe wortelgroei te bekijken?
Laat de plant eerst herstellen voor je aan vorming begint!

Jammer dat er geen sarcasmeknop op internet bestaat. Ivan bedoelde dus, wat ik ook al eerder schreef. Blijf met je tengels van de plant af, en geeft hem de rust om aan te slaan. Elke keer dat je met de boom bezig bent, lever je nieuwe stress. En de boom heeft weken nodig om echt te settlen. Dus.. NIET aan de stam wringen en NOOIT de plant uit de pot trekken om te kijken of er wortels aan zitten.
Als ik aan de plant wring staat hij stevig, dus dat is goed. Ik dacht dat het not-done was om hem nu al opnieuw uit zijn pot te trekken, omdat de wortels nog even moeten settelen?

De blaadjes zijn nu verder aan het uitkomen :cheer: :cheer:

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende nieuwe 'projecten' 5 jaren 3 weken geleden #79776

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Mijn excuses! Ik had niet gedacht dat iemand dit letterlijk zou kunnen opnemen, zeker omdat het in vraagvorm was geuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren