Onderwerp:

Houdbaarheidsdatum voedingstof 10 maanden 3 weken geleden #96183

  • Daf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Onlangs zag ik in de Intratuin een afprijzing van 50% op bonsai meststof, omdat deze dicht bij de vervaldatum van het flesje aanliep. Het gaat om de Pokon bonsai meststof met een van NPK 4-4-6.
( www.pokon.nl/producten/item/bonsai-voeding/ )

Dit is volgens het etiket een meststof met enkele opgeloste zouten, hummuszuren, plantenextracten en sporenelementen.

Kan dergelijke voeding 'over datum gaan'? Ik merkte dat de zouten wel soms uitkristalliseren... maar heroplossen door warmte (niet koken) of toevoegen van demi-water lijkt mij fysisch niets te wijzigen aan de eigenschappen?

Iemand een idee of er veel kan veranderen aan de chemie van dergelijke soorten meststoffen?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Houdbaarheidsdatum voedingstof 10 maanden 3 weken geleden #96184

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Hoe lang is het nog houdbaar? En hoeveel planten heb je om te voeden, dan kan je uitrekenen hoe lang je met het flesje doet.
Ik zelf zal waarschijnlijk met zo'n flesje 2 weken vooruit kunnen.
Volgens mij zit in die verpakking van pokon kunstmest, dat blijft zo ie zo goed, bij uitdrogen worden het weer kristallen zoals je al zelf aangaf. Organische vloeibare mest kan volgens mij wel over de datum gaan.

Ik zelf koop geen vloeibare voeding meer. Ik gebruik Kristalon Speciaal voor alle bonsai's, is poedervorm, lost direct op in water. Kan ook gebruikt worden als bladvoeding of voor hydroponics.

Linkje naar 1 kilo, heb zelf via via een 25kilo zak gekocht.
www.dehobbytuinder.nl/voeding-en-bestrij...ststof-18-18-18-1kg/

Omdat jij 4-4-6 mest heb, kan je 1/4de van de dosis van Kristalon gebruiken. Dat wrodt dan 18 / 4 = 4.5-4.5-4.5

Als je maar één bonsai hebt dan heb je aan 1 emmertje genoeg voor de komende 5 jaar en dat spul bederft niet. Voor mij is in verhouding dit goedkoper dan voorgemengde vloeibare mest verpakkingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Daf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Houdbaarheidsdatum voedingstof 10 maanden 3 weken geleden #96186

  • Daf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Rorror,

Het flesje is nog enkele maanden goed. Is inderdaad kunstmest, dus ik veronderstel dat dit niet écht snel zal degraderen.

Verdeel je het poeder rechtstreeks op het substraat of in theezakjes dan? Of los je het ook op in water? Want het oplossen van de kunstmest of het poeder lijkt mij dezelfde handeling :P. Maar als dat goedkoper is, is het misschien wel eens de moeite om te vergelijken!

Alvast bedankt voor je feedback!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Daf.

Houdbaarheidsdatum voedingstof 10 maanden 2 weken geleden #96198

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Er zijn wel een paar soorten kunstmest. Niet alles oplosbaar in water, sommige zijn korrels en moet je rondstrooien. Lossen niet goed op in water. Deze geven wel direct alle stoffen los, en als de korrels niet goed verspreid zijn kunnen stukken te veel bemest worden en sneller verbranding. Zou ik niet gebruiken voor bonsai.Voorbeeld: www.gamma.nl/assortiment/greenway-mestst...seel-10-kg/p/B606864

Andere zijn b.v. mestkorrels, zijn b.v. Slow release: en geven dus steeds een beetje af, minder kans op verbranding: Voorbeeld: Kan je wel gebruiken voor bonsai, maar vind het zelf in verhouding met wat je krijgt te duur. www.pokon.nl/producten/item/groene-planten-voedingskorrels/

De gene die ik dus gebruik, is volledig oplosbaar in water, en dus ook als bladvoeding te gebruiken, bovenstaande twee niet.
Fabrikanten zoals pokon, mengen dus b.v. zo'n zak van 25kilo oplosmestoffen aan, en maken een concentraat, welke je zelf moet afmengen met water. Dat is gok ik rond de 2kilo op 10liter water. 12 liter / 250ml(pokon flesje) = 48 flesjes pokon.
De 25kilo koste me destijd iets van 95euro. Van 25kilo maken ze dus er dus zo'n 1000 a 1200 flesjes.

Ik los het zelf op in, theelepeltje poeder in de gieter, water erbij en je planten er mee water geven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Daf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren