Onderwerp:

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 10 maanden geleden #40166

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Oké Auk ik begrijp je punt.
Alex Ik gebruik enkel het spoelwater als er lang geen medicijnen zijn gebruikt ik heb momenteel ook een opkweekbak van 80 centimeter waar ik momenteel jonge vissen in opkweek daaruit heb ik ook al geregeld van dat spoelwater gebruik daarin is helemaal nooit medicijn gebruikt dus daar is zeker geen bezoedeling door medicijnen in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 10 maanden geleden #40172

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over eventuele toevoegingen. Er zijn maar zeer weinig stoffen echt schadelijk. En als je het gewoon in je aquarium gooit (waar, neem ik aan, ook planten zouden kunnen zijn) dan zal het ook geen probleem zijn voor je planten buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 10 maanden geleden #40230

  • KeimpeDeVries
  • KeimpeDeVries's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef :

stevens schreef : Maar het is toch niet echt iets wat je met je top bonsai s kan doen want zo een constante toevoer van water daarin zullen ze snel sterven mijn inziens het zijn ook geen waterplanten he.


Het was om te laten zien dat het niet vreemd is om vuil aquariumwater te gebruiken. Niet als voorbeeld hoe je bonsai moet kweken.


aqua ponic werkt met planten die gekweekt zijn op hydrocultuur, dus niet geschikt voor planten zonder water wortels. Maar je bomen water geven met water uit je aqaurium is een hele goede vorm van recycling. Bewaar je al het water wat je ververst of gooi je ook water weg door de gootsteen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 10 maanden geleden #40262

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
het water dat gebruikt als spoelwater voor filterwatten gebruik ik als bemesting , de rest van het water van een waterwissel word wel gedeeltelijk in de tuin gebruikt maar niet alles (zou ik misschien best wel doen )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #40970

  • JorisdeJong
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 21
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik kan geen datum zien op mijn telefoon maar reageer toch even.

Mijn vader heeft een eiwitafschuimer aan zijn koi vijver staan. Het water/schuim wat weer water wordt gooit hij wel eens tussen de planten in de tuin. Je merkt wel een boost in groei van de planten waar het bij gegooid is. Het ruikt misschien verschrikkelijk maar het is wel een effectieve plantbemesting!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #40985

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
ik kan het alleen maar aanraden ik heb het nu op regelmatige basis gedaan dit voorjaar en tot nu toe de zomermaanden en de bomen blaken van gezondheid en groei en zeker geen waterscheuten echt mooie regelmatige groei.
mijn grootste succes daarin is een pinus mugo hij kwam uit de tuin en stond er niet echt fris bij (een boom in wording ) hem heb ik ook geregeld zo bemest en hij blaakt nu van gezondheid.
nu ga ik nog een maaltje deze bemesting doorvoeren vooraleer ik in augustus overschakel naar PK meststof en ik ben ten zeerste benieuwd wat volgend jaar het voorjaar gaat geven?
ik had namelijk tot nu toe in andere jaren niet veel back Budding op mijn pinus strobus (een soort die dit zo wie zo niet snel doet) maar nu zie ik toch al hier en daar iets verschijnen op kale delen hout ook andere bomen hebben veel groei bijvoorbeeld een andere mugo die ik heb heeft veel nieuwe knopjes die verschijnen op kaal hout .

en vooral voor mijn malusen ben ik benieuw want die haden toot voor dit jaar ook nooit veel appels.
Met andere woorden dit jaar is nog lang niet voorbij en ik kijk al uit naar volgend voorjaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #41018

  • RemcoMeijer
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 2
Sinds ik dit topic gelezen heb krijgen mijn boompjes hun wekelijkse dompelbadje voortaan in de vijver..
Nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen, alleen dat dit in de winter natuurlijk niet kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #41037

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RemcoMeijer schreef : Sinds ik dit topic gelezen heb krijgen mijn boompjes hun wekelijkse dompelbadje voortaan in de vijver..


Als je een gezonde vijver hebt, is die heel voedselarm; Alle voedingsstoffen zitten dan nl in de waterplanten. (Alleen bij KOI vijvers is het iets anders, maar ook die zijn voedsel arm. Anders krijg je groene drab)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #41043

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64

leatherback schreef :

RemcoMeijer schreef : Sinds ik dit topic gelezen heb krijgen mijn boompjes hun wekelijkse dompelbadje voortaan in de vijver..


Als je een gezonde vijver hebt, is die heel voedselarm; Alle voedingsstoffen zitten dan nl in de waterplanten. (Alleen bij KOI vijvers is het iets anders, maar ook die zijn voedsel arm. Anders krijg je groene drab)

ik kan mij hier volledig bij aansluiten want ik denk ook niet dat dit veel extra geeft qua bemesting van de boom.
Want wat ik hier doe is voornamelijk bewateren/bemesten met aquariumwater waarin de filterwatten zijn in uitgespoeld dit geeft dus extra meststoffen die in deze watten zitten via deze weg krijgen we dus een volledig biologische cirkel van het verbruiken van afvalstoffen geproduceerd Door mijn vissen en verbruikt Door mijn bonsai.
Maar voor wie op een vergelijkbare manier kan werken een echte aanrader , misschien is als jij het filterwater van de vijver kan gebruiken waarin je het filteren van een KOI vijver hebt gespoeld wel bruikbaar zoals mijn techniek (misschien filtermatten uit een koi vijver uitspoelen en dit water dan gebruiken ???)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Onconventionele bemesting aquarium spoelwater 8 jaren 9 maanden geleden #41048

  • JorisdeJong
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 21
  • Ontvangen bedankjes 1
Filters van een koi vijver zijn iets groter als die van een aquarium dus onhandig. Als er uberhaupt matten/watten in zitten. Verdiep je eens in de filtertechniek. Dan met name zeven en eiwitafschuimers. Doet meer als je aquariumwater

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren