Onderwerp:

Appel pitjes 1 maand 1 week geleden #96897

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 51
  • Ontvangen bedankjes 13
Dat lijk mij ook maar hou me op de hoogte alsjeblieft vind het wel intresant
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panfc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Appel pitjes 1 maand 1 week geleden #96901

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Dit is gewoon van een Royal Gala van de AH:)

Houdt er wel rekening mee, dat appel zaden niet zaadvast zijn, dat wil zeggen dat Royal Gala zaden elk zaadje een ander soort gaat worden. Kwekers die een nieuwe soort appel maken, zetten 10.000+ zaailingen neer, maarvan er wellicht 1 maar de juiste eigenschappen bevat om een lekkere appel te worden voor commerciele productie.
Dus alle appels worden gecloond takje dus op een sterkgroeiende onderstam.
Waarom een sterkgroeiende onderstam, omdat de appel wellicht wel de lekkerste is voor productie, het niet betekend dat de boom die ze produceert een heel sterk ras is. Vandaar incombinatie met onderstam komt er meer kracht in de top waardoor deze ook gezonder blijft. Het nadeel van al dit clonen is, dat ze alle clonen voor de zelfde ziektes en insecten gevoelig zijn.
Dus dat je een zaadje hebt gezaaid zonder enten of juiste appel smaak, maakt voormij de boom meer interrestant omdat het een unieke variantie is. Zou zelf dan wat meer zaaien, zodat je één van de beste er uit kan kiezen komende seizoenen, want je gaat ook daar aan het blad of de snelheid van het groeien zien, welke variatie beter groeit. Je kan dus een zaailingen hebben, welke gevoelig is voor roest, en dat komt dan vaak elk jaar terug. Of een variatie welke gevoeligig is voor meedauw. Ik heb de appelboompjes daardoor ook wegedaan, omdat het blad gewoon niet mooi bleeft. terweil ze wel lekker doorgroeide.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Appel pitjes 1 maand 1 week geleden #96904

  • Panfc
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt. Van je eerste alinea was ik op de hoogte, van het laatste gedeelte niet. Ik heb afgelopen herfst een stuk of acht zaadjes gezaaid. 5 kwamen er begin december al uit de grond. 2 hebben er de winter overleefd, of misschien waren de andere drie van mindere kwaliteit, dat kan ook. Zal op je advies af gaan e er nog een aantal zaaien. Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren