Onderwerp:

Mesten bij 25 graden 10 maanden 2 weken geleden #96190

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste mensen
Kan iemand mij vertellen of bladbemesting tijdens temperaturen van 25 graden mogelijk is?
Neemt de plant deze voeding dan wel op.? Begrijp wel, dat dit in de schaduw moet.
Bedankt alvast voor jullie advies.
Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mesten bij 25 graden 10 maanden 2 weken geleden #96193

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Waarom twijfel je hier aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mesten bij 25 graden 10 maanden 2 weken geleden #96196

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Had gelezen op een site, dat je niet mag bemesten bij temperaturen boven 25 graden.
Stond niet bij waarom! Kan het zijn, dat de plant het dan niet kan opnemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mesten bij 25 graden 10 maanden 2 weken geleden #96197

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je kan wel bemesten, maar met een lichtere dosis. Waarom?
Bij temperaturen van boven 25graden, heeft de plant veel water nodig om te transpireren.
Zie de aanvoer als een 3 baanssnelweg, waar water en voedingsstoffen aangevoerd worden. Bij een hoge bemesting wordt b.v. ander halve baan voor voedingstoffen gebruik en ander halve baan voor water. Als de temp dan flink omhoog gaat, heeft de plant b.v. 2banen nodig voor water. Krijgt dus een file, en de uiteindes van de bladeren krijgen dus niet voldoende water, wat resulteerd in verbranding van de bladeren.
Ik zelf heb de grens van 27graden, waarbij ik dus bemest met 1/4 (of soms nog lager) van de normale dosis, en sla wat vaker de bemesting over tot de temperaturen gezakt zijn.
Zelf bemest ik met Kristalon wat ook bladvoeding is, en ik giet dus ruim van boven waar dus ook alle bladeren zitten, zijn dus ook vochtig na het water geven. Ik geef 's avonds rond 8 uur water, met nog net wat zon er op. Volgende dag staat dus gewoon wel de hele dag de zon er op, en geen verbranding van bladeren door meststof of water.
Waarom in de schaduw? Naar mijn weten mogen bladeren wel nat zijn in de zon, want druppelswater zorgen niet voor verbranding van bladeren. (geldt niet voor sommige planten welke haartjes hebben, die vervormen de water druppel waardoor er wel een lens onstaat welke bladverbranding kan veroorzaken.) Bomen en struiken in het bos hebben ook geen last van verbranding na een regen buitje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mesten bij 25 graden 10 maanden 2 weken geleden #96200

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Heel hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. Dit maakt een heleboel helder!
Ga je advies opvolgen.
Hartelijk dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren