Onderwerp:

Jacaranda mimosifolia 1 jaar 9 maanden geleden #95075

  • Jan Hein
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen professionals, hier een groentje. Ik ben de uitdaging aan gegaan om een bonsai van zaadje te starten. Ik heb geduld, ben alleen benieuwd of ik in dit stadium al iets kan/moet doen. Geeft zoveel voldoening om dit al van zaadje te zien groeien. Nu 4mnd oud.

Hoor graag jullie tips.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jacaranda mimosifolia 1 jaar 9 maanden geleden #95076

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 394
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Jan,

leuk dat je je wilt verdiepen in de bonsaicultuur.
Alleen om te starten met zaad om daar een bonsai van te maken, gaat niet 1 2 3.
Vanaf zaad tot een bonsaiboom moet je toch wel denken aan een periode van 10 tot 20 jaar, eer je iets acceptabels hebt met een beetje dikke stam.

Er zijn wel Jacaranda bonsaibomen, maar als je echt wil beginnen met een bonsai, kun je beter eerst hier op het forum gaan lezen en leren wat bonsai hebben, houden, maken en verzorgen inhoudt en daarna iets bestaands kopen van een soort boom , zoals: Iep (ulmus) of een andere inlandse soort, zodat je al een goed begin hebt.
Vanaf zaad moet je te lang wachten op resultaat.
Niet om je te ontmoedigen, maar ik denk dat dit het beste advies is wat ik je kan geven.

Kijk ook eens op internet en zoek op Jacaranda voor de verzorging. Het is een subtropische boom die ś-winters niet buiten kan staan. Je kunt je daar verder informeren naar de soort.

Succes en bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jacaranda mimosifolia 1 jaar 9 maanden geleden #95077

  • Jan Hein
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je terugkoppeling, de tip van een meer volgroeide boom ga ik meteen oppakken. Veel gezien en gelezen over de behandeling van een meer volwassen bonsai, maar kan niks vinden over de aanpak voor de jonge boompjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jacaranda mimosifolia 1 jaar 9 maanden geleden #95078

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 394
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Jan,

aanpak van jonge boompjes is jarenlang in een grote pot/kuip/kist of volle grond zetten en na +- 3 a 4 jaar eruit halen en de penwortel terugsnoeien. Daarna hetzelfde proces herhalen, weer jarenlang in pot/kuip/kist/volle grond. Afhankelijk van de soort zul je bovengronds ook misschien iets moeten snoeien.

Lees je in dit forum in en kijk bv op ZOEKEN, rechts bovenin de blauwe balk. Als er berichten verschijnen, dan op het onderwerp klikken.
Het is misschien even lastig maar "Zoekt en gij zult vinden" is het spreekwoord.
En anders kun je hier je vragen stellen.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jacaranda mimosifolia 1 jaar 9 maanden geleden #95079

  • Jan Hein
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Super, allemaal heel behulpzaam. Bedankt, ik ga me meer in deze site verdiepen en zoeken. Mooi forum! Zie veel mooie dingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts