Onderwerp:

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79508

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allen,

Mijn vraag is tweeërlei.

1. Bewatering na verpotten 'standaard aard' naar akadama, bims en zeoliet:

Begin deze week heb ik mijn bonsai (Fukien Thee - malsai) - na 2 maanden acclimatiseren - verpot van de standaard aarde waarin deze wordt geleverd naar een substraat 3/5 akadama & 2/5 mix van bims en zeoliet.

Uiteraard verandert dit mijn bewateringsroutine. De aarde hield water veel langer vast en toen bewaterde ik om de 2 à 3 dagen.
Zoals iedereen hier wel weet laat een mix van akadama en bims/zeoliet veel meer water door, waardoor ik me vraag stel:

Kan ik mijn boom wel een weekend (vrijdag 18:30 tot maandag 09:00) alleen laten zonder bewatering (te weten, in een plek met louter daglicht, geen direct zonlicht)?


2. Dagelijks verplaatsen naar een plekje met direct zonlicht

Mijn bonsai staat op mijn bureau. Eén muur is volledig in glas (1 groot raam) doch ontvangt geen enkel direct zonlicht (zit aan de noordkant), enkel gans de dag daglicht.

Ik merk dat de blaadjes van m'n bonsai zeer groot worden (omdat het boompje te weinig zonlicht krijgt) + ik merk dat er aanzienlijk minder bloesems groeien dan vroeger (toen er meer licht was - de zon draait met de seizoenen mee weg van mijn bureau), dus zou ik hem graag iedere dag een aantal uurtjes (van 09:30 tot 13:30, voor de volle middagzon) op een plekje met direct zonlicht zetten.

Kan het kwaad om de boom dagelijks op die manier te verplaatsen of zorgt dit voor te weinig regelmaat / te veel stress?

Ik weet dat men hier empirisch onderzoek aanbeveelt, maar ik had graag toch jullie zienswijze vernomen :)

Bij voorbaat dank voor jullie tijd!

Met enthousiaste groet,

Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79516

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In de zomer krijgen mijn bomen 2 keer per dag water. Dus een weekend alleen laten, dat zou ik niet doen.

Bomen houden niet van verandering. Dus elke dag ergens anders zetten zou ik niet doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79526

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Als gekozen substraat minder vocht vasthoud dan gewenst, is toepassen pot met groter volume een mogelijkheid. Groter formaat pot is in verhouding niet altijd fraai, maar heeft voor u in de verzorging een groter praktisch nut. U vergroot er desgewenst de watergift interval mee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79578

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste LB,

Het boompje heeft - zo lijkt - het weekend zonder enige kleerscheuren doorstaan.
Allicht is m'n substraat derwijze samengesteld dat een weekend nog net kan overbrugd :).

Wat betreft het elke dag ergens anders zitten, dien ik wel te verduidelijken dat ik in gedachten heb om het boompje elke ochtend (09:15 - 13:15) op een andere doch wel vaste plaats te zetten (in direct zonlicht).
Ik dacht dat dit voor het boompje te vergelijken zou zijn met een natuurlijke standplaats waar in de voormiddag volle zon is en in de namiddag louter (doch volop) daglicht (door de beweging van de zon / schaduw door naburige vegetatie).

Vriendelijke groet,

Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79592

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Zoals u stelt ontwikkeld een boom een bladerdek afhankelijk van de condities waarin het zich bevind. Omvattende een bepaald type blad ( qua formaat, kleur, warmte-, vocht- en lichtbestendigheid ) geoptimaliseerd aan gestelde gemiddelde condities. Wijzigen deze condities en ontbreekt het aan tijd om zich aan te passen dan heeft de boom hieronder te lijden.

Een boom opgroeiende in het licht doet het slechter in de schaduw, één opgroeiende in de schaduw doet het slechter in het licht, loopt hierdoor mogelijk zelfs aanzienlijke verwelking + bladverbranding op. Een dergelijke wijziging / aanpassing kost tijd, tijd benodigd om het bladerdek in zijn geheel opnieuw te optimaliseren en beschermen. Beschermen tegen gebrek aan licht en warmte of tegen juist een overvloed aan licht en een brandende zon.

Elke dag een boom verplaatsen is nogal een opgaven, één die een stevige toewijding vereist. Als u dit vol weet te houden zal de boom er aan wennen ( er van afhankelijk worden ) en het extra licht hem op lange termijn vast goed doen. Uiteraard de boom in dezelfde lichtrichting plaatsen, anders kost het extra moeite / energie om de bladeren bij te draaien. Tevens lichtval op achterzijde bladeren minder gunstig tot ongewenst.

Het is niet dat ik het u aanraad, maar ben erg benieuwd hoe het u en uw boom zal vergaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79598

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Sjors,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Ik denk inderdaad dat het de boom op langere termijn goed zal doen.
Het dagelijks verplaatsen is maar een kleine opgave, dat lukt wel.

U schrijft "licht op achterzijde bladeren minder gunstig tot ongewenst".

Ik had eerder de neiging om de boom de ene dag met de ene helft in de zon te zetten en de volgende dag met de andere helft (zodat alle bladeren voldoende zonlicht krijgen / optimale fotosynthese).

Ik neem dus aan dat dit een verkeerde redenering is van mij?
Ik zie uiteraard wel in dat bomen in de natuur ook niet dagelijks een 180° roteren, maar ik dacht van de natuur een handje toe te steken.

Alvast reuze bedankt voor je hulp!

Vriendelijke groet,

Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dagelijks - doch met regelmaat - van positie veranderen 5 jaren 1 maand geleden #79610

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik draai mijn potten ongeveer om de 2 weken om, je ziet toch dat het blad toch richting de zon gaat groeien. Voor Azalea's hebben daar veel last van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts